Sommerferie med en baby

Blomsterpiken2017

Andre møte med forumet
Hei dere andre som har fått barn i februar i år... :)
Jeg fikk mitt første barn i beggynelsen av februar Han er flaskebarn. Jeg både pumper og han får Hipp. Tar brystet kun om natta.
Vi tenker å reise til Frankrike i sommer for å besøke svigerfamilie.
Vi står mellom å ta fly eller ta båten til Kiel og kjøre med bil ( ca 9 timer).
Hva er deres erfaring? Jeg føler meg så stresset med tanke på den lille. Spiser hver 3 time, gråting... you know.. :)
Hva anbefaler dere?
Tusen takk på forhånd!

-en bekymret mor :)) -
 
Jeg har ingen tips ift reise (jeg regner med at vi velger å fly med mini i bilsete), men vi ble frarådet av HS å reise til Frankrike i sommer...
 
takk for info!
takk for info!
Men i forhold til reise generelt sett så er det kanskje lettere med fly enn å kjøre mange timer. Det er ikke bra å sitte for lenge i bilstol og det er anbefalt mrd mange pauser. Jeg vet ikke om han liker å kjøre bil, men slitsomt hvis baby er urolig og ikkr finner roen underveis. På flyet kan man trøste bære og man har krav på å få med barnemat til lille på turen. Men helsesøster sa til Oss før vi reiste til Mallorca i april at det var bra at jeg ammet for da slapp jeg å tenke på alt dette styret med vann og koking. Litt mer styr på tur når man må koke kjøpevann og vaske og sterilisere. Så man slipper at de blir syk. Helsesøster anbefalte egentlig ikke å reise utlands før babyen er full vaksinert.
Vi har reist til Roma når storebror var ca 7 mnd og med begge til Mallorca når de var 2 år og hun 3 mnd. Vi har også reist Bergen Oslo med storebror når han var 7 mnd og kjørt langt når han var 5-6 mnd.

Anbefaler å gi væske på flyet når dere har kommet i luften for å fjerne trykket i ørene. Hvis du kjører langt stopp ofte. Her kjørte vi på natten ene turen til Oslo. Vi stoppet 1 -2 ganger og kun ene gangen var for å mate. Synes det var veldig enkelt, men så lenge er frarådet av helsesøster og fysioterapeuter. Men det var engangs tilfelle for oss. Vi hadde antagelig gjort det igjen om vi skulle på lang kjøretur innlands. Det er mye lettere enn å stoppe mange ganger. Er ikke så lett å la baby strekke på seg, på en rasteplass eller bensinstasjon.
 
Jeg snakket med fysio på helsestasjonen ang lang biltur (vi skal kjøre 100 mil nordover om en mnd) hun sa så lenge baby sover,så kjør. Ta mat og trillepause når baby er våken. De tar ikke skade av et par langturer sa hun. Hadde det vært noe som skjer hver dag,så tar kroppen skade :)
 
Eg fløy, kjørte lange turer i bil med eldste når han var liten, og no til helgen skal vi ut på langtur med bil med begge ungene, og om noen uker er det 2 uker i Spania da tar vi fly..

Det er enklest å fly, men harryhandel og fly går dårlig i lag [emoji14]

En tur som normaltsett tar 6 timer brukte eg 12 timer i bil på... Så eg ville valgt fly no, og heller bil når babyen er eldre og evt husker mer av det "eventyret" å kjøre gjennom Europa :)
 
Skulle til å svare, mens er du har fått det svaret jeg ville gi angående meslinger.
Vil gjerne høre hva helsesøster sa til deg :)
 
HS har forresten timet neste kontroll individuelt for hele barselgruppa slik at vi får mulighet til å ta 2. dose av vaksinene før vi reiser på ferie i utlandet :) Veldig hyggelig! Og vi ble fortsatt frarådet å reise til land med meslingutbrudd.
 
Babyen er
Skulle til å svare, mens er du har fått det svaret jeg ville gi angående meslinger.
Vil gjerne høre hva helsesøster sa til deg :)

Nyfødte får antistoffer fra mor dersom mor er vaksinert eller har hatt meslinger. Disse antistoffene holder seg hos barnet fram til ca. 6 mnd alder.
https://nhi.no/sykdommer/barn/infeksjoner/meslinger/
Vi kommer til å reise til Frankrike i sommer. Vi får bare holde oss unna steder med mye mennesker. Vi skal tross alt bo hjemme hos svigers...
 
Back
Topp