Egguttak i utlandet

VictoriaH

Ventende
Assistert-jentene
August 2018
Oktobergull 2022
Så på en serie om IVF. Der var det ei dame som hentet ut egg og lå da flatt med masse ledninger, mer smertestillende enn oss og alt. Hun ble også trillet ut. Er det så forskjell fra land til land? Jeg hadde ekstremt vondt sist uttak, men fikk ikke mer enn det "normale" av Porsgrunn. Paracet, vival og noe i armen.
 
I noen land praktiserer de narkose, så ja, store forskjeller
 
I USA f.eks er det full narkose og uttak gjøres som en liten "operasjon". I forkant av uttak går de til daglige(!!!) blodprøvemålinger med kontroll av alle mulige hormonnivåer og sånn. Ikke at det har noen betydning, resultatene deres blir ikke noe bedre (foruten at de ender med mange flerlinger iom at de pøser på med 5-6-7 befruktede egg hver runde...[emoji33]). Veldig glad vi slipper det her i Norge, er jo enormt styrete og stressende å måtte dra til legen hver eneste dag. For ikke å snakke om risikoen ved narkose!! (Hender heldigvis ikke så ofte, men det er faktisk noen som dør eller blir alvorlig skadet av det, og det er en unødvendig risiko når man kan klare seg med lokalbedøvelse). Men i USA er det forsikringsbransjen og føre-var-prinsippet som råder, derfor ender de med å overbehandle pasienter noe voldsomt. Pluss at pasientene generelt har lite toleranse for smerte, og kan saksøke sykehuset for "intolerable cruelty" e.l. Og når de betaler for alt selv, så er det klart at sykehuset verken vil ta risikoen med et søksmål eller er tilbakeholdne med unødvendige kontroller eller blodprøver. Og forresten så koster en runde IVF i USA opp mot 300.000kr+medisiner (ja, de betaler ALT selv)
 
Bare dette her kan være forskjellig her i landet og. Ikke at man får narkose og masse greier her. Men på mine to uttak i Porsgrunn har jeg hatt ganske vondt! På FS har jeg ikke kjent noenting. De lo også av at Porsgrunn er så gammeldagse på smertestillende på uttak[emoji23]
 
Bare dette her kan være forskjellig her i landet og. Ikke at man får narkose og masse greier her. Men på mine to uttak i Porsgrunn har jeg hatt ganske vondt! På FS har jeg ikke kjent noenting. De lo også av at Porsgrunn er så gammeldagse på smertestillende på uttak[emoji23]

Vurderer få smertestillende av mannen (hans er rimelig sterke) før egguttaket :p
 
Jeg følger noen fra USA på youtube som holder på med IVF. Hun fikk narkose, sengeleie etter innsett (i 5 dager?), 2 typer steroider og pregnyl intramuskulært hver dag etter innsett osv. Vet ikke noe om statistikker men er store forskjeller iallefall!
 
Jeg følger noen fra USA på youtube som holder på med IVF. Hun fikk narkose, sengeleie etter innsett (i 5 dager?), 2 typer steroider og pregnyl intramuskulært hver dag etter innsett osv. Vet ikke noe om statistikker men er store forskjeller iallefall!

Spørsmålet er jo bare om graviditetsraten er høyere enn her..
 
I Spania er iallefall suksessraten høyere enn her.

17debb090c7a674ff24818bced28510f.png


Hadde samtale med disse her om dagen. Har lest MYE på sidene deres om lille Norge kan INGENTING i forhold til disse
 
I Spania er iallefall suksessraten høyere enn her.

17debb090c7a674ff24818bced28510f.png


Hadde samtale med disse her om dagen. Har lest MYE på sidene deres om lille Norge kan INGENTING i forhold til disse
Men legene her påstår at utlandet egentlig ikke tilbyr så mye mer enn her[emoji85] Hvorfor ikke bare innrømme det sier jeg[emoji28]
 
Kunne tenkt meg både PGD og hatching på eggene jeg! Men hvis man skal gjøre PGD er vel det svindyrt?

Jeg hadde som sagt samtale med de her om dagen. Pdg er ca 5000NOK i tillegg

Så ca 50.000 for ett forsøk med alt inkl.
 
Back
Topp