Lisas dagbok

~{Stjålet denne}~
Termin - 10.juli 2016
På vei - 27+1
Igjen til termin - 3 mnd
Trimester - andre
Neste kontroll - 18. april, først gyn/ul så jm. 22. april legetime mtp videre sykemelding
Ultralyd - alt ser kjempefint ut:) vært på oul + en ekstra, skal i uke 28 og videre hver fjerde uke antar jeg.
Kjønn - gutt
Utålmodig - ikke spesielt, prøver å utnytte tiden med enebarn mest mulig nå:) koser meg med å ha mage også.
Nye innkjøp - foreløpig siste er et par smokker og krabbesko.
Utstyr så langt - har det nødvendige, bæresjal, manduca, vippestol, lekegrind
Utstyr som gjenstår - mangler faktisk ingenting, kanskje nye hjul til vogna.
Svangerskapsrelaterte aktiviteter - nei, men sm så mer tid med datteren på 4:p
Mage - ja, jeg tror den er ca som da jeg var høygravid sist.
Vektendring - +10kg
Melk i brystene - nei, de er hovne av og til. Men prøver ikke å lokke det fram heller:p
Aktivitet i magen - mye og ubehagelig, bare merkbart når jeg legger meg ned.
Tungt - litt tungt med ekstra kroppsvekt, anpusten og kjenner det på føttene også.
Kynnere - synes det er en del, av og til flere ganger om dagen:)
Hodet festet - nei
Barnerom - ryddet, vi må ta ut ting herfra og sette inn møblene.
Matkick - i grunnen bare dårlig matlyst:) og plass til mindre.
Plager - vondt i beina, sliten i kroppen, antydning til nerve i klem med stråling med i et av beina om gangen. Fort sliten. Mye leggkramper men hjelper litt med tilskudd. Vanskelig å sovne pga sterke bevegelser. Våkner oftere om natta.
Humør - stort sett bra, bortsett fra når jeg har mye plager eller stresser.
Sykehusbagen - nei men gleder meg til å pakke den snart!! Så mye mer peiling på hva jeg trenger, pluss erfaring med å pakke etter å ha vært mamma noen år:p
Høygravid - føles sånn;)
Tanker om fødselen - gleder meg nesten litt, men klar over at man ikke vet hvordan den blir. Går inn i det med samme innstilling som sist:)
 
Har hørt om at arbeidsgiver kan påvirke sykemeldingen, men skjønner ikke hvordan det virker når legen har skrevet at man er 100% arbeidsufør og arbeidsgiver ikke skal ha rett til å vite hva som er årsaken? Min sa bare at jeg kunne si fra om jeg hadde lyst til å komme tilbake:)

Kan ærlig talt fortsatt ikke se for meg å komme tilbake før permisjon. Har ikke overskudd til noe særlig. Ikke vært på tur på en måned, såvidt jeg orker å lage mat og rydde opp etter meg i løpet av dagen! I dag skulle jeg rydde litt men foreløpig er det sofatid. Kanskje jeg kunne jobbet en dag i uka. Er egentlig ikke dårlig, bare fort sliten. Og om jeg står mye (jobb, skubber på huske eller lager mat) får jeg vondt i beina. Er litt redd for at jeg er utbrent:( men det er sikkert bare det at det er tungt å være mamma med full jobb og lang reisevei.
Jeg bruker egentlig hver dag på å komme meg etter forrige dag:p
 
Var i god form på fredag så nå er huset ganske ryddig:) men kjente det godt etterpå, spesielt i føttene og korsryggen. Neste gang jeg har overskudd må det bli en liten tur, det hadde vært bra for meg. Vi er på besøk hos mamma og familien fra i går til i dag. Ligger i senga og er veldig sulten.

