Hva hvis...

Godt nyttår! <3 Du, ammingen klarte jeg ikke og alt stoppet opp i midten av desember. SKIKKELIG trist og leit. Men ingenting å gjøre. Jeg prøvde alt. Skulle ikke være enkelt for meg gitt, alt har vært en kamp:p Å bli gravid, svangerskapsforgiftning og igangsatt fødsel, kjip barseltid, lille som hadde mye plager og amming i dass med tre brystbetennelser og til slutt mistet melk! :oops:

M E N jeg har verdens nydligste jente (selvfølgelig:rolleyes:[emoji813]red) , som har det bra nå og er frisk og rask <3
Huffda. Ja du har virkelig ikke hatt det lett! Men du har klart å få verdens beste og fineste premie [emoji173]
 
Huffda. Ja du har virkelig ikke hatt det lett! Men du har klart å få verdens beste og fineste premie [emoji173]

Ja, det er så godt <3 Men ammeproblemene var et skikkelig nederlag som jeg fortsatt den dag i dag kjenner på. Vil gi henne det beste, og er redd for at hun skal få mangler pga at hun ikke får ammet. Heldige kvinner som får det til.

Ironisk nok har jeg alltid fra tidligere vært så obs på at en fødsel kan gå mange veier til tross for et knirkefritt svangerskap og amming ikke er så enkelt som mange skal få det til å høres ut. Og så skjedde det meg alt sammen. Haha! Jaja, godt jeg tenkte sånn fra før, ellers hadde jeg vel gått lenger ned i kjelleren :hilarious:
 
Godt nyttår!! Så deilig at du snart er i mål! Hvordan har avocadobaby og mor det?

Avocadofrøet og mor har det fint, takk som spør :)
Klart, det er tungt nå og hun har det nok litt trangt inni der, men vi koser oss og det er stas med kontakten vi får med henne gjennom huden ❤️

Håper dere har gode dager nå!
Klem i fleng!
 
Da har vi oppdaget, og funnet ut av grunnen til at lille S er så utilpass og ser ut til å ikke ha det bra store deler av dagen og natten. Hun har våknet hver time hele natten og prøver å kaste seg over på høyre side, noe jeg trodde var utviklingstrinn og motorisk utvikling, men etter å ha stadig funnet store flekker av gulp i sengen og at hun sovnet kun på siden med hodet langt bakover, begynte jeg å ane at dette ikke bare var en tid med lite søvn og uro. Hun har også spist utrolig lite, like lite som når hun var 2 mnd. Hun har gått opp i vekt, men det er fordi dagene mine består stort sett av å gi henne mat, litt og litt.

Etter god hjelp fra BVjentene , så har vi funnet ut at hun har stille reflux. Dette er jo veldig ofte å se at babyer med stramt tungebånd, kumelkproteinallergi også sliter med reflux. Og dette gjaldt også lille S. Så nå som vi startet på Nexium én gang daglig, er det som å ha en ny baby i hus. Hun sutrer ikke hele dagen, og viser ikke til det samme ubehaget som før (som jeg trodde var tenner som klødde) , og hun sov 7 (!!) timer i strekk i går :eek:

Jeg har til tider ikke vist hvor jeg har skulle gjøre av meg. 4 mnd med minimalt søvn, mye utrfordringer, bekymringer, uvitenhet og følelsen av at ALT går galt, så håper jeg nå at vi begynner å få litt enkelere tider. Jeg har brukt disse mnd på å kose meg kanskje 1 uke til sammen. Ellers har alt vært et spørsmålstegn og følelsen av at noe er galt med henne. Å se babyen sin spise lite og ikke sove, gråte, skrike og sutre store deler av døgnet er helt forferdelig !! I tillegg når man selv får lite søvn og er så trøtt at man får lyst til å gi opp, gjør det enda tyngre. Lite søvn er jo helt tortur:oops:... MEN i bakhodet mitt så har jeg tidvis måtte tenke: "Husk hvor mye hun var ønsket, hva om jeg aldri fikk barn" -og dette har gitt meg den lille energien til å holde ut, sitte ved siden av sengen hennes, stryke på henne, holde smokken inne i munnen hennes, som hun er så glad i ( men som hun ikke klarer å holde selv, stakkars:shy:) og prøve være den beste mammaen.


