Er så usikker!

U

Usikker86

Guest
Hei

Dette blir dessverre ett litt langt innlegg med litt ulike spørsmål så håper inderlig noen kan hjelpe meg.

Jeg har tidligere slitt med spiseforstyrrelser og har lagt på meg ca 50 kg. Hvorav jeg nå har gått ned 20 av dem. Vi har prøvd å bli gravide i 2 år, hvorav 1 år uten hjelp.
I jul fikk jeg pergotime for første gang og tok dette i 3 mnd etterhverandre. Jeg gikk også ned 20 kg på denne perioden. Nå i april fikk jeg beskjed av legen 15.april, at jeg ikke kunne bli gravid på naturlig måte da jeg har pcos (har aldri hatt regelmessig mens og får mensen 1 gang i året). Jeg Ble jo selvfølgelig lei meg, og jeg fikk beskjed om at jeg skulle ta siste pakken med pergo , da jeg allerede hadde begynt på den (da uten mensen først) og så skulle vi vente på IVF.

MEN i mai så har jeg hatt masse murringer i magen og tenker jeg tar en graviditetstest og den lyste gravid 3-4 uker mot meg! Det vil si at jeg faktisk ble gravid den 20 april (hehe). Men nå er jeg så bekymret. Jeg har spottet i 3-4 dager, men kun om morgenen. Det har kommet litt rosa på papiret bare. Litt moderate til svake magesmerter.
Jeg har også vært litt kvalm. Det jeg er redd for nå er at siden jeg ble gravid med pergo, da uten at jeg hadde mensen også, kan det være en "falsk graviditet" ?
Er så redd for å msite :( :inpain: Jeg skal ikke til ultralyd før første uken i juni. Og det er så lenge til!

Dessuten lurer jeg på en ting til:

Jeg har vært på AAP det siste året pga depresjoner ol. Og har nå faktisk 1. mai begynt i jobb. Selvom jeg er i 100% stilling er jeg tilknyttet aap meldekort systemet. Men jeg skal kun ha det tiltaket i en mnd. Så jeg skal fortsette i jobben.
Har jeg krav til noe mammaperm når jeg går ut i perm? Hvis det går bra med meg vel og merke?


Eventuelt hva har jeg krav på?


TUSEN takk til alle dere som gidder å lese og gidder å svare. Er veldig bekymret og lei meg, selvom jeg er glad samtidig. Men tørr ikke slippe meg helt løs enda :(
 
Selvfølgelig kan en bli gravid med pcos. Jeg har også det. Første gang ble jeg gravid etter 3-4 måneder (da visste jeg ikke at jeg hadde det). Denne gangen tok det 2,5 år og ivf måtte til.

Pergotime gir ikke falsk graviditet.

Jeg hadde ringt legen og fortalt om disse små blødningene. Mest sannsynlig er de helt ufarlige. Men greit å få tatt hcg-prøver for å være på den sikre siden.
Hadde selv små blødninger 5+3 og 6+3. Er 37 uker i dag :)

De andre spørsmålene dine har jeg dessverre ikke snøring på..
 
Når aap -saken din stanses og du er i 100% jobb, vil du etter 26 uker ha nye folketrygdytelser. Det betyr at du du har rett på mye sykepenger, og slik jeg forstår så har du da også rett til foreldrepenger.

Du må passe på at du har arbeidskontrakt og at arbeidsgiver melder deg inn i aa reg om det er et nytt arb forhold. Men hvorfor skal du fortsette på aa når du er i 100%arb? Du vil jo ikke få aap uansett denne mnd.
 
Dersom det ikke skulle gå bra i jobb, og du vil videre motta app har du fortsatt rett på permisjon :) det blir da stans i aap sak mens du har permisjon, og så kan du evt søke gjenopptak før permisjonen utgår dersom du da fyller vilkårene.
 
Når aap -saken din stanses og du er i 100% jobb, vil du etter 26 uker ha nye folketrygdytelser. Det betyr at du du har rett på mye sykepenger, og slik jeg forstår så har du da også rett til foreldrepenger.

Du må passe på at du har arbeidskontrakt og at arbeidsgiver melder deg inn i aa reg om det er et nytt arb forhold. Men hvorfor skal du fortsette på aa når du er i 100%arb? Du vil jo ikke få aap uansett denne mnd.



Tusen takk for svar! Men hvordan melder arbeidsgiver meg inn i aa? Og hva er aa?
Det er nytt arbeidsforhold. Tenkte å ringe nav og bare si at jeg ikke ønsker å være tilknyttet aap lenger. Trenger jo strengt tatt ikke si noe om graviditeten enda :)
 
Selvfølgelig kan en bli gravid med pcos. Jeg har også det. Første gang ble jeg gravid etter 3-4 måneder (da visste jeg ikke at jeg hadde det). Denne gangen tok det 2,5 år og ivf måtte til.

Pergotime gir ikke falsk graviditet.