Uka som kommer: i morgen mandag er det ny ul og jm—kontroll på sykehuset. Etter det tenkte jeg å stikke innom jobb, som er i en annen etasje:p der må jeg få søkt om permisjon og informere sjefen om datoene. Pluss kanskje si at jeg blir borte videre også. Men synes det er så vanskelig å bestemme selv, har ikke time hos legen før på fredag.. og etterpå skal vi kanskje bli med mamma og de på dagstur for å besøke alle oldeforeldrene.
Tirsdag: bhg—fri
Onsdag: bhg. Hviledag.
Torsdag: bhg—fri
Fredag: ta fri fra bhg, reise til byen og møte min kusine hos mamma, jeg skal først til legen for å snakke om sm.
 
I gang med foreldrepengesøknad, puh.. Blir litt stresset både av NAV og jobben... Men det ordner seg nok veldig greit.
Legetime i morgen, håper hun er enig i at jeg ikke går tilbake på jobb. Har ikke kommet meg helt 100% på tre uker. Får se.

På mandag var det UL, det var greit. Han sov før jeg la meg ned, men da våknet han som vanlig og dyttet rundt inni der. Hodeleie denne gangen. +3% på vekstestimering, perfekt. For fire uker siden var det +2%. (Lillegullstoresøster var -12% på samme tid. Hun ble —9% noen uker senere.)
Jordmortime etter UL. Vi snakket om fødsel og amming, fikk nevnt noen bekymringer og hun skrev et notat om ønsker jeg hadde:) Eller som en betryggelse. Siden jeg har lang vei til sykehuset og hadde styrtfødsel+blødning sist så skal jeg kanskje få mulighet til å legges inn om jeg er usikker når fødselen evt er i gang. Så får vi se om de har plass when the time comes:D haha. Et bra alternativ er jo å sove hos mamma, men veldig glad for muligheten til at det kan stå i systemet på sykehuset.
 
Last edited:
Jeg holder på å sortere og rydde i babytøy<3 deilig å få alt på plass og få oversikt:)

Men litt problemer med fødebagen og hva som skal være med til babyen.. Vet ikke størrelsen, vet ikke hvor lenge vi skal være på nfi, osv.

Sykehusbag pakkeliste
Klær til bebis (3—4 bodyer, bukse(r), lue, sokker)
Ullteppe
Hjemreiseklær (jakke, bukse, sokker, body og lue)
Klær til meg: singleter, innejakke, tskjorter, god joggebukse og shorts, amme—bh, sokker, underbukser, bind.
Ammeinnlegg og purelan
Skift til pappaen?
Snacks, kjeks, chips, iste, leskedrikker, svisker og rosiner

Liten bag til selve fødselen:
Snacks (som over)
et skift til meg og pappaen
Mobillader
Varmeflaske
Ørepropper til telefonen
Vannflaske
Leppepommade
Tannbørste, tannkrem
Kamera med lader
Strikk og spenner

Pluss at vi må pakke en bag til storesøster også, regner med hun og pappaen overnatter hos mamma mens vi føder og jeg må være på sykehuset med lillebror. Bør lage en liste til dette også. Fire dagers skift må være bra, de kan vaske klær hvis nødvendig.

Ser nesten for meg at disse baggene kan flyttes ut i bilen når vi kommer til slutten av juni:) da kan vi også montere babysetet. Evt legge det i bagasjerommet;)

Håper så på å være i bedre form etter fødselen denne gangen. Hadde en rask og god fødsel som selvfølgelig var mer slitsom enn det føltes etterpå, men mistet mye blod og jeg tror det var blodtapet som var verst. De skal være mer obs på det denne gangen, og vi er også mer klar over at det ikke nødvendigvis er normalt å blø litervis i dusjen etterpå:p

Ang forberedelser ellers så holder jeg på å rydde litt og har lyst til å rydde ut av barnerommet, skaffe kommode og finne fram sengen. Vi må opp på lageret og hente bilstol og resten av tøyet etter storesøster.
 
