Hvordan er barnets leggerutine?

M

Moderator Tone

Guest
Får barnet lov til å ligge å lese litt i senga før lyset slukkes?
Hvordan gjør dere det hjemme til dere?
 
Er ikke så kjempestreng der. Hun må gjøre seg sengeklar kl 19, og legge seg senest 20 på hverdager.
I helger/fri kan hun få se litt film før hun sovner osv..
 
Hos oss leser jeg litt før sønnen min skal sove, etter det ligger vi litt i sengen og koser oss mens vi hører på lydbok.
 
Brukte dere lang tid for å få til rutine?
Er det samme rutine året rundt, eller får de være oppe lengre om sommeren?
 
Kommer dere til å holde på rutinene i sommerferien?
 
Jeg bruker å lese for de hver kveld, med unntak av at det blir for sent. Da synger jeg kanskje litt istedetfor
 
Etter kveldsmat pusser vi tennene, vasker ansikt og så går hun på do, så opp på rommet og skifter til nattøy. Så leser vi et kapittel eller hun får høre lydbok en stund. Ca kl 19-20 er hun i seng. Står opp ca 8. Er nesten 5 år. Hun får ha lyset på.
Og ja vi holder på rutinene i ferien, men har alltid rom for at det kan skje noe spesielt så vi legger oss senere:)
 
Barna er 7 og 2 år. De får kvelds 18.30, så går vi på badet og er i seng kl 19, da synger jeg for de, og eldste kan få lese i bok om hun ønsker, så lenge hun er stille og ikke vekker lillebroren:)

Legger de til samme tid i helgene om vi er hjemme, er vi i besøk så blir klokken noen ganger litt mer.

Vet hun legger seg senere hos faren, men jeg ser at hun har behov for mer søvn, så holder på leggetiden kl 19 så lenge jeg må vekke henne om morgenen fordi hun er trøtt :p
 
Ordner seg på badet ca 19 30. Forskjellig fra dag til dag hvor lang tid det tar på badet. Dusjer annenhver dag.
Er i seng ca 20.00. Leser litt og legger seg. :)
 
Back
Topp