:Heartred:Heartred:Heartred
 
Oi, så fantastisk at dere fant ut av dette [emoji7]
 
Så utrolig bra at dere fant ut hva det var[emoji173][emoji173] Nå håper jeg resten av barseltiden blir mye bedre for dere[emoji173]
 
Så utrolig godt at dere har funnet ut hva som plager henne. Høres ut som dere har hatt en skikkelig tøff barseltid :( De som tror at barsel er bare fryd og kos, kan ta seg ei bolle.. [emoji849] Håper det er slutt på problemene deres nå og at dere kan begynne å virkelig kose dere [emoji173]️
 
Så godt at dere har funnet en løsning! Håper ting bare blir lettere fra nå av ❤️
 
Er så glad for at dere fant ut av det[emoji173]️
 
Oi, så fantastisk at dere fant ut av dette [emoji7]

Så utrolig bra at dere fant ut hva det var[emoji173][emoji173] Nå håper jeg resten av barseltiden blir mye bedre for dere[emoji173]

Så utrolig godt at dere har funnet ut hva som plager henne. Høres ut som dere har hatt en skikkelig tøff barseltid :( De som tror at barsel er bare fryd og kos, kan ta seg ei bolle.. [emoji849] Håper det er slutt på problemene deres nå og at dere kan begynne å virkelig kose dere [emoji173]️

Så godt at dere har funnet en løsning! Håper ting bare blir lettere fra nå av ❤️

Er så glad for at dere fant ut av det[emoji173]️

Tusen tak jenter. Hun er en helt ny baby nå som hun får nexium. Hun gråter ikke unormalt!! Hun gråter kun hvis det er mat, søvn eller rap, kjede seg/rope på meg = normal baby!! Utrolig trist at man må ofte selv finne ut av slike ting, og at det er så lite hjelp fra helsepersonell :( Men man må bare stå på sitt som en mamma, man vet best selv hva som er riktig og galt.
 
Tusen tak jenter. Hun er en helt ny baby nå som hun får nexium. Hun gråter ikke unormalt!! Hun gråter kun hvis det er mat, søvn eller rap, kjede seg/rope på meg = normal baby!! Utrolig trist at man må ofte selv finne ut av slike ting, og at det er så lite hjelp fra helsepersonell :( Men man må bare stå på sitt som en mamma, man vet best selv hva som er riktig og galt.

Helt enig med deg i det siste.. Er trist.
 
Tusen tak jenter. Hun er en helt ny baby nå som hun får nexium. Hun gråter ikke unormalt!! Hun gråter kun hvis det er mat, søvn eller rap, kjede seg/rope på meg = normal baby!! Utrolig trist at man må ofte selv finne ut av slike ting, og at det er så lite hjelp fra helsepersonell :( Men man må bare stå på sitt som en mamma, man vet best selv hva som er riktig og galt.
Trist at det skal være sånn at man ofte må kjempe for å få gjennomslag for undersøkelser/behandling osv ja[emoji57][emoji57] Ser der ofte på jobb, foreldre som er fortvilt fordi de ikke blir hørt med en gang.. Men nå har dere heldigvis funnet ut av det[emoji173][emoji173][emoji7]Det er så godt å høre[emoji173] Nå håper jeg resten av barseltiden blir bedre[emoji173][emoji173]
 
Trist at det skal være sånn at man ofte må kjempe for å få gjennomslag for undersøkelser/behandling osv ja[emoji57][emoji57] Ser der ofte på jobb, foreldre som er fortvilt fordi de ikke blir hørt med en gang.. Men nå har dere heldigvis funnet ut av det[emoji173][emoji173][emoji7]Det er så godt å høre[emoji173] Nå håper jeg resten av barseltiden blir bedre[emoji173][emoji173]

Så utrolig lei! Huff..

Tusen takk! Det håper jeg også! <3
 
Gleder meg på dine vegne, Bernt. Det blir så koselig <3 Å ha et sånt bittelite knøtt sovende på brystet ditt. Den dype pusten og knirkelydene <3 Det er fantastisk. Det er jo kjempeslitsomt å bli foreldre, men sånne små øyeblikk som det er så verdifulle <3

