Jerntilskudd og magevondt

Stolt mamma

Forumet er livet
Septemberbarna 2019
Dere prematur mammaer hvordan har dere gjort det med jerntilskudd?

Husker at vi måtte slutte ned dette til storebror for han fikk skikkelig vondt i magen. Lillesøster reagerer på akkurat samme måte. Hun ligger å presser og vrir seg i smerter + hyler ut. Veldig vondt for mammahjerte å se på. Har mest lyst til å slutte å gi jern slik at hun slipper å ha det vondt. Helsestasjon anbefaler oss å fortsette siden det er viktig at hun får i seg nok jern. Lurer derfor på hvordan dere har løst dette med jern?
 
Dere prematur mammaer hvordan har dere gjort det med jerntilskudd?

Husker at vi måtte slutte ned dette til storebror for han fikk skikkelig vondt i magen. Lillesøster reagerer på akkurat samme måte. Hun ligger å presser og vrir seg i smerter + hyler ut. Veldig vondt for mammahjerte å se på. Har mest lyst til å slutte å gi jern slik at hun slipper å ha det vondt. Helsestasjon anbefaler oss å fortsette siden det er viktig at hun får i seg nok jern. Lurer derfor på hvordan dere har løst dette med jern?
Hvor mye får hun totalt ? Storesøster reagerte ikke her men lillebror var det verre med. Han skulle ha 0,5 morgen og kveld. Vi delte det opp enda en gang sånn at han fikk det fordelt fire ganger (0,25ml*4) og da gikk det mye bedre :)
 
Hun skal ha 0,5 morgen og kveld, men selv 0,1 per flaske (dvs mindre døgndose totalt enn hun egentlig skal ha) gir store magesmerter. Hun blir helt utav seg. Hylskriker i smerte.
 
Gir jern sammen med multivitamin, med easy tran eller har det i flasken med melk. Gått bra her:) kjedelig å gi hvis de får magesmerter av det, kanskje det finnes flere typer jern man kan bruke.
 
Vår datter måtte ha laktulose for å få avføring. Hun ble veldig hard i magen av jernet, og hadde samtidig lyskebrokk i starten. Vi måtte fortsette med laktulose/malt etter operasjon også, for hun fikk rett og slett ikke til å bæsje. Ikke uvanlig for enkelte som tar jern, desverre. Da hun var 9 mnd fikk hun Movicol junior, og det var som himmelen! Laktulose gir gjerne mye luft, og litt akutt avføring, mens Movicol Junior mykgjør via tarmen, og virker ikke like akutt. Snakk med legen/sykehuset. Jeg vet noen har sluttet mot at blodprøver følges opp. Noen kjøper også jerndråper i Sverige.
 
Da har vi snakket med lege og fått klarsignal om å slutte med jern. Selv legen hadde problemer med å undersøke henne da hun hadde så sterke smerter. Følges opp jevnlig fremover med blodprøver.
 
Hvordan går det med hun?

Etter at vi sluttet med jern gav magesmertene seg helt og vi fikk en helt annen unge. Ventet i ca 1 mnd før vi nå gradvis prøver å introdusere det igjen. Virker som om hun tåler det noe bedre nå, men må ha en lavere dose enn anbefalt. Følges opp med blodprøver og så langt er nivåene innenfor normal området.
 
Etter at vi sluttet med jern gav magesmertene seg helt og vi fikk en helt annen unge. Ventet i ca 1 mnd før vi nå gradvis prøver å introdusere det igjen. Virker som om hun tåler det noe bedre nå, men må ha en lavere dose enn anbefalt. Følges opp med blodprøver og så langt er nivåene innenfor normal området.

Så godt å høre at hun ikke sliter med magen :)
Håper det retter på seg med tiden :)
 
Neste gang kan du snakke med legen om å heller gi Floradix f.eks, eller magnesium i tillegg til jernet. Det kan hjelpe. :)
 
Sikkert dumt spørsmål, men hvorfor hjelper det?

