Naturell yoghurt og sukrin

Mars18oktober19

Glad i forumet
Marsboerne 20 18
Oktoberlykke 2019
Er det greit å spise det da man er gravid?
Prøver å kutte ned på sukker da jeg har blitt fryktelig avhengig og har googlet meg frem til at naturell yoghurt med eks sukrin (helst tagatesse men det hadde de ikke på butikken) sammen med litt bær, at det er mye sunnere enn annen sukkerbombe yoghurter/Biola
 
Er det greit å spise det da man er gravid?
Prøver å kutte ned på sukker da jeg har blitt fryktelig avhengig og har googlet meg frem til at naturell yoghurt med eks sukrin (helst tagatesse men det hadde de ikke på butikken) sammen med litt bær, at det er mye sunnere enn annen sukkerbombe yoghurter/Biola

Hei Sukkerert,

Det er andre måter du kan unngå tilsatt sukker på enn å bruke kunstig søtstoff. Det er ingen klare anbefalinger rundt kunstig søtstoff for gravide, men barn under 3 år bør unngå kunstig søtningsmiddel, derfor kan gravide som et føre-var-prinsipp unngå å spise store mengder kunstig søtstoff.

Det er en myte at yoghurter er en sukkerbombe. Innholdet i sukker har blitt kraftig redusert gradvis de siste 10 årene, og det finnes en rekke yoghurter på markedet med lite tilsatt sukker. Det finnes sukker i meieriprodukter i form av melkesukker, men det er ikke dette sukkeret helsemyndighetene anbefaler at gravide og andre reduserer inntaket av, da snakker man om tilsatt sukker. Melkesukkeret følger med naturlige næringsstoffer slik som jod og kalsium, som det er veldig viktig at gravide får i seg. Les mer om jod i svangerskapet her. Jod er et mineral som er veldig viktig for utviklingen av hjernen til fosteret.

Les mer: Er yoghurt en sukkerbombe?

Yoghurt naturell kan gjøres søtere ved å blande med frukt og bær. På denne måten får man i seg alle de gode næringsstoffene i yoghurten (yoghurt er spesielt rikt på jod bl.a) sammen med vitaminer og antioksidanter fra frukten. Man kan også blande med litt korn eller frokostblanding for å få et enda mer mettende og næringsrikt mellommåltid. Man kan også fint velge fruktyoghurter med lite tilsatt sukker (4% eller mindre). Det er mange muligheter på markedet.

Lykke til!
 
Back
Topp