Ja, selvfølgelig kan du spørre :) Men det er litt vanskelig å gjøre en lang historie kort, men prøver. Mini er født med stramt tungebånd, og det er dessverre svært dårlig kunnskap om dette blandt de aller fleste helsepersonell. Det er også dårlig kjent hvor mye plager det kan gi både for mor og barn. Smerter og problemer med amming, ja, men også kolikksymptomer, refluks hos baby, vansker for baby å die, stram muskulatur og låsninger hos baby pga overanstrengelse og forsøk på å kompensere for dårlig bevegelighet med tungen, medfølgende elendig søvn og mye gråt. Vi var heldig da noen postet symptomoversikt i ammehjelpsgruppa og vi meldte oss inn i norsk støttegruppe from stramt leppe- og tungebånd facebook og fikk hjelp der. Det finnes et fåtall leger som klipper stramme tungebånd på en optimal måte og vi fikk hjelp av en av de. Har måttet ha masse kiropraktorbehandling i ettertid da mini var stram fra topp til tå. Amminga har vært slitsom, men har holdt ut, fullammet i 4 mnd og ammer ennå. Nå går det bra og vi kommer til å fortsette å amme lenge :)

Må bare quote denne på nytt.. Hvem skulle tro at vi skulle gjennomgå akkurat det samme som dere? Er så lei meg for at jeg ikke klarte ammingen. Fikk ikke nok hjelp med det, dessverre. Jeg skjønte svært lite av alt. Hvordan går det med dere??
 
Last edited:
Et tilbakeblikk på S fra hun var 2 uker <3

Mammas lille nydelige jente som har vært igjennom så mye på sine små 4,5 måneder.
I dag valgte jeg å dra til en barnelege med henne. Vi fikk ny medisin og ny MME mot refluksen hennes. Tungebåndet ble åpnet på nytt da det var grodd sammen bittelitt, men nok til at jeg merket at ammingen på slutten var helt feil og hun tok ikke flaske noe bra. Jeg får bare så vondt av henne. Så urettferdig at det hele tiden skal komme noe nytt og at når jeg tror det er lysere tider, så venter noe enda kjipere. Vi skal fortsette tøye såret hennes nå i 2 uker, og ny kontroll for å sjekke hvordan tungen er og se hvordan de nye medisinene mot refluksen har fungert.

4,5 mnd med mye bekymringer, tårer og frustrasjon. Skulle ønske jeg kunne ta over smerten og ubehaget hennes. Akkurat nå sover henne godt i sengen sin, nybadet og i en god pysj. Får håpe hun får en god natt, og at jeg får ladet batteriene til en fin helg <3
 
Last edited:
For en aldeles nydelig liten jente!! ❤️❤️ Og så masse hår da gitt :joyful: Vakker!

Synd dere har møtt så mye motgang og problemer disse månedene :(
Skulle ønske jeg kunne tryllet vekk alt sammen for dere! ❤️
Men du fortsetter å imponere meg med din styrke og ditt pågangsmot. Du er virkelig en supermamma! Det blir bedre, hold ut! ❤️
Klem!
 
For en aldeles nydelig liten jente!! ❤️❤️ Og så masse hår da gitt :joyful: Vakker!

Synd dere har møtt så mye motgang og problemer disse månedene :(
Skulle ønske jeg kunne tryllet vekk alt sammen for dere! ❤️
Men du fortsetter å imponere meg med din styrke og ditt pågangsmot. Du er virkelig en supermamma! Det blir bedre, hold ut! ❤️
Klem!

Tusen takk Avocado <3 Hun er et sjarmtroll<3 Et parti i bakhodet er slitt vekk nå. Hihi.

Gjør ekstra vondt når man vet hvor glad babyen sin er, og så rolig egentlig, men så kommer det masse i veien som gjør henne bare vondt :( Dagene hun ler og ser på meg som jeg er helten hennes gir meg så mye energi og fyller hjertet mitt med kjærlighet. Du har mye godt i vente Avocado. For meg tok det tid å kjenne på glede, jeg var mye redd i starten. Skjønte fort at mye ikke stemte, og brystbetennelser etc etc , som kom kjappere enn kjappest satt en demper på alt rundt henne. Men det er som du sier -Det blir bedre!! <3 Jeg er mer selvsikker som en mor nå, og følelsene kjennes mer og mer for hver dag selv om det er nye og mye utfordringer. Jeg har kanskje blitt flinkere til å takle det, samtidig som jeg føler på følelsene mine for henne samtidig. "Multitasking" sånn sett var ikke så lett i starten for min del. Handlet bare om å finne ut hva som var galt.