Bytter mellom å nyte sykemelding, og å være frustrert for at jeg ikke får gjort noe. Og dårlig samvittighet av og til for lillesnupp. I dag har jeg støvsugd stua og sovet en ekstra stubb. Når jeg legger meg for å hvile så er det ofte vanskelig å roe seg fordi jeg tenker på noe jeg vil lage, gjøre eller rydde osv. Straks på tide med henting men først vil jeg gjerne forberede middag. Sukk.
 
Gleder meg til å pakke fødebag osv men kommer ikke helt i gang. Ammetopper og bh-er er kjøpt, funnet fram og vasket. Babyklær er vasket. Har kjøpt inn alt snacks bortsett fra ritz, salt gullfisk og sjokolade. Alt utstyr her hjemme er klart, men må hente senga, dyner og bilstolen på lager. Dessuten må jeg få hentet tøyet etter snuppa så jeg får gitt bort det fineste jentetøyet i arv. Snuppa sin bag burde også stå klar men vanskeligere med henne for jeg vil ikke legge bort tøyet hennes i tre mnd..
Må handle tre bursdagsgaver nå i mai, pluss gave til snuppa som har bursdag og blir storesøster i juli. Vi må også finne ut hvordan/når vi skal feire henne med bhgbarn. Begynner å tro det må bli etter fellesferien.

Hadde mye mer jeg tenkte på men hjalp å få ut litt:p Sola skinner for fullt her. Kanskje vi tar en tur på stranda i dag, hvis ikke jeg får vondt på veien. Har sendt mail til sjefen og snakket med lønningskontoret:) Tror jeg sender en melding til NAV og spør om det er mulig å få utsettelse på innleveringsfristen av de ulike skjemaene.. Litt vanskelig å koordinere det der. Pjuh.
 
Uff, jeg er mye trøtt og sliten. Heldigvis ikke dårlig samvittighet for at det ble sofadag i dag:) jm har sagt at det er lov av og til. Skulle ønske at mannen var frisk og kunne stå opp med oss da. Ellers litt ubehag, blir kortpustet og kvalm av å ligge på rygg, leggkramper når jeg ikke tar magnesium, dårlig matlyst så spiser nok for usunt, blabla. Vondt i symfysen om jeg prøver å ta på bukser stående. Gleder meg til baby kommer ut men samtidig har jeg lyst til å kose meg lenge med han inni magen<3 det er jo mye enklere sånn enn utenpå;) ikke lenge igjen nå, veldig snart er han jo ikke prematur hvis han kommer en gang:s og vet det var å ta litt hardt i, er bare 33+3.
 
Uff jeg har lyst til å være gravid for alltid<3 det er så koselig med magen. Og jeg kan kjenne ham kjempegodt når han beveger seg, og slipper å trøste eller mate. Selv om det er veldig koselig å stelle og kose baby og. Sørger litt fordi dette kanskje blir siste babyen og graviditeten min<3 samtidig som jeg kjenner meg kanskje fornøyd med to og kanskje håper vi kan få en til allikevel;)
Har vært plaget med trøtthetsanfall lenge nå. Begynt å sove hele dagen når hun er i bhg. Har sånne anfall ellers også, utenom graviditet. Men aldri når jeg er på jobb. Lurer nesten på om det er en sykdom. Hittil i dag er jeg veldig våken til at det er lørdag. Men tar det med ro, spiller nettbrett og sorterer klær..
Det var dagens tanker. Vi skal kanskje hente babyklær snart:) har sortert alt vi har hjemme nå. 80—90% er jentete så det gis bort.
Kanskje vi får satt opp seng og kommode snart også? Og jeg kan jo fortsette på gulvteppet jeg hekler av stoffrester.
Er spent for fødselen! Jeg lurer på når og hvordan og hvor fort/sakte, komplikasjoner, og så lurer jeg på hvordan min og lillebrors helse er etterpå. Storesøster måtte observeres 6 dager for sikkerhets skyld. Jeg kom meg ikke helt på den tiden (blodtap). Nå har de sagt at de vil observere to dager men vet jo det fort blir lenger om de finner grunn til det:p men håper på min form vil være bedre. Og tror som sagt at jeg vil føle meg mer som en mamma fra fødselen av.
Også spent på om barnefar blir friskere før fødsel. Han virker bedre allerede, men nå er det lenge siden sist lange biltur. Også er det storesøster da. Hvordan passer lillebror inn for henne<3
Superspent. Men gruer meg visst ikke.. :)
 
