Mas om rutiner fra hs!

Evette

Gift med forumet
Nettopp ferdig med 5 mnd kontroll og alt er fint og flott med mini. Sosial og aktiv gutt som følger egen kurve og er helt gjennomsnittlig. Livet med han og våre 2 eldste er fantastisk! Det er travelt og være 3 barnsmor, men vi klarer oss kjempebra! Men føler jeg biter tennene sammen ved hver kontroll nå. Hs har en tendens til å mase grusomt om rutiner på ALT! Om når han spiser, legger seg, hvordan han legger seg, når han leker osv! Lillemann er av egen vilje en veldig rutinert gutt, men sjelden jeg ser på klokka for å følge den. Han spiser mme når han ønsker. Grøt prøver vi å få til på formiddag og kveld. Noen ganger vil han ha, noen ganger ikke. Han legger seg en gang etter 18.00 når jeg ser han er trøtt. Og lek og trening tar vi som det passer. Hadde hs fått bestemme hadde han spist 5,5 skjeer med grøt kl 10-10.10, og 17.00. Han hadde lagt seg for å sove kl 18.30 uten noe surr og egentlig burde han finne roen selv. Alene. Uten å bråke. Og stått opp til ny dag 07.30 på flekken!
Babyen min er ingen robot, men et lite menneske som har varierende dager akkurat som alle andre, men det virker det ikke som at hun klarer å forstå!
Bah! Det var dagens utblåsning!
 
Det som er viktigst er jo faktisk at han er førnøyd tenker jeg :)
Her får guttungen stortsett 2 grøtmåltider om dagen, når jeg spiser frokost og når vi spiser middag. Mme får han når han selv ønsker uten noen form for rutiner angående tid.
Vist vi prøver og la han finne søvnen på kvelden ender det bare opp i hyling. Så som oftest blir han bysset i søvn eller vi holder han tett inntil oss.
Jeg har bare fått beskjed av helsesøster at han må finne sin egen rutine. Og at angående legging så finner vi bare ut hva som er best for oss, og at søvnen finner han selv når tiden er inne for det.


Finnes desverre noen helsesøstre der ute som etter min mening er litt for gammeldagse og mener at alt skal gå på rutiner og ikke etter barnets ønsker .
 
Sitter litt med samme følelse, gruer meg nesten til å dra dit for å si at han fortsatt våkner en del om natta for å spise. [emoji14] Jeg hadde ikke tenkt på det som et problem inntil hun "stusset" litt på det. Altså jeg legger han 1830 ca og han våkner rundt midnatt, 03 eller 04 og våkner ca 06 (bæsjer alltid rundt denne tiden så blir det litt bytting osv før vi sovner igjen). Men høres dette mye ut?

Han er SUPERKLAR for mat, det er ingen tvil om det!! Så har prøvd litt forskjellig nå og håper han snart kan få nærmere en porsjon grøt til kvelds.
 
Det som er viktigst er jo faktisk at han er førnøyd tenker jeg :)
Her får guttungen stortsett 2 grøtmåltider om dagen, når jeg spiser frokost og når vi spiser middag. Mme får han når han selv ønsker uten noen form for rutiner angående tid.
Vist vi prøver og la han finne søvnen på kvelden ender det bare opp i hyling. Så som oftest blir han bysset i søvn eller vi holder han tett inntil oss.
Jeg har bare fått beskjed av helsesøster at han må finne sin egen rutine. Og at angående legging så finner vi bare ut hva som er best for oss, og at søvnen finner han selv når tiden er inne for det.


Finnes desverre noen helsesøstre der ute som etter min mening er litt for gammeldagse og mener at alt skal gå på rutiner og ikke etter barnets ønsker .
Ja, hs er flink til å se på trivsel ellers også, men virker som hun mener at rutiner vil gjøre det best for både meg og han og familien ellers. Kan forsåvidt forstå det, men det vi gjør funker jo! Og tror det bare hadde blitt mer stress om jeg skulle fulgt klokka og vært streng med det ene og det andre. Rutiner har vi, men dem "flyter" litt bare:p
 
Sitter litt med samme følelse, gruer meg nesten til å dra dit for å si at han fortsatt våkner en del om natta for å spise. [emoji14] Jeg hadde ikke tenkt på det som et problem inntil hun "stusset" litt på det. Altså jeg legger han 1830 ca og han våkner rundt midnatt, 03 eller 04 og våkner ca 06 (bæsjer alltid rundt denne tiden så blir det litt bytting osv før vi sovner igjen). Men høres dette mye ut?

