Slanking og amming (når barnet er 13 mnd.)?

MammaK1990

Første møte med forumet
Hei!
Jeg gikk opp ca 40 kg under graviditeten. Når barnet var 5-6 uker veide jeg meg for første gang og hadde BMI på 32. Har nå en BMI på 27.5.er 178 cm og veier 87 kg. Det er nok 12+ kg fra det jeg veide før jeg blei gravid. (Litt usikker på hva jeg veide nøyaktig før jeg blei gravid, men det var nok noe høyere enn jeg har pleid å veie tidligere som er i underkant av 70kg.)

Lurer på om jeg kan begynne å slanke meg nå som barnet er blitt såpass stort (Hun blir 13 mnd neste uke)?
Hun ammer kanskje 1-3 ganger i døgnet (nattammer fortsatt ), skjeldent noe mer, ofte veldig små måltider...
 
Hei MammaK1990,

Det er naturlig å legge på seg under svangerskapet, og det er også naturlig å miste noe av denne vekten mens man ammer. Mange går gradvis ned i vekt under ammeperioden.

Det er viktig å ha et sunt og variert kosthold når man ammer. I tillegg til viktige næringsstoffer slik som for eksempel jod, er det også viktig at mor får i seg nok energi. Dersom man får i seg for lite kalorier vil melkeproduksjonen avta.

Les mer om jod og amming her.


Helsemyndighetene fraråder aktiv slanking under ammeperioden. Dette er på grunn av at miljøgifter som lagres i fettvevet hos mor, kan slippes ut i morsmelken under slanking. I tillegg vil energiunderskudd påvirke melkeproduksjonen. Det er derfor lurt å være tålmodig.

Du skriver at du delammer. Dersom du ønsker å gå ned i vekt bør du gjøre dette gradvis og helst rådføre deg med lege (legen kan henvise til klinisk ernæringsfysiolog) eller på helsestasjonen. Fysisk aktivitet er viktig, og å gå turer med barnevognen kan være god mosjon. Dersom man kutter på energiinntaket må man passe på at dette ikke blir for lavt, slik at melkeproduksjonen stopper opp, og derfor bør man rådføre seg med en fagperson. Generelt vil melkeproduksjonen bli svekket ved et kaloriinntak på under 1800 kcal hos den ammende kvinnen. Men husk at energiinntaket avhenger av utgangsvekt, aktivitetsnivå og mange andre faktorer. Dette bør man derfor få hjelp til å regne ut sammen med en fagperson.

Du kan regne ut din BMI med vår BMI-kalkulator her.

Lykke til!
 
Back
Topp