Jeg hadde ringt legen og fortalt om disse små blødningene. Mest sannsynlig er de helt ufarlige. Men greit å få tatt hcg-prøver for å være på den sikre siden.
Hadde selv små blødninger 5+3 og 6+3. Er 37 uker i dag :)

De andre spørsmålene dine har jeg dessverre ikke snøring på..


takk for svar! Merker ejg ble litt roligere. Jeg ringte legen igår, men pga 17 like rundt hjørnet og at de holder stengt idag og imorgen fikk jeg ikke time før den 16 mai :( Må vel bare smøre meg med tålmodighet. Tørr ikke å fortelle noen at jeg er gravid heller før jeg vet det 100 % sikkert at det er en levende baby inni meg. Er så merkelig at vi er gravide er 32 lissom og alt håp om å bli gravid naturlig var ute.
 
Tusen takk for svar! Men hvordan melder arbeidsgiver meg inn i aa? Og hva er aa?
Det er nytt arbeidsforhold. Tenkte å ringe nav og bare si at jeg ikke ønsker å være tilknyttet aap lenger. Trenger jo strengt tatt ikke si noe om graviditeten enda :)

Aa registeret er der alle arbeidsgivere må melde inn sine arbeidstakere og hvor mye de jobber. Har du kontrakt?

Du kan også sende beskjed til nav via Skriv til oss på "min side", mtp ventetiden på tf akkurat nå :p Skriv der at du ønsker at aap saken avsluttes da du har fått 100% jobb. Har du ført opp arbeid på meldekortet ditt? Så skriver du fra dagen du startet. Du kan ikke motta aap og 100% lønn samtidig.

Du er ikke pliktig til å opplyse noe om graviditet nei :) Slik jeg forstår det av innlegget ditt , er det også usikkerhet ift dette, så jeg hadde iallefall ikke sagt noe før alt var sjekket opp :) hvis du synes det er lenge til juni, så kan du jo evt bestille deg en privat tul? :)

Masse lykke til i allefall:)
 
takk for svar! Merker ejg ble litt roligere. Jeg ringte legen igår, men pga 17 like rundt hjørnet og at de holder stengt idag og imorgen fikk jeg ikke time før den 16 mai :( Må vel bare smøre meg med tålmodighet. Tørr ikke å fortelle noen at jeg er gravid heller før jeg vet det 100 % sikkert at det er en levende baby inni meg. Er så merkelig at vi er gravide er 32 lissom og alt håp om å bli gravid naturlig var ute.
Huff.. lenge å gå å vente. Vet ikke hvordan det er der du bor, men her trenger bare legekontoret fylle ut papirene om blodprøver på sykehuset f.eks, så kan du ta blodprøvene der. Altså ingen ventetid for å få det gjort...
Forskjellig praksis rundt om ja.. :eek:
 
Aa registeret er der alle arbeidsgivere må melde inn sine arbeidstakere og hvor mye de jobber. Har du kontrakt?

Du kan også sende beskjed til nav via Skriv til oss på "min side", mtp ventetiden på tf akkurat nå :p Skriv der at du ønsker at aap saken avsluttes da du har fått 100% jobb. Har du ført opp arbeid på meldekortet ditt? Så skriver du fra dagen du startet. Du kan ikke motta aap og 100% lønn samtidig.

Du er ikke pliktig til å opplyse noe om graviditet nei :) Slik jeg forstår det av innlegget ditt , er det også usikkerhet ift dette, så jeg hadde iallefall ikke sagt noe før alt var sjekket opp :) hvis du synes det er lenge til juni, så kan du jo evt bestille deg en privat tul? :)

Masse lykke til i allefall:)



å dere er så herlige alle sammen! Fikk svar på alt det jeg lurte på! Ja, jeg har bestilt privat UL (DET skulle bare mangle etter så skremt jeg er hihihih), men det er ikke før 6 juni, da gyn mente det ikke var vits å ha ul før man kan høre hjertebank. Gleder meg masse :)
 
Hei tenkte bare å svippe innom for å oppdatere litt.

Jeg har nå vært på tidlig UL (5 uker) og legen sa at det var for tidlig for å høre hjerteslagene, men at det var fint blodstrøm og alt ellers så veldig fint ut!
Ble litt rørt, selvom jeg vet at det forstatt er for tidlig, men krysser fortsatt fingrene.

Har også meldt meg ut av AAP og tenker at det ikke er nødvendig å si noe om graviditeten enda. De har jo strengt tatt ikke noe med det å gjøre riktig enda :D

Nå ser jeg fremt til 6.juni for da skal vi nemlig få høre hjertebank :D
 
Hvis du blir sykmld iløpet av svangerskapet får du sykepenger eller en gjennomsnittslønn fra de 3 siste mnd og det vil bli grunnlag for permisjonspenger.
Det andre har jeg ikke peiling på. Håper graviditeten gjør deg godt på alle måter. Spis regelmessig, få frisk luft og ikke stress med kroppen din.
 
1. Du kan bli gravid på pcos, men det er vanskeligere. Må være en enorm lettelse for dere å ha klart det selv, før ivf [emoji173]️[emoji173]️

2. Spotting er ikke unormalt. Gravid = mer skjøre slimhinner. Blant annet..! Så lenge du ikke blør friskt eller har smerter, prøv å ikke tenk på det.