Han er SUPERKLAR for mat, det er ingen tvil om det!! Så har prøvd litt forskjellig nå og håper han snart kan få nærmere en porsjon grøt til kvelds.
Hallo? Min spiser ca hver 2 time på natt fra han legger seg! Så din spiser ikke ofte :) dessuten er de jo små ennå!
 
Hallo? Min spiser ca hver 2 time på natt fra han legger seg! Så din spiser ikke ofte :) dessuten er de jo små ennå!
Ja da skjønner du at helsesøsteren min er litt smågærn! Tror jeg bare må lytte til babyen min. Har en datter på to år og har aldri avvent hun med noen ting, alt gikk av seg selv. Nå sov hun rundt ganske tidlig, men det betyr jo ikke at han her er lik.
 
Ja, hs er flink til å se på trivsel ellers også, men virker som hun mener at rutiner vil gjøre det best for både meg og han og familien ellers. Kan forsåvidt forstå det, men det vi gjør funker jo! Og tror det bare hadde blitt mer stress om jeg skulle fulgt klokka og vært streng med det ene og det andre. Rutiner har vi, men dem "flyter" litt bare:p

Nettopp det... skal vi begynne og se på klokken så kommer stresset, skal ikke så mye til før det smitter over til den lille også har du det gående.
Eg vil heller ha en glad gutt som spiser når han vil en en som er grinete pga mor stresser :)
 
Sitter litt med samme følelse, gruer meg nesten til å dra dit for å si at han fortsatt våkner en del om natta for å spise. [emoji14] Jeg hadde ikke tenkt på det som et problem inntil hun "stusset" litt på det. Altså jeg legger han 1830 ca og han våkner rundt midnatt, 03 eller 04 og våkner ca 06 (bæsjer alltid rundt denne tiden så blir det litt bytting osv før vi sovner igjen). Men høres dette mye ut?

Han er SUPERKLAR for mat, det er ingen tvil om det!! Så har prøvd litt forskjellig nå og håper han snart kan få nærmere en porsjon grøt til kvelds.

Min spiser hver time noen netter XD
 
Min spiser hver time noen netter XD
Akkurat, ja! Ikke sant det er så forskjell! Irriterende at helsesøster bare følger en mal og sier at sånn og sånn bør det være. Får meg til å tvile på meg selv liksom! :\

Har dere begynt med noe mat? Ammer dere like mye om dagen?

Skal sies at morgenene her føles som en lang ammeøkt, men det er fordi jeg nekter å stå opp klokka seks så da prøver jeg iherdig å få han til å sovne med puppen i munnen igjen! xD Som regel sovner vi noen timer igjen heldigvis.
 
Hvis du har mot til det, spør om faglig begrunnelse for hvorfor hun vektlegger dette så mye. Det vil hun nemlig slite med å finne. hs skal ta utgangspunkt i myndighetenes retningslinjer, ut over det lytte til foreldrene, støtte dem og gi råd om det er ønsket. Én ting er om mor sier hun er dønn sliten og synes hverdagen bare er kaos, da kunne jeg skjønt om det kom råd av den typen. Det er dere som familie som bestemmer, og selv finner fram til det som funker for dere. Det er helt utrolig hva enkelte forventer at babyer skal passe inn i av bokser og rutiner. De er jo mennesker de og, og født inn i menneskefamilier, ikke fordøyelsessystemer med på- og av-knapp.

Håper du tar det til deg at mange (de fleste, håper jeg!) hs ikke har et sånt fokus. Ergo ikke noe feil med deg og måten du gjør det på!

Min lille er straks 5 mnd, får sutte på mat i blant men lite som går ned i magen. Har kommet inn i de rutinene han har helt av seg sjøl. Sover fra ca 19.30-21 til 6-7, med 2-3 amminger om natta. Ammer i hytt og pine på dagtid, noen dager er slik og andre sånn mtp både mat og søvn. Blid som ei lerke.
 
Akkurat, ja! Ikke sant det er så forskjell! Irriterende at helsesøster bare følger en mal og sier at sånn og sånn bør det være. Får meg til å tvile på meg selv liksom! :\

Har dere begynt med noe mat? Ammer dere like mye om dagen?

Skal sies at morgenene her føles som en lang ammeøkt, men det er fordi jeg nekter å stå opp klokka seks så da prøver jeg iherdig å få han til å sovne med puppen i munnen igjen! xD Som regel sovner vi noen timer igjen heldigvis.

På dagen har vi gode rutiner med mat - aktivitet - dupp. Hvis vi skal noe eller han ønsker blir det også mat før dupp. Så da går det 3-4 timer mellom... noen netter kan være superbra med amming og legging 19, amming 23, 04 og våkne 07. Men det er sjeeeeeldent.

