Blw-tråden

Joda mini griset spiste og koset seg. Tok derimot pappaen på fersken i minis mathylle i kjøleskapet å spiste opp restene.

Så bra mini koste seg :) Er ikke fritt for at jeg stjeler en grøtlapp eller to jeg heller mens vi spiser ;)
 
Ja, det er det som er så fint med dette at babyen får det jo til. Det er bare vi som må stole på at det går fint :)
Jeg har ikke sagt det til helsesøster enda, for hun snakker så varmt om grøt osv... Det med jern leste jeg at det skulle gå fint, det er jo ikke sånn at lagrene er hundre prosent tømt nøyaktig ved 6 mnd. Og så lenge man gir mat som inneholder jern og i tillegg C-vitamin så skulle de jo klare å ta dette opp selv. Vi er jo veldig innpodet med at det MÅ være grøt så folk blir sikkert litt usikre når man ikke gir dem det..
Gleder meg masse til å begynne med dette, må være veldig koselig å ha måltider sammen, griset gjør ikke så mye for meg. Tenker den største greia vil være å slappe av på at de ikke setter noe i halsen. VET jo at det skal gå helt fint, men refleksen for å "hjelpe til" er der likevel...

Hs spurte og grov om hva slags mat ho fikk, så jeg måtte liksom si det :p Babyer må ikke ha kjøpegrøt for å få nok jern, så lenge man passer på hva man gir av mat, som du sier :) Rødt kjøtt, lever, egg, havre, hirse etc har masse jern og ved å passe på å bruke c-vitaminrike frukter og grønnsaker så går det kjempefint :) I andre land ler de når de får vite at det er grøt som er vanlig å gi som første mat til baby. Helt sant, jeg har testa ;)
Der er veldig koselig å spise sammen :) Vi koser oss veldig :D Det er bare å glede seg :)
 
Kan jeg spørre hva det første du gav babyen din av fast føde? Tenkte kanskje å prøve å ha noe grønnsaker i ovn å gi han i neste uke da han er blitt mer frempå når vi spiser... Jeg tenker sikkert alt for mye på dette men håper det blir enklere når vi kommer i gang [emoji6]
 
Kan jeg spørre hva det første du gav babyen din av fast føde? Tenkte kanskje å prøve å ha noe grønnsaker i ovn å gi han i neste uke da han er blitt mer frempå når vi spiser... Jeg tenker sikkert alt for mye på dette men håper det blir enklere når vi kommer i gang [emoji6]

Det er litt vanskelig å svare på, for vi startet med mos og gikk gradvis over til blw, så jeg husker ikke helt. Men jeg synes ideen din om ovnsbakte grønnsaker er kjempefin :) Start gjerne med én grønnsak sånn at hvis baby får noen reaksjon (type utslett, magevondt e.l.) så vet du hva som har forårsaket det. Søtpotet er et fint sted å starte. Den smaker godt og er enkel å mose i munnen.
 
Det er litt vanskelig å svare på, for vi startet med mos og gikk gradvis over til blw, så jeg husker ikke helt. Men jeg synes ideen din om ovnsbakte grønnsaker er kjempefin :) Start gjerne med én grønnsak sånn at hvis baby får noen reaksjon (type utslett, magevondt e.l.) så vet du hva som har forårsaket det. Søtpotet er et fint sted å starte. Den smaker godt og er enkel å mose i munnen.
Okei. Takk for tips [emoji4]
 
Okei. Takk for tips [emoji4]


Nå kjører ikke vi blw, men gir både grøt og mos. Men hun får også biter av mat spesielt til lunch. Og søtpotet var en hit. Gav staver som var enkelt å holde. Og vannmelon har det gått mye av siste dagene siden melk ikke var noe særlig midt på dagen i denne varmen. Og bananlapper var kjempegøy. Vi tar gjerne imot tips om andre ting som er enkelt å begynne med siden vi er nybegynner og nysgjerrig.
 