3. Falsk graviditet er det nok ikke. Skjønner tanken, fordi man er redd osv, men.. Har du fått positiv test, er du gravid. SJELDENT tilstander man produserer hcg uten å være gravid.

4. aap gir lik rett til foreldrepenger som jobbinntekt. Har du jobbinntekt i minst 6 av 10 mnd før perm, så har du rett på foreldrepenger :)

Masse lykke til!
 
Hei tenkte bare å svippe innom for å oppdatere litt.

Jeg har nå vært på tidlig UL (5 uker) og legen sa at det var for tidlig for å høre hjerteslagene, men at det var fint blodstrøm og alt ellers så veldig fint ut!
Ble litt rørt, selvom jeg vet at det forstatt er for tidlig, men krysser fortsatt fingrene.

Har også meldt meg ut av AAP og tenker at det ikke er nødvendig å si noe om graviditeten enda. De har jo strengt tatt ikke noe med det å gjøre riktig enda :D

Nå ser jeg fremt til 6.juni for da skal vi nemlig få høre hjertebank :D
Masse lykke til med spiren :)

Du må jobbe 26 uker for å tjene opp sykepengerettigheter. Dersom du skulle bli sky før det,kan du søke om AAP som sykepengeerstatning eller gjenopptak AAP..dersom sykdom skyldes svangerskap,vil du nok ikke få gjennopptak.
 
Tusen takk for svar! Men hvordan melder arbeidsgiver meg inn i aa? Og hva er aa?
Det er nytt arbeidsforhold. Tenkte å ringe nav og bare si at jeg ikke ønsker å være tilknyttet aap lenger. Trenger jo strengt tatt ikke si noe om graviditeten enda :)

Aa er arbeidsgiverregisteret. Alle arb.givere var pliktet til å registrere nye arbeidstakere innen 14dager, nå er det endret til innen 5.den påfølgende mnd. Når de registrerer deg i lønnssystemet og du får lønn må de sende noe som heter a-melding etterpå (senest frist innen 5.påfølgende mnd, men mange sender rett etter lønnskjøring eller når de har lagt inn nye arb.takere). A-melding inneholder info til nav, skatteetaten og ssb så da meldes du inn som ansatt av den arb.giver, samt at skatteetaten får vite hva du har tjent og hvor mye du har blitt trukket i skatt (noe de for flere år siden kun finn i januar).
 
Hei tenkte bare å svippe innom for å oppdatere litt.

Jeg har nå vært på tidlig UL (5 uker) og legen sa at det var for tidlig for å høre hjerteslagene, men at det var fint blodstrøm og alt ellers så veldig fint ut!
Ble litt rørt, selvom jeg vet at det forstatt er for tidlig, men krysser fortsatt fingrene.

Har også meldt meg ut av AAP og tenker at det ikke er nødvendig å si noe om graviditeten enda. De har jo strengt tatt ikke noe med det å gjøre riktig enda :D

Nå ser jeg fremt til 6.juni for da skal vi nemlig få høre hjertebank :D

Hvordan går det forresten? [emoji4] Ser det er ca 2uker siden du skrev sist.
 
Hei :)

Takk som spør. Joda, jeg har det bare bra. Har fått kløe på nedre del av magen og på rygg som et resultat av graviditeten. MEN det er HELT greit. Jeg klør meg gledelig igjennom svangerskapet :p

Jeg nå mellom 6-7 uker, men skal ikke på ordentlig UL før 6 juni. Er fortsatt litt nervøs for å miste, men har på følelsen av at dette vil gå bra!

Jeg har diabetes også, men som er under kontroll. Skal til endokronolog på tirsdag og vet mer da.

Merker jeg blir litt redd for hver gang jeg ikke føler noe symptom. Hehhe. Men jeg har lite til ingen kvalme iløpet av dagen, men jeg har et ENORMT søtsug. Så det skjer at en cupcake (eller2?) forsvinner i magen. Det hjelper ikke på at jeg jobber i et bakeri for å si det sånn. Men da jeg veier akkurat 100 kg er jeg nødt til å passe på vekta, dibetesen og få litt morsjon iløpet av dagen.

Gynekologen anbefale at jeg gikk ned minst 10 kg iløpet av svangerskapet, eller at jeg gjennom hele svangerskapet holdt vekta på 100 (det vil si gå ned på fettet, mens babyen vokser). Men jeg ble sterkt fra rådet å spise under 1500 kalorier. Så jeg holder meg på 1500-1600 og prøver å trene litt. Hittil har jeg gått ned 2 kg siden uke 3. Men jeg har ikke bevisst forsøkt å slanke meg, men har mindre matlyst og får lyst på masse frukt :)
 
Så godt alt er bra med deg! Ønsker deg lykke til videre med spiren og sender deg en klem. :)
 
Tenker det er lurt å prate med nav angående aap og jobb. Sykepenger og aap gir grunnlag foreldrepenger i alle fall men som regel får du bedre sats om du jobber og kan det. Og lykke til. Det er vanlig å spotte elker blø litt men det er alltid ekkelt
 
Back
Topp