Vi som prøver på vår første

Alder: 26 (blir 27)

Mannen: 29 (blir 30)

Bosted: Akershus

Forholdet: Kjent hverandre i ni år, sammen i fem år, gift i snart ett år.

Prevensjonsslutt: Juli 2016

Hvordan bestemte vi oss: Har begge hatt så lyst lenge, men jeg hadde ikke fast fulltidsjobb som jeg gjerne ville ha først. Da det var i boks var det ikke noe å vente på :)
Hindere hittil: Ble gravid på første EL som kom tre måneder etter p-pilleslutt. Mistet i uke 12-13(SA) nå i januar 2017. Fikk første EL etter SA nå i april.

Hjelpemidler: begynte nettopp med EL-testing. Har også prøvd ut grapefruktjuice.
 
Alder: 31

Mannen: 28

Bosted: sørlandet

Forholdet: vært sammen i 5 år, gift i 3 år [emoji173]

Prevensjonsslutt: 3.5år siden

Hvordan bestemte vi oss: Det var noe begge ønsket seg og snakket om mens vi datet, men han ville helst være gift først og det ble vi:)

Hindere hittil: Exu og flere sa. lavt stoffskifte som fastlegen ikke hadde kompetanse til å dra i land på nesten ett år men skiftet lege som ordnet det på 2mnd :)

Hjelpemidler: holder nå på med lang protokoll IVF og forventet uttak/innsett mai om alt går som det skal.
 
Så koselig tråd :Heartred
Alder: 25 blir 26

Mannen: 25 blir 26

Bosted: Buskerud

Forholdet: Sammen i 6 og et halvt år og gift i snart ett år.

Prevensjonsslutt: Sluttet på p piller i desmeber 2016.

Hvordan bestemte vi oss: Vi har lenge ønsket oss barn men ventet til bryllupet var overstått og leilighet kjøpt :) mannen er faktsik veldig verpesyk så det var en naturlig avgjørelse og bestemme oss for å prøve nå.
Hindere hittil: få kroppen nullstilt etter pille slutt og veldig kort lutealfase.

Hjelpemidler: temping og el tester.
 
Alder: 27

Mannen: 28

Bosted:
Buskerud

Forholdet:
Vært sammen litt over 6 år[emoji173]️

Prevensjonsslutt:
Åh det kan jeg nesten ikke huske. Jeg bestemte meg for å slutte på p-pillene lenge før vi i det heletatt pratet om barn. 2-3 år siden kanskje.

Hvordan vi bestemte oss:
Jeg ble klar for barn en stund før han. Jeg prøvde snike det inn i samtalen ofte, men han var egentlig aldri interessert. Så plutselig en morgen i oktober fikk vi positiv test ( Endte desverre i sa i november ) Men etter den dagen med positiv test snudde alt seg for han[emoji173]️ Nå er han nesten mer gira enn meg [emoji28]

Hinder hittil;
En Sa.

Hjelpemidler:
Tester etter el med billigstrimler og cb
La merke til det samme :) Synes ikke vi er så mange herfra ;) Det var koselig!
Alder: 29

Mannen: 30

Bosted: Buskerud

Forholdet: Vært sammen i 2år

Prevensjonsslutt: Husker ikke 100% sikkert, men sluttet på p-piller enten Oktober eller November 2016.

Hvordan vi bestemte oss: Vi har alltid vært enige om at barn er noe vi vil ha og om ikke så lenge. Sluttet på p-piller mye fordi jeg hadde null sexlyst og følte pillene ødela mer enn de var til nytte :p Vi var jo begge enige om at vi fint kunne starte prøvingen også. Blei gravid før vi egentlig hadde startet prøve ordentlig (prøvde unngå eggløsning første månedene for å kjenne litt ekstra på om vi var klare). Graviditeten endte desverre i en SA som var veldig tungt for oss begge to så nå veit vi at vi er klare og håper bli gravide så fort som mulig igjen :happy:

Hinder hittil: SA uke 6, gravid igjen før første mens, men mistet igjen rett etter positiv digitaltest.