Nå kjører ikke vi blw, men gir både grøt og mos. Men hun får også biter av mat spesielt til lunch. Og søtpotet var en hit. Gav staver som var enkelt å holde. Og vannmelon har det gått mye av siste dagene siden melk ikke var noe særlig midt på dagen i denne varmen. Og bananlapper var kjempegøy. Vi tar gjerne imot tips om andre ting som er enkelt å begynne med siden vi er nybegynner og nysgjerrig.
Så bra at flere er i startgropen av dette :p Spennende å følge hverandre. Vi har gitt han litt smak av frukt, bare sånn på fingeren og han blir helt vill av vannmelon, så det skal jeg prøve på :)
 
Nå kjører ikke vi blw, men gir både grøt og mos. Men hun får også biter av mat spesielt til lunch. Og søtpotet var en hit. Gav staver som var enkelt å holde. Og vannmelon har det gått mye av siste dagene siden melk ikke var noe særlig midt på dagen i denne varmen. Og bananlapper var kjempegøy. Vi tar gjerne imot tips om andre ting som er enkelt å begynne med siden vi er nybegynner og nysgjerrig.

Laks eller ørret er helt supert å gi :) Det smaker godt, er enkelt å holde i og lett å mose i munnen :) Mini elsker laks.
 
Når man følger blw er det viktig å ha fokus på jernrik mat. Man kan selvfølgelig velge å lage f.eks. grøtlapper på kjøpegrøt hvis man er bekymret for dette, men dersom man ikke vil gi kjøpegrøt er det viktig å vite litt hvilke matvarer som inneholder jern. Det er også viktig p vite at c-vitamin fremmer jernopptak og at man derfor med fordel kan gi c-vitaminrike frukter og grønnsaker til måltidet for å sikre optimalt jernopptak. C-vitaminrike matvarer er blant annet Guava, brokkoli, paprika, kiwi og appelsin.

Jernrike matvarer inkluderer :

- Rødt kjøtt
- Lever
- Egg
- Havre
- Hirse
- Hvetekli
- Sesamfrø
- Linfrø
- Nøtter*
- Linser og bønner
- Svisker
- Tørkede aprikoser

I tillegg finner man mye jern i mange tørkede krydderurter (spesielt timian), frisk persille, soltørkede tomater, og bønnespirer, men disse bruker man ofte lite av av gangen og det er vanskelig å få store mengder jern ut av dette, men det bidrar.
Noen grønnsaker inneholder også godt med jern, men ikke på langt nær like mye som matvarene over. Noen grønnsaker som inneholder jern er grønne bønner, asparges, vårløk, erter, brokkoli, potet og søtpotet.

Det er også verdt å merke seg at vi lettere tar opp jern fra kjøtt enn fra planter.

*Gi aldri hele nøtter til en baby. Skal de smake på nøtter må det være i form av nøttesmør.
 
Nå har lillemann plutselig stupt ned i matfatet! Han har ellers vært på fanget hos oss ved måltider, men vært opptatt med å leke med en skje eller en rangle. Her om dagen satt han å så på oss, fulgte hver bit opp til munnen også rakte han like godt ut en hånd, grep en bit blomkål og gomlet fornøyd på den helt til vi var ferdige med å spise.
Det er så gøy at han viser interesse for maten og i går koste han seg lenge med en biffstrimle og litt gulrot! :) Han ble helt vill av vannmelonen også :D
Det er fem dager til han blir 6 mnd så det er jo "right on time" som de sier :p
 
Så fint! Håper det falt i smak :D

Overraskende dårlig. Men det kan jo være godt neste gang. Spiste dessert i stedefor, avokado.


Håper virkelig ikke hun blir lik pappaen sin som ikke spiser fisk. Er så kjedelig å måtte lage til fiskemiddag å spise alene.
 
Nå har lillemann plutselig stupt ned i matfatet! Han har ellers vært på fanget hos oss ved måltider, men vært opptatt med å leke med en skje eller en rangle. Her om dagen satt han å så på oss, fulgte hver bit opp til munnen også rakte han like godt ut en hånd, grep en bit blomkål og gomlet fornøyd på den helt til vi var ferdige med å spise.
Det er så gøy at han viser interesse for maten og i går koste han seg lenge med en biffstrimle og litt gulrot! :) Han ble helt vill av vannmelonen også :D
Det er fem dager til han blir 6 mnd så det er jo "right on time" som de sier :p

Så moro! :D Høres ut som om han er klar nå, ja :D Nå blir det masse moro i vente :D
 
Overraskende dårlig. Men det kan jo være godt neste gang. Spiste dessert i stedefor, avokado.


Håper virkelig ikke hun blir lik pappaen sin som ikke spiser fisk. Er så kjedelig å måtte lage til fiskemiddag å spise alene.