Termin - 10.juli 2016
På vei - 35+4
Igjen til termin - 1 mnd
Trimester - tredje
Neste kontroll - 13.juni til jm på sykehuset kombinert med innskrivningssamtale og etterpå time hos gyn til ul—kontroll.
Ultralyd - alt ser kjempefint ut:) vært på oul + ca hver 4.uke:)
Kjønn - gutt
Utålmodig - ikke spesielt, prøver å utnytte tiden med enebarn mest mulig nå:) koser meg med å ha mage også. Oppdatert: begynner å glede meg mer og mer til fødsel, sykehus og babytid:)
Nye innkjøp - nei
Utstyr så langt - har det nødvendige
Utstyr som gjenstår - kunne gjerne hatt nye hjul til vogna, og babycall.
Svangerskapsrelaterte aktiviteter - nei, men sm så mer tid med datteren på 4:p prøver å rydde og bygge litt rede, lage pynt til rommet:)
Mage - ja, ganske stor men har liksom stoppet litt opp heldigvis:p vokser som den skal ift sf—mål.
Vektendring - +18kg
Melk i brystene - nei, de har vært hovne et par ganger men ellers helt normale:) noe er nok på gang inni der og:p to ganger har det vært en flekk i høyre cup.
Aktivitet i magen - uregelmessig, noen dager masse og andre dager såvidt. Ikke ubehagelig lenger:)
Tungt - litt men tror kroppen har vent seg veldig til magen nå, har det egentlig topp:) er jo svært lite i aktivitet.
Kynnere - enkelte dager er det en del, men har roet seg.
Hodet festet - nei
Barnerom - ryddet, vi må ta ut ting herfra og sette inn møblene.
Matkick - ja. Får plutselig sultfølelse og det er veldig lite jeg kan tenke meg.
Plager - en del trøtt midt på dagen, halsbrann av og til
Humør - stort sett bra
Sykehusbagen - den er klar, mangler bare bukser som må pakkes ved avreise<3 ikke pakket til storesøster enda men kan kanskje bare ta med bhgskiftposen!
Høygravid - ja:)
Tanker om fødselen - gleder meg nesten litt, men klar over at man ikke vet hvordan den blir. Går inn i det med samme innstilling som sist:)
Varierer litt, veldig spent på hvordan fødselen starter og utvikler seg!!! Det er så stort.

Vi har fine dager med sol og varme:) kroppen min har det bra. God stemning mellom alle i familien. Snart blir det ferie i bhg, fødsel og bursdag til storesøster i den rekkefølgen tipper(!) jeg.
 
Jeg har en god følelse i kroppen. Leverte snuppa tidlig i bhg, gikk hjem og fiksa blomsterbedet i hagen, vannet, gikk og la meg og sov flere timer. Så opp og støvsuge(!), handle, hente, lagde middag som var den beste jeg hadde laget noen gang i følge snuppa (smelt) og hadde det bare koselig med familien helt til legging:D er bare så fornøyd med dagen!
Også har feriepengene kommet;) og jeg kjøpte masse bær, frukt og is, og fire truser til. Har gått opp til xl og det er bare så deilig:p hahaha. Håper jeg kan bytte tilbake etter fødsel altså men for en drøm!!
Eneste dumme er at dagen har vært så bra at jeg vinner nok ikke i lotto i dag heller:p og jeg får vel sikkert en psykisk nedtur før eller senere også. Men nå skal jeg legge meg til lading på sofaen og telefonen et annet sted og bare kose meg med fredagskvelden:):)
 
