Habituell abort

Ja selvfølgelig kan du få det:) Bare å spørre om å få det. Jeg har fått svar på prøver gjennom helsenorge.no hos fastlegen og på papir fra gyn. Liker å følge med å studere selv på prøver og div ( kontroll Frik jeg)
Blir litt lagt ut der når jeg går til privat?
 
Spørr du meg så spør jeg deg. Husker ikke, kan jeg få svarer på prøvene på papir av gyn?
Ja, du kan be om det eller få utskrift når du er der.
 
Ja syns det var synd, er synd de ikke har tid til meg. Er glad jeg går privat også. Kunne risikert og tatt de prøvene og brukt mye tid på det, for så å få time og vite at det var feil prøver. Har da ikke tid til sånn surr. Syns jo også det er rart om kommunikasjon skal foregå via brev nå i 2017 lissom, sto så at om jeg lurte på noe var det lurest å sende brev....

De har vel en mail som heter noe med postmottak eller lignende? Hvor du kan skrive rett i mailen eller legge ved et dokument og si hvilken avdeling det skal til. Går fortere enn papirversjonen i alle fall.
 
De har vel en mail som heter noe med postmottak eller lignende? Hvor du kan skrive rett i mailen eller legge ved et dokument og si hvilken avdeling det skal til. Går fortere enn papirversjonen i alle fall.
Det har de helt sikkert, de svarte når jeg ringte også så det ordner seg nok. Bare syns det er så synd at de har det såååå travelt og en smule tungrodd.
 
Ja, kom nytt brev i dag. Gikk jo ganske kjapt igrunn, fra tlf i går til riktig brev i dag.

Så bra! Da er du snart i gang [emoji1303] Jeg håper du får to streker til jul!! Jeg ville jo at vi skulle havne i samme termingruppe, men nå kan det se ut til at jeg sniker litt i køen. [emoji33] Gleder meg ikke til de neste ukene nå kjenner jeg.
 
Så bra! Da er du snart i gang [emoji1303] Jeg håper du får to streker til jul!! Jeg ville jo at vi skulle havne i samme termingruppe, men nå kan det se ut til at jeg sniker litt i køen. [emoji33] Gleder meg ikke til de neste ukene nå kjenner jeg.
Så gøy med to streker, er nok en skrekkblandet fryd. ❤️Jeg er sikker på at ukene kommer til å gå bra og du får en bitteliten om 8-9 mnd. Håper ikke angsten blir for ille, jeg kommer til å følge med. Gjør ingenting om du sniker i køen, jeg sneik jo forrige gang.
Jeg skulle ta en hel del blodprøver etter dag 21. Kommer til reise å ta de om en ukes tid, også Antaglighvis de samme prøvene privat etpar dager etter de. Nå tenker jeg at tenk om det blir tatt for mye blodprøver på kort tid at det blir feil på prøvene eller at det blir lite blod og kan ødelegge for ett eller annet. Tror og håper at så fort de prøvene er tatt kan vi begynne å prøve igjenn ( kommer til å gjøre det uansett)
Gleder meg til å se testene dine bli sterkere fremover, er så fint å se tobstreker.
Gratulerer❤️
 
Så gøy med to streker, er nok en skrekkblandet fryd. [emoji173]️Jeg er sikker på at ukene kommer til å gå bra og du får en bitteliten om 8-9 mnd. Håper ikke angsten blir for ille, jeg kommer til å følge med. Gjør ingenting om du sniker i køen, jeg sneik jo forrige gang.
Jeg skulle ta en hel del blodprøver etter dag 21. Kommer til reise å ta de om en ukes tid, også Antaglighvis de samme prøvene privat etpar dager etter de. Nå tenker jeg at tenk om det blir tatt for mye blodprøver på kort tid at det blir feil på prøvene eller at det blir lite blod og kan ødelegge for ett eller annet. Tror og håper at så fort de prøvene er tatt kan vi begynne å prøve igjenn ( kommer til å gjøre det uansett)
Gleder meg til å se testene dine bli sterkere fremover, er så fint å se tobstreker.
Gratulerer[emoji173]️

Tusen takk! Håper jo at kroppen er fixet nå, men gruer meg for hva som skjer de neste ukene. Kommer nok til å bli hengende noen uker på prøveforumet før jeg tør å bevege meg videre. Tror jeg nesten må se med egne øyne at det virkelig er noe blinkende der inne før jeg tror på det.