Hadde jeg ikke stressa med. Det kan ta inntil 18 forsøk før baby liker en matvare, så bare å fortsette å prøve :)
 
Gir dere mat til hvert måltid eller bare middag? Fikk spm om grøt i dag igjen, og da begynte jeg å tenke på hvor ofte man bør gi han mat. I følge boka om blw, så står det at det tar i alle fall et par mnd og sikkert mer før de små gjør koblingen mellom det at de spiser og metthetfølelse. I starten handler det jo kun om lek og det å bli kjent med ulike smaker og konsistenser. Dermed skulle man jo tro at man ikke trenger å 'stresse' me alle måltider hvis han ikke er våken og sånn fordi at amming fortsatt er det som gir han hovednæringen... Er det sånn dere også har forstått det?
 
Gir dere mat til hvert måltid eller bare middag? Fikk spm om grøt i dag igjen, og da begynte jeg å tenke på hvor ofte man bør gi han mat. I følge boka om blw, så står det at det tar i alle fall et par mnd og sikkert mer før de små gjør koblingen mellom det at de spiser og metthetfølelse. I starten handler det jo kun om lek og det å bli kjent med ulike smaker og konsistenser. Dermed skulle man jo tro at man ikke trenger å 'stresse' me alle måltider hvis han ikke er våken og sånn fordi at amming fortsatt er det som gir han hovednæringen... Er det sånn dere også har forstått det?

Jeg synes det er greit å starte med ett måltid i løpet av dagen og vente med å innføre nye måltider til baby spiser ca en full posjon. Vi begynte med lunsj. Det er ikke noe poeng i å stresse med at dette skal være til nøyaktig samme tid hver dag. For oss har lunsj vært et sted mellom 10:30 og 13:00 litt ettersom det passer med gjøremål og soving. Her økte mini posjonsstørrelsen fort og hun spiser nå 2 fulle måltider (lunsj og middag) og 1 mellommåltid. Hun skjønner nå at fast føde er mat for å bli mett og vi har redusert ammingen på dagtid (men ammer fortsatt mye, ca. 8-10 ganger i døgnet). Jeg vil si vi har hatt en "flying start" på fast føde etter vi begynte med blw og jeg vil tro mange andre barn vil bruke lenger tid på å komme opp i de porsjonsstørrelsene hun nå inntar. Det er viktig å huske at alle barn er forskjellige. Noen bruker kort tid, andre trenger lang tid. Følg barnets rytme. Morsmelk skal fortsatt være hovednæring hele første leveår. Jeg kunne sikkert prøvd meg på å innføre enda et hovedmåltid nå siden mini er så matglad, men det har jeg ikke tenkt til enda. Synes hun spiser mer enn nok fast føde for en baby som bare såvidt er over 6 mnd, og vil at det skal være stabilt der med god, fast rutine før jeg legger til enda et måltid.
Og hvis du får mas fra hs ang grøt så hadde jeg bare lagd grøtlapper og sagt "jada, han får grøt" og latt det bli med det :p
 
Gir dere mat til hvert måltid eller bare middag? Fikk spm om grøt i dag igjen, og da begynte jeg å tenke på hvor ofte man bør gi han mat. I følge boka om blw, så står det at det tar i alle fall et par mnd og sikkert mer før de små gjør koblingen mellom det at de spiser og metthetfølelse. I starten handler det jo kun om lek og det å bli kjent med ulike smaker og konsistenser. Dermed skulle man jo tro at man ikke trenger å 'stresse' me alle måltider hvis han ikke er våken og sånn fordi at amming fortsatt er det som gir han hovednæringen... Er det sånn dere også har forstått det?


Esoteri har nok mer peiling enn meg. Vi begynte tidlig med fast føde pga mme overskred en liter i døgnet og hs maste om at nå måtte vi begynne med grøt. Så hun får grøt til morgen og kvelds med hjemmelag aprikosmos. Gir så til lunch og middag frukt og grønnsaker eller lapper og i tillegg flaske. Her kjører vi ikke blw men stjeler litt av tankegang om baby skal leke med maten kjenne lukt farge og konsistenser. Mme er det hun blir mett av gjennom dagen her.
 
Vi har kost oss med middagene de siste dagene og det er veldig stas at han har lyst til å smake. I går hadde vi middag hos svigers og svigermor var så stressa for at han skulle kveles av en bit kylling at vi rett og slett gav han mat etterpå når vi var ferdige! Hun nekta å sitte ved bordet sammen med baby som spiste!! [emoji54] var litt leit synes jeg men forhåpentligvis kommer det seg..
 
Back
Topp