Tiden flyr. I dag er tuppa hjemme fra bhg siden hun er litt småforkjøla. Kunne nok gått, spesielt siden de er så få på onsdager, men har vært liitt ekstra grinete så tror det var godt å være hos mamma:) så vi har bakt kanel i svingen, gått en tur rundt huset med sparkesykkel, hun har sklidd litt i nye sklia også perlet vi litt:) i morra er det bhgfri så da blir det nok samme rutinen. Hadde vært deilig å besøke mamma og de men det er så lang kjøretur..
Har fått smerter i symfysen. Det brenner hvis jeg ikke sitter helt i ro.. vondt å bevege seg på alle måter. Begynte vel i helga. I helga hadde jeg også hjertebank, lovet å ringe føden for sjekk om det skjer igjen. Også får jeg lett halsbrann. Om jeg ikke unngår visse matvarer.
Samboeren har begynt å jobbe igjen. Håper det går fint<3
Forrige uke ryddet og vasket jeg på lillebror sitt rom så alt hans står der inne:) deilig. Og fikk enda en ladning med arveklær. Er så utrolig heldig og gleder meg så til å velge klær til lillebror hver dag, hihi<3 blir gøy for snuppa og håper jeg:D lurer litt på om hun skal få gi han en av koseklutene sine i gave rett og slett. Har ikke hatt et veldig tett forhold til de.
 
Med termin i morgen, er jeg i den første tredjedelen av måneden. Stresser meg:s gleder meg til fødselen men ikke til hvordan og når det begynner!
Gruer meg og til å tilbringe tid på sykehuset/jobb. Har lite lyst til å føde på natta, liker ikke stemningen der da:p minner om nattevakt. Vet vi må observeres etterpå, gruer meg til det å være låst der. Storesøster hjemme. Sukk. Også er det spennende om det blir komplikasjoner for meg selv denne gang. Og hvor lett denne fødselen blir, hadde så enkel og rask fødsel sist.
Nei jeg er spent. I går ettermiddag kjente jeg for første gang på at jeg ble nesten utålmodig:)
 
