Kvalme/oppkastfobi og graviditet

B82

Forumet er livet
Assistert-jentene
❤ Aprilbarna19 ❤
Gleder meg veldig over prøvingen vår, men tanke på den tullete fobien jeg har så kjenner jeg det stikker i magen :grumpy: ..det er så unødvendig å ha det sånn:confused:

Jeg har to barn, første svangerskap var jeg myye kvalm.. ugg. Men tør ikke «løsne på» kvalmen, å kaste opp. Da blir jeg heller sittende urørlig å mane det bort :bag:

Svangerskap nr 2 var heldigvis ikke så ille mht kvalme...
Gleder meg til å forhåpentlig få en spire med min kjære mann, men har det her i bakhodet.

Er det fler som kjenner på det samme som meg..?
 
Det kan hende det er bedre å prøve å kaste opp, selv om det ikke nødvendigvis letter på kvalmen.
Eksponeringsterapi er den mest effektive kuren mot fobier.

Også lønner det seg å gjøre alt man kan for å hindre kvalmen i utgangspunktet da:


B-vitaminer. (Det kan hjelpe litt på kvalmen hvis du begynner på kosttilskudd for gravide også.)
Hyppige, små måltider. (Tom mage og lavt blodsukker er oppskrift på kvalme.)
Balanserte måltider bestående av f.eks egg, avocado, frukt, grønnsaker, nøtter.. Det er viktig at du får i deg
både proteiner og sunt fett. (Avocado og nøtter/mandler har sunt fett, og egg har mye proteiner.)
Ha f.eks Ritz-kjeks og saft stående på nattbordet og spis FØR du står opp av sengen.
Det hjelper om magen ikke er helt tom før du står opp. Vent gjerne 15 min fra du har spist til du står opp.
Drikk masse vann (vann er alfa og omega uansett når man er gravid), evt. saft hvis det er lettere å få ned.
Ikke ligg før det har gått minst en halvtime etter du har spist, for det øker sjansen for sure oppstøt og brekninger.
Ligg på venstre siden hvis du klarer når du skal hvile.
Prøv å ikke spise eller drikke noe den siste timen før du skal sove.
Kvalmestillende kan fås på apoteket reseptfritt, bare nevn at du er gravid.
De kan du ta når det er som verst. De hjelper ikke nødvendigvis mot oppkast, men kvalmen kan avta.
Apoteket har også noe som heter "sea-band," som er armbånd med trykkpunkter på som du kan ha rundt håndleddet.
Noen synes dette hjelper.
Ta deg frisk luft så ofte du kan, og sov med vinduet oppe hvis det går.
Skyll munnen godt/puss tenner/spis tyggis når du har kastet opp.
Tennene er spesielt utsatte pga enkelte hormoner når man er gravid.
Unngå lukter og smaker som gjør deg kvalm. Dersom du ikke orker matos f.eks, lar du partneren din lage mat.
Hvile og søvn!!!
Lovehearts (godteriet) kan faktisk hjelpe mot kvalmen, og det finnes syrenøytraliserende tabletter for gravide på apoteket.
Mat som går lett ned er lettere å få opp igjen også, så smoothies og slikt er praktisk å drikke.
Kullsyre og koffein gjør kvalmen verre, samt for mye sukker.
(Normalt inntak og kos er "lov," og kullsyrefri cola kan faktisk hjelpe.)
Tørre kjeks og nøtter er lurt å ha med seg hele tiden, samt vannflaske.
Blir du forstoppet eller løs i magen (noe som skjer før eller senere i svangerskapet),
er ferske og tørkede blåbær lurt å spise.
Ikke fortvil om du ikke føler du får i deg nok mat og drikke.
Babyen tar først uansett, og det skal MYE til før den lider.
Egentlig kan du spise det du orker og har lyst på hvis du sliter med å få i deg mat.
All næring er bedre enn ikke noen næring.
(Fet og/eller krydret mat forverrer dog kvalmen.)
Balanserte måltider er viktig, og prøv å spise mye grønnsaker.
Supper og smoothies o.l er gode måter å få ned næring og væske på også.
Ikke nøl med å si ifra til legen dersom du blir bekymret for næringsinntaket ditt. :)

Sitér & svar
 
Du kan alltids snakke med jordmor eller fastlegen din om de følelsene :)
Kanskje de har noen gode råd!
 
