Gravid før etterkontroll, senabort uke 19

Marand

Første møte med forumet
Hei
Jeg skal snart gjennom en senabort i uke 19 og har allerede fått innkallelse til etterkontroll på sykehuset om to måneder. Når synes dere det er greit å bli gravide på nytt? Er det kaldt å ville ønske det veldig raskt etter? Ingen vil noen gang kunne erstatte gutten min i magen, men vi ønsker veldig gjerne barn. Har noen vært gravide allerede på etterkontroll før? Hva sier legene om dette?
Hvem tar jeg kontakt med den gangen jeg blir gravid igjen og hvor tidlig? Har fått beskjed på ultralyd/fødepol at jeg skal få bedre/tidligere oppfølging neste gang.
 
Kondolerer så mye! :Heartred

Det med det fysiske kan jeg ikke si så mye om, annet enn at jeg vet at man i det minste må ha sluttet å blø først.

Det er ikke kaldt å prøve på et nytt barn rett etter, det kan hende det er akkurat det dere trenger for å holde hodet over vann nå. Ingen vil tenke at det er kaldt, og om de gjør det, så er det dem det er noe galt med, og ikke dere. Det at dere ønsker dere et levende barn betyr ikke at dere ønsker å erstatte barnet dere mister, de er to forskjellige individer, og ønsket om et nytt barn tar ikke bort fra kjærligheten til det første barnet.

Hør på etterkontrollen hva slags oppfølging dere vil få og hvordan dere går frem når dere er gravide. Det kan hende dere kan få ta direkte kontakt med sykehuset, eller at fastlegen må henvise. Type oppfølging vil jo avhenge av årsaken til senaborten, men tenk litt over hva du føler at du trenger for din egen psyke og ta det opp med legen på etterkontrollen.

Stor klem til deg :Heartred
 
Hei
Jeg skal snart gjennom en senabort i uke 19 og har allerede fått innkallelse til etterkontroll på sykehuset om to måneder. Når synes dere det er greit å bli gravide på nytt? Er det kaldt å ville ønske det veldig raskt etter? Ingen vil noen gang kunne erstatte gutten min i magen, men vi ønsker veldig gjerne barn. Har noen vært gravide allerede på etterkontroll før? Hva sier legene om dette?
Hvem tar jeg kontakt med den gangen jeg blir gravid igjen og hvor tidlig? Har fått beskjed på ultralyd/fødepol at jeg skal få bedre/tidligere oppfølging neste gang.



Hei kjære deg,
Så utrolig leit å høre om det du snart skal gjennom ❤️❤️❤️
Ingen barn vil kunne erstatte gutten din, det er klart.
Ingen følelser er feil å kjenne på, og å ønske en ny graviditet er veldig vanlig. Jeg skulle gjerne ha vært gravid med en gang etter at jeg mistet datteren min i uke 27.
Hør med lege om å prøve på nytt, men det er anbefalt å vente til etter en menstrasjon etter at renselsen er ferdig. Når kroppen har vært gravid flere måneder, trenger den gjerne noen sykluser på å stabilisere seg og gjøre forholdene best mulig for en ny spire.
Jeg fikk beskjed om å ikke være gravid før etterkontrollen, av utredningsmessige årsaker. Måtte ta noen blodprøver som ikke-gravid. Det kan være du får den samme beskjeden, avhengig av hva som er grunnen til at gutten deres ikke klarer seg.

Vi hadde etterkontroll 6 uker etter fødsel. Menstrasjon kom litt over 5 uker etter fødsel, og vi begynte prøving da etterkontrollen var overstått. Jeg hadde 2 menstrasjoner etter renselsen før jeg ble gravid, så det gikk på andre forsøk. Er 26+0 i dag, og alt har gått fint så langt.

Hør med lege på etterkontroll om oppfølging neste gang. Det er vanlig med første ultralyd i uke 12/13 etter en senabort og dødfødsel, alt avhengig av hva som var årsak. Vil man ha UL før dette er det vanligvis gynekolog med henvisning fra lege som gjelder. Det var alt for lenge for min del, så jeg vil anbefale å be om henvisning til gynekolog med en gang du blir gravid for ultralyd før uke 12. Jeg hadde ultralyd uke 7, 8 og 9 (også ble det fellesferie, ellers hadde jeg nok hatt en til før sykehuset tok over). Første ul på sykehuset var uke 13. Deretter har jeg hatt ganske hyppige kontroller etter eget ønske.