Med termin i morgen, er jeg i den første tredjedelen av måneden. Stresser meg:s gleder meg til fødselen men ikke til hvordan og når det begynner!
Gruer meg og til å tilbringe tid på sykehuset/jobb. Har lite lyst til å føde på natta, liker ikke stemningen der da:p minner om nattevakt. Vet vi må observeres etterpå, gruer meg til det å være låst der. Storesøster hjemme. Sukk. Også er det spennende om det blir komplikasjoner for meg selv denne gang. Og hvor lett denne fødselen blir, hadde så enkel og rask fødsel sist.
Nei jeg er spent. I går ettermiddag kjente jeg for første gang på at jeg ble nesten utålmodig:)
Må nesten kommentere dette. Trodde jeg hadde laget fødselsinnlegg:D
Dette ble skrevet lørdag 9.juli. Husker ikke når men meg og datteren min dro for å bo litt hos mamma og de. Det kan ha vært fredag 8.juli. Husker vi var noen dager. Jeg hadde kanskje kontroll på mandagen(?? Tror nesten det må ha vært før helga) og ble strippet. Hadde litt åpning allerede, 1,5-2cm? Fikk litt brunt slim og sterkere kynnere i hvert fall og det ble mer på natten mellom mandag og tirsdag. Den natten sov jeg veldig dårlig, etappevis. Det var sterke kramper egentlig. Tok paracet. Tisset hele tiden. 5-6 ga jeg opp å sove og slepte meg ut i stua. Mamma kom usedvanlig tidlig, hun sover lenge. Spydde en gang. Brukte veldig mye energi på å tenke på om jeg skulle tilkalle mannen, og om jeg skulle ringe føden. Gjennom natten tenkte jeg bare jeg skal ikke føde i natt. I natt skal jeg være alene hjemme i en seng. Hehe. Jeg fornektet det noe veldig. Så da jeg visste at mannen skulle stå opp og dra på jobb, skrev jeg til ham. Vi bor en time unna så det tok jo tid. Mamma ringte føden for meg, jeg var blitt for dårlig til å ringe selv:p men jeg skulle ikke reise noe sted uten mannen. Det begynte å virke umulig å sitte i bilen hele fem minutter til sykehuset, så jeg var glad jeg befant meg i byen. Mannen kom og mamma hjalp oss ut i bilen. Uvirkelig, fjern følelse å dukke opp fødende på sykehuset. Jeg stoppet opp før heisen og inne på fødeavdelingen. Heldigvis kom det en jordmor som ventet på meg, og skjønte at det var meg:) hun var dansk. De hadde lest i notatene at jeg fødte raskt sist så fødestuen var reservert:) sjekket meg øyeblikkelig på et undersøkelsesrom, og da hadde jeg 8cm åpning. Da hoppet vi inn på fødestua og ble kledd riktig og lagt til rette med overvåking og blodtrykksmansjett. Vi fant ut at vi tok sjansen på å flytte bilen siden det gikk ganske rolig for seg.
Det ble litt rot med notatene i systemet. Jm fikk ikke med seg at jeg hadde stor blødning sist, men satte to venefloner da jeg sa det. Og etter fødselen gikk det en stund før vi spurte om ikke babyen skulle på nyfødt og nei det visste de ikke om, da hadde ikke det poppet opp.
Første fødsel hadde vi et sant team av leger og barnepleiere men da ble det jo uventet styrt og det var første fødsel og det kommer sikkert litt an på den jm som har fødselen også.
Tok nesten to timer før han var ute i alle fall, og det var jo flott. Det var mye verre enn første fødsel. Jeg fikk litt lystgass en stund, det var deilig. Men: jeg fikk ikke samme følelsene under fødselen som sist. Måtte presse han ned i bekkenet da jeg kanskje fikk pressetrang og veldig vondt, og det var veldig smertefullt. Første fødsel kom pressingen av seg selv (hjulpet av medisin, hehe) og var bare forløsende og ikke vondt. Her måtte jeg trykke og det ble vondt da jeg gjorde det.motivasjonen var at forhåpentligvis tar dette ikke så lang tid og det er jo ikke like vondt når hodet er ute. Det var bare så vondt, selv om jeg sier at jeg kan skjønne at det kan være verre! Og jeg hadde ikke behov for epidural denne gangen heller. Begynte å tenke i de baner da jm foreslo lystgass, etter en stund tror jeg hun skjønte at jeg hadde pressetrang uten at jeg skjønte det. Tror kanskje riene ikke var gode nok egentlig. Så hun sa at nå tar vi bort lystgassen og prøver å trykke i stedet. Så den intense vonde trykkeperioden der varte ikke lenge. Når jeg ser tilbake et halvt år etterpå så var det en flott fødsel. Vondere, men virkelig mindre berettiget redsel og ingen komplikasjoner:) måtte ikke sys engang. Klarte å tisse. Det var noe av det jeg var stoltest av, jeg klarte å få meg selv til å tisse etter fødselen!! Var livredd for å begynne å blø som sist, men alt var bare fint:) fikk ikke så voldsom morsfølelse for babyen umiddelbart men det kommer jo. Raskt, hehe. Den er der nå for å si det sånn. Ville bare hjem fra sykehuset, måtte være tre netter for å komme gjennom alle undersøkelsene på lillegutt. Kjipt å være alene ny mamma på sykehuset og ta vare på seg selv og en helt ny baby i et sånt miljø. Og følte at det holdt meg borte fra storesøsteren<3 vi fikk besøk alle dagene altså. Men alt i alt glad for at jeg kunne dra inn tidlig på formiddagen, føde i god tid før lunsj og slippe unna med tre netter liggetid:) sånne ting man ikke har makt over, som bare ordner seg.
Hadde firemannsrom for meg selv. En kveld satt det en mann der i timesvis med en baby, stakkar. Fikk lyst til å trøste. Tror han ble satt der mens kona var på intensiv eller noe sånt. Uansett brutalt.
On that note. Jeg tror ikke vi klarer flere barn, men det kan jo være det kommer en dag da vi tror vi klarer det allikevel. Og hvis det gjør det så gleder jeg meg til neste fødsel. Men det blir foreløpig veldig eventuelt;) veldig fornøyd med mine to skatter<3
 