Det kan hende det er bedre å prøve å kaste opp, selv om det ikke nødvendigvis letter på kvalmen.
Eksponeringsterapi er den mest effektive kuren mot fobier.

Også lønner det seg å gjøre alt man kan for å hindre kvalmen i utgangspunktet da:


B-vitaminer. (Det kan hjelpe litt på kvalmen hvis du begynner på kosttilskudd for gravide også.)
Hyppige, små måltider. (Tom mage og lavt blodsukker er oppskrift på kvalme.)
Balanserte måltider bestående av f.eks egg, avocado, frukt, grønnsaker, nøtter.. Det er viktig at du får i deg
både proteiner og sunt fett. (Avocado og nøtter/mandler har sunt fett, og egg har mye proteiner.)
Ha f.eks Ritz-kjeks og saft stående på nattbordet og spis FØR du står opp av sengen.
Det hjelper om magen ikke er helt tom før du står opp. Vent gjerne 15 min fra du har spist til du står opp.
Drikk masse vann (vann er alfa og omega uansett når man er gravid), evt. saft hvis det er lettere å få ned.
Ikke ligg før det har gått minst en halvtime etter du har spist, for det øker sjansen for sure oppstøt og brekninger.
Ligg på venstre siden hvis du klarer når du skal hvile.
Prøv å ikke spise eller drikke noe den siste timen før du skal sove.
Kvalmestillende kan fås på apoteket reseptfritt, bare nevn at du er gravid.
De kan du ta når det er som verst. De hjelper ikke nødvendigvis mot oppkast, men kvalmen kan avta.
Apoteket har også noe som heter "sea-band," som er armbånd med trykkpunkter på som du kan ha rundt håndleddet.
Noen synes dette hjelper.
Ta deg frisk luft så ofte du kan, og sov med vinduet oppe hvis det går.
Skyll munnen godt/puss tenner/spis tyggis når du har kastet opp.
Tennene er spesielt utsatte pga enkelte hormoner når man er gravid.
Unngå lukter og smaker som gjør deg kvalm. Dersom du ikke orker matos f.eks, lar du partneren din lage mat.
Hvile og søvn!!!
Lovehearts (godteriet) kan faktisk hjelpe mot kvalmen, og det finnes syrenøytraliserende tabletter for gravide på apoteket.
Mat som går lett ned er lettere å få opp igjen også, så smoothies og slikt er praktisk å drikke.
Kullsyre og koffein gjør kvalmen verre, samt for mye sukker.
(Normalt inntak og kos er "lov," og kullsyrefri cola kan faktisk hjelpe.)
Tørre kjeks og nøtter er lurt å ha med seg hele tiden, samt vannflaske.
Blir du forstoppet eller løs i magen (noe som skjer før eller senere i svangerskapet),
er ferske og tørkede blåbær lurt å spise.
Ikke fortvil om du ikke føler du får i deg nok mat og drikke.
Babyen tar først uansett, og det skal MYE til før den lider.
Egentlig kan du spise det du orker og har lyst på hvis du sliter med å få i deg mat.
All næring er bedre enn ikke noen næring.
(Fet og/eller krydret mat forverrer dog kvalmen.)
Balanserte måltider er viktig, og prøv å spise mye grønnsaker.
Supper og smoothies o.l er gode måter å få ned næring og væske på også.
Ikke nøl med å si ifra til legen dersom du blir bekymret for næringsinntaket ditt. :)

Sitér & svar

Takk for gode kvalmestillende råd, det er fint å få lest gjennom på nytt..!

