Bekymret for barnets språkutvikling

Bkno7725672

Flørter med forumet
Hei.

Har en datter på 19 mnd. Jeg er redd for at hun ligger veldig langt etter med språkutviklingen. Jeg oppfatter det som at hun forstår alt jeg sier (har et godt passivt ordforråd), men kan ikke si så mange ord selv. Hun sier mamma, pappa, hei, hadet, og noen ord til. Det er vel 7 ord hun kan uttale, og de skal kunne 50-200 ord.

Er det noen her som har erfaringer med dette? Hvem kan jeg kontakte for å få hjelp?

Takk for svar.
 
Tror ikke jeg ville stresset så mye med det. Skal de virkelig kunne si så mye ved den alderen? Mi er 17 måneder, sier vel rundt 20 ord, men det er jo ikke ord allikevel.. Ingenting er tydelig, vi har bare oppfattet hva hun mener. Ingen erfaring utover dette, håper du får flere svar. Antar helsestasjonen i førsteomgang? De kan henvise videre om det er noe bekymringsverdig :)
 
Hei!

Å kunne ord betyr ikke at de må bruke dem selv, det handler om at de skal forstå. :)
Det er ikke sikkert hun egentlig henger etter, eller at noe er galt, men du kan snakke med helsesøster og bhg og høre hva de tenker.
Hvis de merker avvik er hørsel det første de sjekker (såfremt hun ikke har hatt hareskår e.l), og det venter de gjerne litt til med hvis de ikke ser noe umiddelbart på en vanlig undersøkelse.

Det er noen ting du kan sjekke litt selv:
Ser hun på munnen din når du snakker? Snakker hun høyt selv? Oppholder hun seg nærme lydkilder? Reagerer hun på lyder?
Reagerer hun hvis du snakker til henne lavt mens hun ikke ser deg?
:)
 
Enig med de over. Å kunne ord er ikke ensbetydende med å kunne snakke de. Forstår holder også.

"2år: Subjekt og verb brukes sammen. Behersker 100-250 ord og behersker setninger med 3 ord ("mamma spise mat"). Snakker klart nok til at foreldrene forstår noen av ordene."

Han på 22 mnd her forstår mye, men ordforrådet hans har gått veldig i rykk og napp. Bare den siste mnd nå har han begynt å etterligne så og si alle setninger og ord vi sier (med ulik suksess :p) men før det virker det som han bare tok til seg ting i mange mnd før han begynte å bruke noe selv. Det de i første omgang tester om det er mistanke om sen språkutv er hørsel, så mm det har vært noe problemer der ville jeg har avventet litt. I tillegg må personligheten tas hensyn til. Mens han hos oss er veldig åpen og gir mye av seg selv, så er nevøen min på 3 veldig innesluttet og sjenert og prater generelt lite. Men han kan hvis han vil, og er overhodet ikke noe galt med han, men det er fort gjort å tenke at noen er litt "sen" sammenlignet med noen som er veldig utadvendt og "uredd", og prater med alt og alle.
 
50-200?! Syntes sønnen min sier mange ord, men langt i fra så mye. :p
 
Har du snakket med HS om det?
Kanskje hun kan komme med råd :)
 
Jeg har hatt undervisning om dette på universitetet som en (side)del av etterutdanninga. Har ikke bøkene her men er ganske sikker på at disse tall på 50-200 ord handler om hvor mange barnet forstår, ikke hvor mange de sier selv (de har sluttet med å snakke om aktiv & passiv ordforråd, siden det å lære og forstå ord også er en meget aktiv prosess).
Det er (som allerede nevnt) også stor forskjell mellom å si et ord og å uttale det riktig. Det sier mye mer om barnets utvikling at de bruker ordet i riktig kontekst enn om de uttaler det riktig eller ikke.
Det er store forskjeller mellom barn ift hvor fort og hvordan de lærer å snakke. Jeg hadde ikke vært bekymret! I denne alderen er det viktigste at de er opptatt av språk og at de etterhvert forstår ulike ord. Og det høres jo ut som om din gjør det [emoji5]
 
Jeg har sønn på 3 år som forsatt ikke prater ordentlig ennå. Han sier kun noen få ord som mamma, Dada, nei, ja er vel de forstålige ordene han sier.
Han måtte sette inn dren i fjor høst pga veske og slim i ørene etter gjentatte forkjølelser.
Han får ekstra hjelp i barnehagen med både ekstra assistenter, fysioterapeut 1 gang i uka. Til høsten skal han endelig få en spesial pedagog på timer han har fått via ppt tjenesten.

Men ligger litt etter på andre områder motorisk både fin og grov.

Han har hatt litt trøblete oppstart like etter han ble født med å bli innlagt på sykehus kun 2 mnd gammel som gjør han ligger litt etter de andre på hans alder.

Han er veldig smart for alderen og forstår mye mer enn vi tror.

I vår barnehagen tok de egne tester for å sjekke ham.

Har du vært i kontakt med helsestasjonen med helsesøster eller har barnehagen sagt noe siden hun ikke prater at du bør ta det videre evt?
 
Leste nettopp at de bør kunne si 50 ord, men forstå opp til 200 :p

Husk også at det er store individuelle forskjeller, uten at det betyr at det er noe galt. Det skader selvfølgelig ikke å sjekke at sen språkutvikling ikke er et symptom på noe annet. Men barn kan være sen, uten at det er en spesifikk grunn til det. De aller fleste henter seg inn igjen [emoji5]
 
Det er langt i overkant av gjennomsnittet.
I følge vår HS er ikke min gutt over gjennomsnittet når det kommer til språk og forståelse, men han sier vel rundt 50 ord og forstår så og si alt vi sier :)
 
Husk også at det er store individuelle forskjeller, uten at det betyr at det er noe galt. Det skader selvfølgelig ikke å sjekke at sen språkutvikling ikke er et symptom på noe annet. Men barn kan være sen, uten at det er en spesifikk grunn til det. De aller fleste henter seg inn igjen [emoji5]
Såklart, det sa jeg ikke noe på :)
 
Hei.

Har en datter på 19 mnd. Jeg er redd for at hun ligger veldig langt etter med språkutviklingen. Jeg oppfatter det som at hun forstår alt jeg sier (har et godt passivt ordforråd), men kan ikke si så mange ord selv. Hun sier mamma, pappa, hei, hadet, og noen ord til. Det er vel 7 ord hun kan uttale, og de skal kunne 50-200 ord.

Er det noen her som har erfaringer med dette? Hvem kan jeg kontakte for å få hjelp?

Takk for svar.
Vel min er 19 mnd. Han har full forståelse men kan ikke 50 ord ....kan kanskje 10? Og de er urene mange av dem. Han er kanskje sen, men han har kommet lengre på andre områder.

Ting tar tid og barna våre er ikke en målbar enhet under hva som er normalt. Det er retningslinjer.... Men snakk med barnehage pedagogen eller barnebedogogen PÅ helse senteret:)

Du kan jo se litt på hvordan du selv kommuniserer med barnet. Noe vi hele tiden prøver å fokusere på da vi ikke har tenk på hvordan vi kommuniserte med han i begynnelsen:)

Men en fakta ting: Einstein pratet ikke før han var 4 år :) så muligens du sitter på en liten smarting:)
 
Back
Topp