Hjelpemidler: Prøver uten noe først da jeg veit jeg kan bli gravid uten
Så gøy vi er flere fra Buskerud! Har liksom ikke lagt merke til så mange herfra :) vurderte senest i går å lage en buskerudgjeng- tråd :happy:
 
Alder: 27

Mannen: 29

Bosted: Vestfold

Forholdet: Kjærster og samboere i snart 7 år :)

Prevensjonsslutt: Januar 17, begynte å prøve i slutten av februar.

Hvordan bestemte vi oss: Har tidligere gjennomført en abort, som jeg har tenkt en del på i etterkant. Har derfor ønsket barn i mange år, men mannen har vært helt imot. Vært mye usikkerhet rundt dette for meg, men nå har vi endelig blitt enige om å prøve etter mye mas herfra [emoji23]
Hindere hittil: Ustabile sykluser.

Hjelpemidler: El testing
 
Alder: 36

Mannen: 40

Bosted: Vestlandet

Forholdet: Gift i 4,5 år

Prevensjonsslutt: Aldri brukt

Hvordan bestemte vi oss: Husker ikke helt, ble bare enig om å prøve. Har alltid hatt lyst på barn, og ventet bare på mannen ;)

Hindere hittil: Alder. Akkurat fått beskjed om lite egglager, og uregelmessig EL (har stabil syklus på 27 dager). Blir IVF hvis vi ikke klarer det selv.

Hjelpemidler: EL-tester, monitor og temping. Har begynt å drikke lakriste, rooiboste og salviete.

Kan jeg bare spørre, dersom dere aldri har brukt prevansjon av noe slag, hvordan kan du da si at dere startet å prøve på noe bestemt tidspunkt? Dere har vel brukt kondom eller naturlig prevansjon ved å unngå fruktbare dager? Ellers vil det jo si at dere alltid har prøvd, siden dere aldri har brukt prevansjon. Prøver bare å forstå hva du mener med "aldri brukt".
 
Alder: 31

Mannen: 37

Bosted: Oslo/Buskerud (riktig gjettet, vi bor ikke sammen enda, vi er fullstendig gærne)

Forholdet: Vært sammen i 4 måneder

Prevensjonsslutt: mars 2017

Hvordan bestemte vi oss: Kort fortalt: Vi startet pent og pyntelig med kondomer. Etterhvert gikk vi over til å hoppe av i svingen eller tok på kondom før han kom. Og så en natt advarte han meg om at han var nært, og jeg stoppet han ikke. Akkurat da fikk vi ikke pratet så mye om det, men et par dager etterpå tok vi den store samtalen. Jeg bestemte meg da jeg ikke kunne komme på en eneste god grunn til hvorfor vi ikke skulle prøve, og jeg har lyst på barn med han og være sammen med han resten av livet. Han bestemte seg, ifølge det han har sagt til meg, fordi jeg er den eneste kjæresten han har hatt som er kjærlig nok, tålmodig nok og omtenksom nok, for han ville ikke ha barn om de ikke kunne få det bra. Ingen av oss har prøvd på dette tidligere.

Hjelpemidler: Jeg har begynt å tempe ettersom syklusen min er ustabil. Har også gått til innkjøp av salvie-te, som jeg skal prøve i neste pp.
 
Kan jeg bare spørre, dersom dere aldri har brukt prevansjon av noe slag, hvordan kan du da si at dere startet å prøve på noe bestemt tidspunkt? Dere har vel brukt kondom eller naturlig prevansjon ved å unngå fruktbare dager? Ellers vil det jo si at dere alltid har prøvd, siden dere aldri har brukt prevansjon. Prøver bare å forstå hva du mener med "aldri brukt".
Vel jeg har ikke brukt noe, og man tar jo forholdsregler når man ikke prøver på barn. Prøvde ikke å bli gravid de første årene. Så vi har ikke vært aktive prøvere før etter at vi ble enige om at nå skal vi prøve.
 
Alder: 33

Mannen: 35

Bosted: Skien, Telemark

Forholdet: vi har vært sammen i 10 år til sommeren [emoji87] vært samboere i snart 9 år[emoji57]

Prevensjonsslutt: nyttår i år.

Hvordan bestemte vi oss: alle rundt oss fikk barn i hytt og pine, så den biologiske klokken ringte ganske høyt! Pluss at vi følte oss trygge da vi endelig fikk kjøpt oss hus!

Hindere hittil: ustabil syklus.

