Amming og smertestillende

Isenbel

Glad i forumet
Julibaluba 2017
Smånissene 2022
Jeg har pådratt meg brystbetennelse og går på antibiotika. Har også fått beskjed om at det er greit å bruke paracetamol som smertestillende og febernedsettende, da jeg har ganske høy feber og veldig nedsatt allmenntilstand...

Babyen min er bare 6 dager gammel og styrer derfor alt som hun vil, og mor må tømme brystet ganske ofte. Dette medfører veldig mange våkne timer. Jeg leser at normal anbefalt dose Paracet er 3 g i døgnet (1-2 tabletter a 500 mg, 3 ganger). Men fordi døgnet blir veldig langt uten normale mengder søvn opplever jeg at denne dosen ikke er tilstrekkelig for å holde feberen på avstand. Vil det skade om jeg tar ett gram ekstra i løpet av døgnet? Eller hvor mye kan jeg ta?

[emoji29]
 
Du kan kun ta det som står i pakningsvedlegget. Men, ta heller en Ibux og en Paracet i stedet for flere Paracet. Det hjelper bedre og er trygt. (Altså ikke Ibux i tillegg til full side Paracet.)
Pass på å legge unna alt annet og bare konsentrere deg om amming, søvn og mat nå. Sov hver gang det er mulig, og la andre ta seg av alt annet om du har mulighet til det.
God bedring! ❤
 
Ibux skal vel ikke brukes under amming?


Døgndosen på medikamenter gjelder hele døgnet uansett hvor mange timer du er våken/sover. Jeg tok smertestillende på barsel og tok da kl 8, 14, 02 og 20. Altså fire ganger i døgnet. Jeg satte ikke på vekkeklokken akkurat men tok smertestillende etter siste amming før kl var 02.

Er det påvist bakteriell betennelse?
 
Jeg fikk beskjed av sykehuset om å ta ibux og paracet om hverandre som smertestillende etter fødsel. Hvis paracet alene ikke er nok vil jeg anbefale deg å gjøre det samme. Overskrider du døgndosen paracet kan du skade leveren din permanent så det må du ikke gjøre.
 
Takk for alle svar [emoji847]

Vet at døgndosen gjelder hele døgnet uansett hvor mange timer man er våken ([emoji23]), men når man har flere våkne timer har man flere timer hvor man føler seg redusert. Feber og smerte merkes jo ikke like godt når man sover [emoji4] Det er påvist bakteriell betennelse og jeg har fått antibiotikakur.

Har fått beskjed om at Ibux også er trygt, men paracet er bedre som febernedsettende enn Ibux, så jeg holder meg til Paracet (og maks 4g! [emoji1362])
 
Ibux skal vel ikke brukes under amming?


Døgndosen på medikamenter gjelder hele døgnet uansett hvor mange timer du er våken/sover. Jeg tok smertestillende på barsel og tok da kl 8, 14, 02 og 20. Altså fire ganger i døgnet. Jeg satte ikke på vekkeklokken akkurat men tok smertestillende etter siste amming før kl var 02.

Er det påvist bakteriell betennelse?

Joda, Ibux kan heldigvis brukes under amming. :)
https://www.tryggmammamedisin.no/?page_id=433&tID=38
 
Jeg har pådratt meg brystbetennelse og går på antibiotika. Har også fått beskjed om at det er greit å bruke paracetamol som smertestillende og febernedsettende, da jeg har ganske høy feber og veldig nedsatt allmenntilstand...

Babyen min er bare 6 dager gammel og styrer derfor alt som hun vil, og mor må tømme brystet ganske ofte. Dette medfører veldig mange våkne timer. Jeg leser at normal anbefalt dose Paracet er 3 g i døgnet (1-2 tabletter a 500 mg, 3 ganger). Men fordi døgnet blir veldig langt uten normale mengder søvn opplever jeg at denne dosen ikke er tilstrekkelig for å holde feberen på avstand. Vil det skade om jeg tar ett gram ekstra i løpet av døgnet? Eller hvor mye kan jeg ta?

[emoji29]


Det er kjempeskummelt å ta mer Paracet enn anbefalt på pakningsvedlegget. I tillegg til varig skade på leveren kan du havne i koma og aldri våkne igjen.

Å kombinere Ibux med Paracet Vil ofte kunne gi god lindring. Det kan til og med være slik at du føler mindre behov for smertestillende ved kombinasjon med Ibux. Du vil antagelig få lengre effekt også. Jeg ville konferert med lege/legevakt om dette slik at Man kan sette opp et godt regime som kan hjelpe deg. Mulig de har bedre råd for deg også? :)
 
Jeg har pådratt meg brystbetennelse og går på antibiotika. Har også fått beskjed om at det er greit å bruke paracetamol som smertestillende og febernedsettende, da jeg har ganske høy feber og veldig nedsatt allmenntilstand...

Babyen min er bare 6 dager gammel og styrer derfor alt som hun vil, og mor må tømme brystet ganske ofte. Dette medfører veldig mange våkne timer. Jeg leser at normal anbefalt dose Paracet er 3 g i døgnet (1-2 tabletter a 500 mg, 3 ganger). Men fordi døgnet blir veldig langt uten normale mengder søvn opplever jeg at denne dosen ikke er tilstrekkelig for å holde feberen på avstand. Vil det skade om jeg tar ett gram ekstra i løpet av døgnet? Eller hvor mye kan jeg ta?

[emoji29]

Jeg ble sendt hjem fra sykehuset med beskjed om å ta 1 gram Paracet (2 tabletter) - 4 ganger i døgnet. Jeg fikk og beskjed om at d var greit med hver 4 time, da natten kødder d til med hver 6 time.
 
Back
Topp