Har alt for masse tanker i hodet. Og tror jeg overstimulerer meg selv noe veldig. Må jo være på hele dagen. Halv sju opp med minstemann. Halv åtte-halv ni få største i bhg. Frem til henting: husarbeid, lek, byssing, bleieskift, byssing, handle, middag. Mannen jobber nærme hjemme så han er innom og spiser to ganger i løpet av dagen. Når eldste legger seg kl 19 ser vi på tv til jeg legger meg. Kanskje jeg skal roe litt ned. Snart. Telefonen i hånda hele tiden.
 
I går var en nokså typisk dag. Våknet ca 6.15, hadde lagt seg 17.30. Hadde en liten dupp på ti minutter i bæresele på morgenen. Så sov vi begge ca 11-12.15. La seg 16.30(!) Og våknet meg i dag kl 7. Amming i natt kl 18,22,00,04,5.30. Lurer på om han har begynt med økedøgn:p hadde to måltider i går i tillegg til amming og han oppfører seg som om han er helt hol når han får mat selv om han akkurat har tømt brystene:D dette med mat er det jeg husker minst av etter storesøster, så langt. Tror at både meg og mannen har begynt å tygge på ideen om tredjemann igjen:p selv om vi synes vi har nok. Hvis vi teoretisk skulle gjøre det er det sikkert lurest å ha samme mellomrom hvis det lar seg gjøre. Da er i så fall eldste godt i gang med skolen og det må jo være lurt. Vi får se, jeg tror vi er fornøyd begge to. Ja dette var mest vas altså:p
I dag sov vi 10-11.
 
Tror tann nr 7 er på vei. Noen uker før påske begynte han å dra seg opp mot ting. Spesielt støvsugeren. Opp og ned hundre ganger daglig. Og rett før påske, begynte å reise seg helt opp:) i går klatret han opp i storesøsters seng for første gang, dagen før tok han to trappetrinn før jeg stoppet ham. I dag lærte han å vinke rett før leggetid. Så skjønt da. Jeg opplever det som om alle sånne ting er mye gøyere denne gangen. Har jeg glemt det eller er jeg mer bevisst fordi jeg har et barn fra før? Fordi jeg er eldre? Jeg er i hvert fall ikke mindre sliten:p Men ikke like trøtt som før. Selv om jeg sover lite nå. Må dele madrass med ham, det har vart noen måneder. Mye fram med puppen når han sover. Døgnrytme nå: våken mellom 6-7.30
Dupp ca 10-13
Natt ca 20
Søkte opp søvnbehov for babyer og det ser jo ut til at han fortsatt sover mer enn snittet:) greit for denne mammaen! Han er meget aktiv og blid og fornøyd når våken<3 og glad i mat. Ser dessverre ikke ut til å legge kraftig på seg, så litt spent på vekta neste kontroll.
 