Takk for veldig gode ord<3 Igjen, MYE takket være deg så er hun her :D
 
Tusen takk Avocado <3 Hun er et sjarmtroll<3 Et parti i bakhodet er slitt vekk nå. Hihi.

Gjør ekstra vondt når man vet hvor glad babyen sin er, og så rolig egentlig, men så kommer det masse i veien som gjør henne bare vondt :( Dagene hun ler og ser på meg som jeg er helten hennes gir meg så mye energi og fyller hjertet mitt med kjærlighet. Du har mye godt i vente Avocado. For meg tok det tid å kjenne på glede, jeg var mye redd i starten. Skjønte fort at mye ikke stemte, og brystbetennelser etc etc , som kom kjappere enn kjappest satt en demper på alt rundt henne. Men det er som du sier -Det blir bedre!! <3 Jeg er mer selvsikker som en mor nå, og følelsene kjennes mer og mer for hver dag selv om det er nye og mye utfordringer. Jeg har kanskje blitt flinkere til å takle det, samtidig som jeg føler på følelsene mine for henne samtidig. "Multitasking" sånn sett var ikke så lett i starten for min del. Handlet bare om å finne ut hva som var galt.

Takk for veldig gode ord<3 Igjen, MYE takket være deg så er hun her :D

Det er ganske godt å lese ærligheten din rundt barsellivet og at ikke alt alltid er rosenrødt slik mange får det til å virke som.
Tror at mange sliter! Alle har noen problemer, enten det er redsel, tilknytning, depresjon, pupping eller noe annet, det er dessverre mange som er litt for stolte til å innrømme det...
Det fine er at etterhvert som tiden går blir man tryggere i rollen og lærer barnet bedre å kjenne, så da vil det lette litt for de fleste ❤️
Jeg tror du er på riktig vei nå og at det vil bli flere og flere av de dagene hvor S er smørblid og fornøyd. Du gjør en kjempejobb! ❤️
 
Ja.... Så var det videre med problemer da..... S har ikke vært en storspiser siden fødsel.. Greit nok det. Hun har spist lite og ofte, men gått opp i vekt. Den siste mnd har jeg lagt merke til at hun spiser mindre og sjeldnere, trodde dette var pga refluksen, men etter medisiner og tid som har gått er hun blitt enda verre i matveien.. Hun spiser max 300 ML om dagen nå:( Jeg vet ikke hva jeg skal gjøre.. Er så lei meg.. Tørre bleier, og en baby som spiser som en nyfødt!!!

Vi er nå lagt inn på Ullevål til observasjon. Hun har bollekinn og valker, fulgt kurven sin, men KUN fordi jeg den siste mnd har tilbydd mat 24/7 og merket at hun gradvis har spist mindre, men prøvd å innføre fast føde (som hun elsket) men nå nekter å spise.. Hun spiser så lite, og kan gå fint 8 timer uten mat, og da spiser hun kanskje 60 ML. Ellers er det 10-20 ML hver 3 time :(:( Får lyst til å bare gi opp.. Føler at hele livet mitt har ALT vært en kamp.. En så naturlig ting som å spise er et problem nå:( Legene ser at hun har fulgt kurven sin og ser godt ut, og blid er henne!! Men de siste dagene har jeg slutta med disse tilbudene døgnet rundt og nå har vekten gått fra 6980 (søndag) til 6965 (torsdag) , ellers har hun (takket være meg) lagt på seg normalt ++ den siste mnd. Jeg vet at hun kommer til å dale i vekt nå, jeg vet at ting vil bli veldig ille. Hun er jo allerede dehydrert mtp tørre bleier, brun urin som lukter og litt nedsunken fontanelle.. Men som legene sier "når jeg ser på henne nå så ser hun jo godt ut" ... Altså jeg kunne slått alle som sier dette!!! Hva faen tror dere!? At jeg kommer med datteren min som ikke spiser normalt og har våte bleier når vekten har rast, hun er maksimalt dehydrert og underærnært!? Nei!! Jeg er en mor som tar tak FØR dette skjer! Altså forebyggende! Jeg føler at legen ser etter alvorlig dehydrering og en tynn apatisk baby!! Hallo, jeg lar det jo ikke gå så langt før jeg roper om hjelp!??...:( Skulle ønske jeg visste hva som kan gjøres, men akkurat nå sitter jeg her og føler meg så sykt fortvilet, redd og alene.
 
Back
Topp