Det blodet som tappes, lager du på nytt i løpet av en dag, max to. Går helt fint! [emoji1303] lykke til [emoji173]️
 
Jeg ser av denne tråden at det er flere her som kan noe om stoffskiftet, og håper å få noen synspunkter. :)

Jeg har hatt to tidlige spontanaborter (uke 4-5), en MA i uke 11 (embryoet stoppet å utvikle seg i uke 6), en exu og flere kjemiske graviditeter. I forbindelse med habituell abort-utredningen tok jeg stoffskifteprøver, og jeg ser at S-T4 fritt er på 12. Referanseverdi er 12.0-22.0, så jeg helt nederst i normalområdet. Kan dette være forklaringen på hvorfor jeg mister igjen og igjen eller vil ikke et stoffskifte som er såvidt innenfor normalområdet ha noen innvirkning på abortrisikoen? Det var ingenting galt å finne i prøvene av verken meg eller mannen ellers.

Den andre stoffskifteprøvene som ble tatt var: S-TSH: 1,8 (referanseområdet 0,27-4,20). Bør jeg eventuelt ta flere stoffskifteprøver?

Håper at noen av dere med peiling på stoffskifte og graviditet leser dette og vil svare! :)
 
Last edited:
Jeg ser av denne tråden at det er flere her som kan noe om stoffskiftet, og håper å få noen synspunkter. :)

Jeg har hatt to tidlige spontanaborter (uke 4-5), en MA i uke 11 (embryoet stoppet å utvikle seg i uke 6), en exu og flere kjemiske graviditeter. I forbindelse med habituell abort-utredningen tok jeg stoffskifteprøver, og jeg ser at S-FSH er på 12. Referanseverdi er 12.0-22.0, så jeg helt nederst i normalområdet. Kan dette være forklaringen på hvorfor jeg mister igjen og igjen eller vil ikke et stoffskifte som er såvidt innenfor normalområdet ha noen innvirkning på abortrisikoen? Det var ingenting galt å finne i prøvene av verken meg eller mannen ellers.

Den andre stoffskifteprøvene som ble tatt var: S-TSH: 1,8 (referanseområdet 0,27-4,20). Bør jeg eventuelt ta flere stoffskifteprøver?

Håper at noen av dere med peiling på stoffskifte og graviditet leser dette og vil svare! :)
Leit å høre at du har mista❤️
S fsh er folikkelstimulerende hormon tror ikke det har noe med stoffskifte å gjøre ( aner ikke altså bare tror) høyt å lavt stoffskiftet måles hos meg med FT4 og TSH. Vet det er fler her inne med mer peiling enn meg, håper de svarer deg bedre:happy: noen av de hormonprøver kan variere i løpet av syklusen også.
Sorry at jeg ikke kunne hjelpe deg med ordentlig svar, håper du får ny spire som holder seg på plass i ni mnd snart:)
 
Leit å høre at du har mista❤️
S fsh er folikkelstimulerende hormon tror ikke det har noe med stoffskifte å gjøre ( aner ikke altså bare tror) høyt å lavt stoffskiftet måles hos meg med FT4 og TSH. Vet det er fler her inne med mer peiling enn meg, håper de svarer deg bedre:happy: noen av de hormonprøver kan variere i løpet av syklusen også.
Sorry at jeg ikke kunne hjelpe deg med ordentlig svar, håper du får ny spire som holder seg på plass i ni mnd snart:)

Takk for svar! Jeg skulle ha skrevet S-fritt t4 som er på 12 og nederste normalverdi, ikke S-FSH, skjønner ikke helt hvorfor jeg blandet. Har rettet det opp nå, så takk skal du ha. :)
 
Dere som har blitt utredet elller blir det nå, er det vanlig at det sjekkes om man har faktor v leiden ( eller noe i den dur)?
Ser at det ikke bestilt på blodprøvene mine, mulig det ikke er vanlig å bli sjekka for.
 
Dere som har blitt utredet elller blir det nå, er det vanlig at det sjekkes om man har faktor v leiden ( eller noe i den dur)?
Ser at det ikke bestilt på blodprøvene mine, mulig det ikke er vanlig å bli sjekka for.

Det er vanlig å ta med den testen direkte, evt APC-resistens som er en indirekte test. Kommer an på laboratoriet.
 