Mine erfaringer med å miste et barn, er at jeg ikke klarer bearbeide det alene. Jeg ventet lenge med å be om hjelp, og i retrospekt skulle jeg ha bedt om hjelp tidligere. Har kjenner du såklart hva som blir rett for deg❤️ Om jordmor fra helsestasjonen ikke tar kontakt, kan du/dere ringe og be om samtale med henne i etterkant av fødselen. Helsestasjoner har normalt også et psykologtilbud med kort ventetid som har hjulpet meg mye. Ellers kan jeg anbefale LUB, landsforening for uventet barnedød, som har mye godt materiell og som også har støttegrupper/personer.

En stor klem til deg, skal tenke på dere i tiden som kommer ❤️❤️❤️
Om du lurer på noe, er det bare og spørre.
 
Stor klem

Det å ønske å bli gravid raskt er en helt vanlig følelse etter å ha mistet.
Jeg hadde etterkontroll 7 uker etter fødsel, vi hadde allerede startet å prøve. Det legen sa da var at så lenge renselsen er over, og gjerne 1 mens så er kroppen klar, og så er psyken noe man må føle på selv, men ofte så er psyken klar for prøving før kroppen.
Jeg fikk beskjed om å ringe obsposten ved positiv test for å planlegge oppfølging. Spør sykehuset hva som er planen for dere og hvor du skal ta kontakt.
Om du skulle bli gravid før kontrollen og ikke vet hvor du skal henvende deg så ta en tur til fastlegen og be om en henvisning.
 
Tusen takk for gode svar! Føler ikke jeg har fått så god oppfølging til nå, men blir kanskje bedre etterpå. God klem til dere begge.
 
Mange klemmer til deg, og kondolerer :Heartred vi er flere her inne som har vært gjennom det samme, så det er bare å spørre underveis om du lurer på noe. Det å bli gravid rett etterpå tenker jeg er en helt normal ting, noen venter noen måneder og andre begynner prøvingen med en gang. Vi ventet litt, det er nå 8 mnd siden vår senabort i uke 21, og jeg er nå 13 uker på vei med nestemann. Får god (og ekstra) oppfølging denne gangen, men min erfaring er at en må stå litt på sitt og be om ekstra hjelp. Det avhenger selvsagt av hva som var årsak til senabort/dødfødsel, og så tror jeg det avhenger litt av holdninger hos lege/sykehus. Har bare blitt møtt med forståelse og varme, og de gjør alt de kan for at vi skal føle oss trygge denne ganga. De andre har beskrevet fint over her gangen i det, for min del har jeg hatt fire tul til nå (fant ut av graviditeten veldig tidlig, så de kunne ikke se stort), og i morgen skal vi på duotest på Rikshospitalet (utvidet, organrettet ultralyd og blodprøve, pluss en samtale med legene der inne). Utover det har jeg foreløpig fått dato for ordinær ul, en ul i uke 28 og jeg har tenkt å be om en i uke 32 (3D). Ellers er telefonen åpen til kvinneklinikken, hvis jeg er bekymret kan jeg bare ringe. Det samme til legen min, heldig med han-jeg kan få nødtime når jeg måtte ønske hvis jeg blir redd. Har også tatt kontakt med helsestasjonen nå og skal til første samtale med jordmor i november. Har ikke kontaktet dem før nå, det ble rett og slett litt travelt.

Lykke til med det du skal gjennom, det er forferdelig tøft!
 
Anbefaler boka ‘barnet som ikke ble’, bestilte den på nett. Utrolig god støtte,for meg i hvert fall, i sorgarbeidet etter senabort. Og for å svare på spm: vi ønsket å bli gravid igjen så fort som mulig, og fikk anbefalt å vente en syklus bare. Tok 3/4 mnd før jeg ble gravid, det passet fint både med tanke på å få bearbeidet sorg, men også å komme seg videre[emoji173]️
 
Hei
Jeg skal snart gjennom en senabort i uke 19 og har allerede fått innkallelse til etterkontroll på sykehuset om to måneder. Når synes dere det er greit å bli gravide på nytt? Er det kaldt å ville ønske det veldig raskt etter? Ingen vil noen gang kunne erstatte gutten min i magen, men vi ønsker veldig gjerne barn. Har noen vært gravide allerede på etterkontroll før? Hva sier legene om dette?
Hvem tar jeg kontakt med den gangen jeg blir gravid igjen og hvor tidlig? Har fått beskjed på ultralyd/fødepol at jeg skal få bedre/tidligere oppfølging neste gang.

Stor god klem til dere. :Heartred
For mange er det nok helt naturlig å ønske seg ett nytt barn så raskt som mulig. Så lenge dere er klar psykisk for det og kroppen din er ferdig med all renselse så er det bare å kose seg og håpe på at spiren sitter raskt. Du bør kontakte fastlegen din eller jm når du har positiv test, dersom du ikke har fått noe direkte kontakt eller kontaktperson ved fødepol. Slik at du kan få den oppfølgingen dere føler dere trenger. :) Kjempe mye lykke til.
 
Back
Topp