Har eksponert meg med årene, da barna har vært syke.. men det er noe annet å bli dårlig selv.

Ingen fler med samme problemstilling? :)
 
Har fobi/angst mot oppkast ..hos meg selv og andre. Går liksom inn i en fase vist noen er syke, der jeg ikke spiser eller drikker noe i frykt for å bli syk.. har vært gravid noen ganger, og har vært sykt kvalm, men aldri kastet opp.. har enten sovet det bort eller gjort som du.. bare sotte i ro å ikke gjort noe.. kunne aldri finne på å kaste opp med finger i halsen.. ( blir nesten kvalm av å tenke på det) .. hmm. Tja.. råd å gi.. nei egentlig ikke så mye..men mest at du vet at du ikke er alene :)
 
Eksponering hørtes jo ganske lurt ut, selv om det kanskje ikke akkurat frister så kan det jo hjelpe:) Masse lykke til :Heartred
 
Jeg har etter år med en far som trodde jeg hadde spiseforstyrrelser en fobi mot å kaste opp og kjenner på det som en enorm skam å kaste opp... (Hadde aldri spiseforstyrrelse, gikk bare på do rett etter middag)
Er faktisk så pass at jeg ikke kaster opp når jeg har omgangssyka (kan være jeg kaster opp en gang, men etter det har jeg kun diaré).

Eksponering fungerer ikke for meg.. De siste ukene har jeg hatt kraftig hoste - som flere ganger daglig har ført til oppkast... Det ender i sammenbrudd i tårer på baderomsgulvet...

Heldigvis har jeg ikke vært kvalm underveis i svangerskapet..

Og jeg jobber på gastro kirurgisk avdeling hvor det er en svært spesiell dag om jeg ikke er borti både oppkast og avføring!

Lykke til trådstarter! Viktigste er at du får satt ord på tankene dine og forklarer for jordmor og partner slik at du blir forstått og de kan støtte deg [emoji4]
 
https://no.m.wikipedia.org/wiki/Emetofobi

Det hjalp meg veldig å vite at jeg ikke er alene og ikke er gal som føler det sånn du gjør [emoji4][emoji85] Også ble det litt lettere når jeg så at «det heter noe» og faktisk er en diagnose noen får[emoji28]

Når det kommer til hvordan man overlever den typen angst og panikk så har jeg ikke så mange tips. Eksponering har ikke fungert her da jeg blir redd og lei meg av å kaste opp eller være kvalm uansett. Men å sove/ legge meg flatt på venstre side, deg føler jeg at hjelper[emoji6]
 
Jeg har det helt likt som deg. Jeg hater, hater, hater å kaste opp og sitter heller og svelger og puster meg igjennom en kvalmebøyg enn å få det overstått. Jeg har vært litt kvalm dette og forrige svangerskap og har da måtte ty til kvalmestillende fordi jeg får nærmest nervøst sammenbrudd. Jeg mistet for et år siden og har sagt hele dette svangerskapet at hvis det går gale denne gang så blir det ikke mer barn, rett og slett fordi jeg ikke takler å være dårlig. Jeg vil heller ha så heftig bekkenløsning at jeg ikke kan gå...:p

Jeg har ikke hatt mye omgangssyke i livet heldigvis, og hun på 3 har (bank i bordet) ikke hatt det ennå, men jeg kjenner at hver høst/vinter så går jeg rundt og er helt hysterisk fordi det er omgangssykesesong. Det er slitsomt og jeg skulle ønske jeg ikke var så himla redd for å kaste opp.

Eksponering funker ikke her heller. Jeg vurderer faktisk å teste ut hypnose. Jeg vet det høres litt ko-ko ut, men han akupunktøren jeg har gått til mot blant annet kvalme i sv.skapet har tipsa meg om en hypnotisør som jevnlig kommer på besøk hos ham. Problemet er at det koster 1500 spenn :)
 
Back
Topp