Begynte med mat da han ble 4 mnd. Han var superklar! Sliter litt med å begrense i forhold til lysten hans for han får litt vondt i magen. Ikke stor mengdene da, 1/4-1/3 porsjon med grøt eller grønnsaksmos. Noen ganger får han litt på dagtid også. Det tror jeg han trenger nå for nå har vi en dårlig periode igjen og tomme pupper til kvelden!
 
På dagen har vi gode rutiner med mat - aktivitet - dupp. Hvis vi skal noe eller han ønsker blir det også mat før dupp. Så da går det 3-4 timer mellom... noen netter kan være superbra med amming og legging 19, amming 23, 04 og våkne 07. Men det er sjeeeeeldent.

Begynte med mat da han ble 4 mnd. Han var superklar! Sliter litt med å begrense i forhold til lysten hans for han får litt vondt i magen. Ikke stor mengdene da, 1/4-1/3 porsjon med grøt eller grønnsaksmos. Noen ganger får han litt på dagtid også. Det tror jeg han trenger nå for nå har vi en dårlig periode igjen og tomme pupper til kvelden!
Okei. Jeg vil jo anta at alt dette bedrer seg jo større de blir. Ikke lenge igjen til de er seks mnd og de må ha i seg annen mat regelmessig for å få i seg nok vitaminer og næring. Så da holdes vel magen seg mett lengre.

Det kan gå 3 og 4 timer mellom amming på dagtid her også. Noen dager synes jeg han tuller vel mye og da føler jeg at han har spist lite. Meeeeeen han er en diger baby så vi har nok reserver da ;'D
 
Uff akkurat slik har vi det og.... vår hs maser og nagger om tidspkt og mengder og minutter og sekunder på alt . Jeg loggfører ikke for å si det slik, har bare ca tall. Aldri fornøyd. Og min gutt er veldig flink med sovingen og spisingen, vi har ikke noen problemer nå egentlig og en fremstormende motorisk og psykisk utvikling ser jeg!

Så følg instinktet ditt og lukk ørene litt når du er på kontrollene[emoji23] jeg skal bytte helsestasjon. Regner med min hs får hjerteinfarkt når hu hører at vi har droppa grøt og gått rett på grønnsaks/fruktmos. [emoji23]
 
Uff akkurat slik har vi det og.... vår hs maser og nagger om tidspkt og mengder og minutter og sekunder på alt . Jeg loggfører ikke for å si det slik, har bare ca tall. Aldri fornøyd. Og min gutt er veldig flink med sovingen og spisingen, vi har ikke noen problemer nå egentlig og en fremstormende motorisk og psykisk utvikling ser jeg!

Så følg instinktet ditt og lukk ørene litt når du er på kontrollene[emoji23] jeg skal bytte helsestasjon. Regner med min hs får hjerteinfarkt når hu hører at vi har droppa grøt og gått rett på grønnsaks/fruktmos. [emoji23]
Herregud min å! Hun spør om jeg vet hvor mange ml med mme han spiser! Ehhh... rundt 140isj svarer jeg [emoji23] og i starten så var hun sykt opptatt av antall bleier. 8 dager etter fødsel skulle jeg klare å svare på hvor ofte han bæsja og tissa!
 
Når han våkner om morningen får han grøt med fruktmos til. Han får også gjerne et mellommåltid eller 2 med frukt eller grønnsaksmos, så får han grøt når vi spiser middag. Ellers til dette får han mme nås han selv ønsker. Han sovner stortsett mellom kl 20-21 og våkner ikke før mellom kl 7-9. Så med andre ord han spiser ingenting om natten. Derfor får han også mat når han vil igjennom dagen. Nå har han begynt og få tenner og har våknet litt om natten, men da er det stortsett litt byssing også sovner han fort igjen :)
 
Helsesøster her bryr seg over hodet ikke om sånne ting, det som er viktig er jo at hver enkelt baby med familie finner noe som fungerer for dem :) Babyene våre er forskjellige, vi er forskjellige og helsesøstre er forskjellige! ;-) Prøv å tenk at det er mer hennes personlige preferanser enn faglige kunnskap som råder deg til rutiner, og det er du som mor som vet best hva som passer for deg og din baby! :)
 
HS begynte å snakke om fast leggetid allerede da lille var 3 mnd! Jeg sa at det syntes jeg var litt tidlig, og at alenetid på kvelden får vi senere :)

Hørte ikke noe etter det, men da lille ble 4 mnd tilpasset han leggetiden selv og nå har han selv regulert den ned til 19-19.30 :) da sover han i 11-12 timer :) vi er kjempe fornøyd med hvordan det er nå :)
 
Back
Topp