Ikke dumt spørsmål. :) Magnesium gjør avføringen mykere og hjelper på fordøyelsen, og hard mage er jo som regel problemet med jerntilskudd. :)
Jeg vet ikke om Floradix kan brukes av barn, så ta det opp med legen, men jeg vet at det er mye bedre for magen, og man får i seg masse annet bra i tillegg. :)
 
Ikke dumt spørsmål. :) Magnesium gjør avføringen mykere og hjelper på fordøyelsen, og hard mage er jo som regel problemet med jerntilskudd. :)
Jeg vet ikke om Floradix kan brukes av barn, så ta det opp med legen, men jeg vet at det er mye bedre for magen, og man får i seg masse annet bra i tillegg. :)

Da har vi måttet slutte med jern igjen, dessverre, gikk ikke mange dagene før magesmertene var tilbake for fullt. Har snakket med helsesøster og hun anbefalte ikke magnesuim tilskudd til små babyer. Hun skulle høre med lege. Men blodprøvene viser normale jern verdier så det er ikke noe krise. Får heller begynne med jernrik kost om en mnd når hun kan begynne med fast føde.
 
Da har vi måttet slutte med jern igjen, dessverre, gikk ikke mange dagene før magesmertene var tilbake for fullt. Har snakket med helsesøster og hun anbefalte ikke magnesuim tilskudd til små babyer. Hun skulle høre med lege. Men blodprøvene viser normale jern verdier så det er ikke noe krise. Får heller begynne med jernrik kost om en mnd når hun kan begynne med fast føde.

Flott at hun ikke trenger det da. :) Og må dere begynne igjen, er som sagt Floradix et bedre alternativ, om kosten ikke holder. :)
Det meste blir lettere når de runder 6 mnd. :)
 
Flott at hun ikke trenger det da. :) Og må dere begynne igjen, er som sagt Floradix et bedre alternativ, om kosten ikke holder. :)
Det meste blir lettere når de runder 6 mnd. :)

Ja storebror klarte seg fint uten jern, han også prematur, så tenker å begynne forsiktig med fast føde når hun er 4 mnd
 
Hei

Ser detter er ifra noen år tilbake, men gjør et forsøk allikevel.

Har en gutt født 27+2, det går veldig fint. Han vokser som han skal og er 4 måneder nå. Han får jern (og infasource til han bikker 5kg) og dermed mye vondt i magen og mye luft. Helsesykepleier anbefalte semperdråper, men på pakken står det at det er for fullbårne.. Noen som vet om jeg kan gi det til han nå? Han ville jo vært en og en halv måned nå om vi hadde gått til termin..
 
Hei

Ser detter er ifra noen år tilbake, men gjør et forsøk allikevel.

Har en gutt født 27+2, det går veldig fint. Han vokser som han skal og er 4 måneder nå. Han får jern (og infasource til han bikker 5kg) og dermed mye vondt i magen og mye luft. Helsesykepleier anbefalte semperdråper, men på pakken står det at det er for fullbårne.. Noen som vet om jeg kan gi det til han nå? Han ville jo vært en og en halv måned nå om vi hadde gått til termin..

vi prøvde med semperdråper med nr 1 som er prematur når han var 2 uker korrigert for termin etter anbefaling fra sykehuset
 
Hei

Ser detter er ifra noen år tilbake, men gjør et forsøk allikevel.

Har en gutt født 27+2, det går veldig fint. Han vokser som han skal og er 4 måneder nå. Han får jern (og infasource til han bikker 5kg) og dermed mye vondt i magen og mye luft. Helsesykepleier anbefalte semperdråper, men på pakken står det at det er for fullbårne.. Noen som vet om jeg kan gi det til han nå? Han ville jo vært en og en halv måned nå om vi hadde gått til termin..

Vi prøvde det etter at min bikket termin. Hun er også født 27+2.
 
Back
Topp