Nå er det rett før tann nr 8 bryter gjennom, apropos forrige post om tann nr 7:p
I dag har jeg snakket med sjefen min. Skulle egentlig begynt å jobbe igjen om en mnd men mannen er blitt syk så nå må jeg nok bli hjemme til bhgstart. Har en ekkel magefølelse fordi: håper jo mye heller han skal bli frisk. Synes det er tidlig å bestemme at jeg skal bli hjemme to ekstra mnd. Synes samtidig det er sent å avgjøre ift jobben. Vet at det blir vanskeligere for de på jobb å få det til å gå rundt siden jeg er en av tolv i vakt. Det blir styr med fastlegen og nav. Usikker på om jeg får overta fedrekvoten enkelt selv om de på nav har sagt det er mulig og fastlegen er veldig villig til å skrive attest. Sykdommen er sånn at man plutselig kan få en frisk periode (både positivt, frustrerende og irriterende uforutsigbart).

Hele meg er full av følelser, måtte bare skrive det ut litt:p dette er liksom så trist og vanskelig og ja. Kjenner ingen glede for at jeg sannsynligvis får vært hjemme med familien til over sommeren nå. Akkurat samme følelse som da jeg ble sykemeldt fra midten av svangerskapet i fjor:/ pluss masse usikkerhet. Jeg klarer å tenke positivt også, det mest positive akkurat nå er at ingen av oss andre er syke og at vi er nesten helt sikre på at det ikke er en farlig/livstruende sykdom:) men tror jeg skal bestille meg en time til min lege også.

Tror vi skal opp og handle litt før vi henter i bhg:)
 
Helt svett. Stresser meg selv med å gjøre huset mer klart for gjester!! En uke til barneselskap:s gleder meg til å pynte med masse ballonger og gøy:D i dag har jeg luket foran inngangsdøren, vasket veggene og dørene på badet, i stue og gang. Og kjøkkenfronter.

Skal rekke:
Vaske vinduer nede (7 igjen)
Vaske trapp, gang, to stuer, to bad
Støvsuge under sofaen nede
Rydde i lekehelvetet(himmelen?) oppe i stua
Vaske veggene på jenterommet:)
I morgen handler jeg inn resten av mat og godteri og drikke.
Søndag/mandag skal jeg begynne å pynte og bake kake og vaske sofa, tørke støv og vaske doene. Må kanskje spare noen ballonger til tirsdagen.

Ellers er livet litt lysere generelt:) mannen fortsatt syk, men alt er i alle fall ordnet. Jeg begynner å glede meg til barnebursdag. Gleder meg også til å begynne på jobb igjen i første omgang, hehe. Det vil si opplæringsperioden. Har vært borte nærmere to år så må læres opp på nytt. Så da slipper jeg vakt med det første. Og flere områder. Vi har kjøpt elbil slik at jeg kan kjøre hver dag til jobb, tar 45-55 min med bil og jeg er vant med to busser. Så det gjør nok pendling litt mer levelig:D etter bursdagen kommer familien på besøk og skal være en mnd, stas!! Med en liten kusine:)
 
På tide med en oppdatering.
Bursdagsfeiring check! Vi hadde det veldig koselig med begge juligullene våre<3

Også har vi snart sommeren bak oss, dette blir nok en minnerik en for eldstejenta på fem. Vi har søsteren til mannen her som sagt med mann og fire barn fra 3-15. De koser seg så sammen:) synd det kan gå flere år til neste besøk:/ i tillegg har både jeg og mannen vært hjemme hele tiden og hun har vært hjemme fra bhg:)

Når det gjelder lillemann som snart skal i bhg, har han begynt på to hjørnetenner, og jeg har endelig begynt å legge han i sin seng på nettene.

Har begynt å vaske yttertøy og ull og skift som trenger en vask, merke klær til minste, se at vi har alt utstyr, begynt å kjøpe brukt tøy og sko og en lettere vognpose. Solgte voksiposen og bæresjalet vårt.

Så har jeg begynt på en større opprydning på kjøkkenet:) deilig å få ut det man ikke bruker og få orden på resten!
 
Back
Topp