Å være hjemme alene

nøffenaff

Forelsket i forumet
Jeg lurer på om det er noen av deres barn født 2010 som er hjemme alene etter skolen?
Vi har SFO, men lurer litt ved tanken å kanskje la være å bruke det fra høsten av (2.klasse).
det er snakk om å gå hjem etter skolen å være hjemme alene i 1,5 time.
Det kommer vell selvsagt an på hvor moden barnet er etc...
 
Mi hadde ikke klart det alene. Mest fordi hu ikke gir beskjed om noe. Men vi har storesøster som passer på. Så de går sammen hjem etter skolen og er alene her.

Men man kan jo øve litt. Ta en handletur alene på matbutikken. Ungen hjemme med en tlf tilgjengelig :) Osv.
 
Er uaktuelt for vår del.
Jeg er hjemme uansett og vet at jeg kan avtale med naboene hvis jeg må på butikken en liten tur.
Men lar ikke han være alene hjemme i timesvis. Det er han for liten til.
 
Jeg lurer på om det er noen av deres barn født 2010 som er hjemme alene etter skolen?
Vi har SFO, men lurer litt ved tanken å kanskje la være å bruke det fra høsten av (2.klasse).
det er snakk om å gå hjem etter skolen å være hjemme alene i 1,5 time.
Det kommer vell selvsagt an på hvor moden barnet er etc...

Jeg var hjemme alene fra da jeg begynte på skolen som 6-åring, mens mamma fortsatt var på jobb. Man sier jo at det var andre tider da, men var det egentlig det? Jeg kunne jo ha funnet på like mye farlig da, om ikke mere, enn hva barn kan finne på alene nå. Og da var jeg alene i mer enn 1,5 timer. Lillebror var fortsatt i bhg da, så jeg var mutters alene hjemme. Kunne ringe til mamma på jobb om det var noe. Ble opplært i hvordan bruke boksåpner og mikrobølgeovnen, så jeg kunne varme meg spagetthi med kjøttboller.

Nå var jeg kanskje en usedvanlig skarp 7-åring, eller så var mamma rett og slett tvungen til denne ordningen pga det fantes ikke noe som het SFO da (eller om det fantes ville hun ikke hatt råd til å sende meg dit). Slik var det nå ihvertfall. Var vel ferdig på skolen ca kl 13. Mamma var hjemme rundt 16-16.30. Jeg overlevde.

Tror ikke jeg ville gjort det samme selv med egne barn, men det kommer ann på modenheten til barnet og hvorvidt det holder seg innendørs eller flyr ut osv. Nå finnes det jo så mange videospill og annet, så er vel ikke vanskelig å finne på aktiviteter innendørs. Var værre når jeg var liten, ingen pc-spill da :p

Hva med å ha en avtale med en nabo, som barnet kan gå til om det trenger hjelp? Og så kan man teste litt i kortere perioder til å begynne med, så både du og barnet blir vant med situasjonen og blir komfortabel med det? Først være borte i 20 minutter, så en halvtime, så tre kvarter osv.
 
Han har prøvd å gå hjem fra skolen når de er ferdige kl.14, da er han vell hjemme rundt 14.30-14.45, og må ringe meg på FaceTime. Da er han hjemme alene en time ca, ofte spør han om å få sykle i nabolaget. Da blir vi enige om regler og at han skal være hjemme til 16, går kjempe bra :)
Men han trives så godt på SFO så da blir det sjelden at han går hjem ;)
Han er ofte hjemme alene hvis jeg må handle, det synes han er drit kjedelig så :p
 
Her i hus ble det blånekt på SFO når han startet i 2. klasse. Han synst dagene ble alt for lange, å han ville (som han sa så fint selv) ha litt kvalitetstid for seg selv;)

Vi bor på en øy, som tidligere ikke hadde fastlandsforbindelse via tunell, så her begynner skolen klokken 9, så om morgenen går jeg 45 min før han, så ringer jeg han på mobilen når han må gjøre seg klar til skolebussen. Dette fungerer helt supert. Han elsker å ha tiden for seg selv om morgenen.

Etter skolen, tar han skolebussen hjem. Tidligere ringte han meg når han kom hjem, for å si at han var hjemme å at alt har gått fint, dette har han sluttet meg pga jeg ber han gjøre leksene haha! Men pga skolebussen vet jeg når han er hjemme. Om det skulle skje at han ikke går på bussen på skolen, får jeg beskjed av skolen med en gang.

Vi synst dette fungerer helt utmerket. Han ringer meg å spør om han kan gå ut å leke, det er helt greit så lenge han har med seg mobilen slik at jeg kan nå han. Men som sagt så bor vi på ein øy, her er det så godt så ingen trafikk, kun omringet av sau :woot: og kjekke naboer.

Jeg tenker at noen barn klarer seg alene hjemme, mens andre ikke gjør det :) min sønn er veldig selvstendig. Smører seg skiver når han er sulten. Rydder etter seg osv.
 
Back
Topp