Hjelpemidler: tester EL
 
Alder: 26 år straks

Mannen: 25

Bosted: Akershus

Forholdet: Samboere i over to år, sammen i 2,5 og kjent hverandre enda lenger

Prevensjonsslutt: Sluttet med p-ring tidlig i mars, brukt ringen i to år og p-piller i ti år før det

Hvordan bestemte vi oss: Hadde planer om å vente til jeg var ferdig med bachelor i 2019/2020, men fant ut at jeg har en tett eggleder og en delvis tett pga en tidligere infeksjon og at sjansene minsket raskt for oss for å få det til på den naturlige måten. Ble fort enige om at familie var viktigere enn utdannelsen akkurat der og da, spesielt mtp at vi allerede har faste gode jobber begge to fra før :)

Hindere hittil: I PP2 nå, etter at første PP endte i kjemisk. Litt trist, men også godt å vite at det er mulig for et egg å slippe forbi, så vi krysser fingrene for denne runden!

Hjelpemidler: Begynt å tempe nå, har planer om å prøve ananas etter EL - foreløpig ikke bruke EL-tester, men går det ikke denne PP, blir det nok det i Pp3. Bruker apper; Ovia og Fertility Friend :)
 
Alder: 29

Mannen: 30

Bosted: Vestlandet

Forholdet: Sammen i 2,5 år, samboere i 2 år

Prevensjonsslutt: juni 2016

Hvordan bestemte vi oss: Begge har fra starten vært klar på at vi ikke ville vente for lenge med å prøve, så etter å ha prata om barn og hvordan livet ville bli, fant vi ut at det bare var å hoppe i det![emoji4]

Hindere hittil: SA i oktober. Etter det har syklusene vært superustabile og holder på med utredning i forhold til pcos, som jeg er ganske sikker på jeg har. Så ting er ikke alltid like enkelt som man skulle ønske[emoji53]

Hjelpemidler: EL-tester og temping. Men har funnet ut at EL-testene ikke fungerer på meg (mest sannsynlig pga pcos), og har ikke fått så mye ut av tempinga ennå, siden jeg ikke har hatt EL på en evighet, så har en pause i det til jeg får svar fra legen.

Edit: Kan jo legge til at jeg ikke er så veldig aktiv på forumet siden jeg ikke føler vi prøver for tiden, siden jeg ikke har EL, men er inne og leser og heier på alle dere andre![emoji4]
 
Last edited:
Alder: 26

Mannen: 33

Bosted: nordnorge

Forholdet: vært samboere i 2 1/2 år

Prevensjonsslutt: sluttet med p-piller etter mange års bruk tidlig i januar 2017

Hvordan bestemte vi oss: jeg hadde da mast en liten stund på mannen, men det var ikke før andre i vennekretsen ytret at de ville prøve å få barn at mannen bestemte seg :p

Hindere hittil: har ikke prøvd så lenge, så har ikke hatt så mange hindre sålangt, annet enn at kroppen ikke viser noe særlig tegn til verken el eller tr før tr plutselig er der :)

Hjelpemidler: el-tester

Så hyggelig med flere fra nord [emoji4]
 
Alder: 30

Mannen: 28

Bosted: Oslo

Forholdet: Sammen i snart 3 år og samboer i 1år

Prevensjonsslutt: Brukte kondomer i begynnelsen men ikke med tanke påsm prevensjonxsmile8

Hvordan bestemte vi oss: Vi har alltid ønsket barn men har ikke vært aktiv prøvere før MA i januar.

Hindere hittil: 1 MA

Hjelpemidler: Temper og deikker grapefruktjuice
 
Alder: 33

Mannen: 38

Bosted: Møre og Romsdal

Forholdet: vært sammen i 2 år, forlova i 1❤

Prevensjonsslutt: oktober 2016

Hvordan bestemte vi oss: Han begynte å snakke om det etter en mnd, for meg tok det ca 1,5 år å komme etter. Men nå virker det som jeg er ivrigst

Hindere hittil: ustabil syklus, kjæreste som jobber mye så er mye sliten, jeg er mye sliten pga ME, jeg har lavt stoffskifte, har også slitt med sårhet i underlivet

Hjelpemidler: denne pp har det vært el tester, temping, salvie og Roiboos te, og ananas de første dagene i dpo
 
Back
Topp