Jeg ser av denne tråden at det er flere her som kan noe om stoffskiftet, og håper å få noen synspunkter. :)

Jeg har hatt to tidlige spontanaborter (uke 4-5), en MA i uke 11 (embryoet stoppet å utvikle seg i uke 6), en exu og flere kjemiske graviditeter. I forbindelse med habituell abort-utredningen tok jeg stoffskifteprøver, og jeg ser at S-T4 fritt er på 12. Referanseverdi er 12.0-22.0, så jeg helt nederst i normalområdet. Kan dette være forklaringen på hvorfor jeg mister igjen og igjen eller vil ikke et stoffskifte som er såvidt innenfor normalområdet ha noen innvirkning på abortrisikoen? Det var ingenting galt å finne i prøvene av verken meg eller mannen ellers.

Den andre stoffskifteprøvene som ble tatt var: S-TSH: 1,8 (referanseområdet 0,27-4,20). Bør jeg eventuelt ta flere stoffskifteprøver?

Håper at noen av dere med peiling på stoffskifte og graviditet leser dette og vil svare! :)

Veldig leit å høre at du har mistet flere spirer!! Jeg ville bedt om å få ta stoffskifteprøvene på nytt. TSH var jo midt i blinken, men fT4 var ganske lav, i hvertfall hvis den er tatt i forbindelse med at du nylig var gravid. Da pleier fT4 å legge seg i øvre normalområde. Be om å få målt antistoffer (antiTPO) samtidig. Det kan indikere om du har autoimmun tyroideasykdom under oppseiling. Lavt stoffskifte er en kjent risikofaktor for abort i første trimester... Og hvis man er i tvil, kan det ikke skade å prøve et bittelite Levaxin-tilskudd neste gang du får to streker, evt nye prøver og henvisning til endokrinolog.

Ønsker deg masse lykke til! Håper du får en varig spire!!
 
Det er vanlig å ta med den testen direkte, evt APC-resistens som er en indirekte test. Kommer an på laboratoriet.
Du krølle du krølle du svikter aldri, tusen takk❤️ Kan hende de har krysset av for APC-resistent, skal sjekke. Men du skal da ikke henge her inne du nå, nå må du tenke på deg selv og henge rundt på hyggelige plasser ( ikke at det er uhyggelig her altså)
 
Du krølle du krølle du svikter aldri, tusen takk[emoji173]️ Kan hende de har krysset av for APC-resistent, skal sjekke. Men du skal da ikke henge her inne du nå, nå må du tenke på deg selv og henge rundt på hyggelige plasser ( ikke at det er uhyggelig her altså)

Jeg henger rundt i kjente omgivelser til jeg har troen på at dette går veien. Jeg prøver å være litt realistisk også. I hvert fall til endo evt sier at de har tro på prosjektet... [emoji12]. Foreløpig er jeg sikkert mer optimistisk enn jeg burde. Fikk sterkere pos test i dag på 12 dpo enn jeg fikk på 17 dpo sist, og da var det til og med tvillinger (den ene døde i uke 6, så den har jeg liksom aldri regnet med, siden jeg hadde lille bolla igjen...) Spent på fortsettelsen [emoji85].
 
Jeg henger rundt i kjente omgivelser til jeg har troen på at dette går veien. Jeg prøver å være litt realistisk også. I hvert fall til endo evt sier at de har tro på prosjektet... [emoji12]. Foreløpig er jeg sikkert mer optimistisk enn jeg burde. Fikk sterkere pos test i dag på 12 dpo enn jeg fikk på 17 dpo sist, og da var det til og med tvillinger (den ene døde i uke 6, så den har jeg liksom aldri regnet med, siden jeg hadde lille bolla igjen...) Spent på fortsettelsen [emoji85].
Jeg har trua på at dette er en liten beibis du kommer til å møte til sommern:) er jo kjempe bra tegn at testene er så positive, du har finere tester enn jeg hadde sist❤️ Greit å være realistisk også, men litt håp må man ha. Er jo så koselig at fint at du følger med og svarer så bra for oss som grubler å lurer på ting, har hjulpet meg mye. Husker bare at for mye lesing om sa/MA var for meg tøft for psyken sist, ( klarte Jo ikke å lavær heller, googlet alt jeg var redd kunne skje for å stålsette meg) De tingene som kan skje får man jo ikke gjort noe med allikevel. Er så utrolig glad for deg jeg, det må bare gå bra:)
 
Back
Topp