Sykehuset Asker og Bærum

Jeg fødte der i oktober 14, og var veldig fornøyd, rask fødsel med lystgass. Hyggelig jordmor. Barsel var bra, med familierom. Vår baby ble syk dag 2 og ble send til Drammen. Kjipt der og da siden babyen ble sendt med sykepleier i en taxi. Vi kom etter i egen bil. nyfødtintensiven på drammen er super hvis man må dit! Vi ble veldig godt tatt vare på. Barsel på Drammen var jeg ikke fornøyd med, slitent, møkkete og masete. Gleder meg til å føde på Bærum igjen i januar 17
 
Jeg fikk mine 3 barn på Bærum, 2005,2007,2011. Er kjempe fornøyd, ble godt ivaretatt. Gleder meg til å føde igjen i februar :happy:)
 
Jeg har ikke født enda, men har valgt Bærum Sykehus som min fødeplass og har i den anledning vært på OUL, omvisning og innskrivningstime hos jordmor.

Veldig fornøyd med jm under OUL og syntes at hun gav seg tid til å både forklare og vise iht. barnet i magen, selv om selve timen bare varte ca. 30 min.

Omvisning var veldig greit ifht. at man blir vist hvor man skal gå når man kommer inn for å føde, hvor man skal vente, hvordan føderommene ser ut og hvordan det ser ut på barsel. Jordmor som fulgte oss rundt var veldig behagelig og gav god informasjon om det meste. Var også åpen for spørsmål som feks. hvordan pappa blir tatt hånd om hvis mamma må ha hastekeisersnitt. Forklarte godt og viste hvor mamma blir tatt med og hvor pappa blir sittende å vente osv. Greit å nevne at Bærum har 3 badekar tilgjengelig for de som måtte ønske det under fødsel!

På nettsidene deres står dette om omvisning:
"Vi har omvisning for gravide to ganger i uken, tirsdager og torsdager kl. 14:00.
Siste torsdag i hver måned er det også omvisning kl 16:30. Fremmøte på føden i 3 etasje. Omvisningen tar rundt 1 time og du trenger ikke avtale på forhånd."
- https://vestreviken.no/avdelinger/a...elp-berum-sykehus/fodeseksjonen-berum-sykehus

Jeg har tatt bilde av en lapp fra omvisningen der det står: "Fra 5. oktober 2016 tilbyr vi innskrivningssamtale hos jordmor til alle som skal føde hos oss. Dette tilbudet gjelder fra uke 36 i svangerskapet. Hensikten med innskrivningssamtalen er bl.a. å avklare spesielle behov og ønsker som er av betydning når du skal innlegges hos oss. Hvis du ønsker time til innskrivningssamtale, ring: 67 80 94 70 man-fre kl 12:30-15:00, så finner vi tid til deg!"

Jordmor forklare under omvisning at på en slik time får man lagt inn helskortet, bl.prøvesvar, OUL-skjema og evt. andre viktige dokumenter som har betydning for fødselen. Greit å merke seg at man alltid skal ha med helsekortet og disse papirene uansett om man har Iagt de inn eller ei. tillegg er de veldig åpne for å motta fødselsbrev.

Har hittil hatt veldig god erfaring med Bærum Sykehus, så er spent på hvordan det blir å faktisk føde der! 1 uke og 5 dager til termin i dag.
 

Vedlegg

  • IMG_4677 2.PNG
    IMG_4677 2.PNG
    844,2 KB · Visninger: 248
Fødte på Bærum februar 2016, og er veldig godt fornøyd. Hyggelige, trygge og erfarne jordmødre. Fikk føde på "suiten" der det er bl.a. badekar og dobbeltseng i tillegg til fødeseng. Det er forresten mulighet for vannfødsel på Bærum nå dersom det er et ønske.

At alle får enkeltrom på barsel med plass til pappaen var gull verdt for meg. Etter en røff fødsel klarte jeg ikke komme meg opp og ned i sengen uten hjelp, da var det ekstra viktig at mannen var der for å hjelpe meg. Vi hadde dobbeltseng på rommet og ble godt ivaretatt. Fikk være der i 5 dager fordi jeg ikke følte meg trygg på å dra hjem før. Ingen presset meg til å dra, selv om det etterhvert var ganske høyt trykk med barselkvinner. Skal definitivt velge Bærum igjen neste gang!
 
Fødte på Bærum i mars 17 og har bare godord å komme med!

Tøft svangerskap med svangerskapsdiabetes som måtte kostholdsreguleres (går du på insulin får du ikke føde på Bærum). Jeg gikk ned veldig mange kilo veldig raskt og slet med maten. Fikk all oppfølging på sykehuset (jordmor, fødselssamtaler etter tøff fødsel sist, ernæringsfysiolog og endokrinolog, samt lege/vekstoppfølging). Veldig god oppfølging, og jeg følte meg trygg hvert eneste steg på veien.

Ble lagt inn i uke 37, og satt igang i uke 38. Fantastisk oppfølging fra leger, jordmødre og barnepleiere når jeg lå på "venterom". Eget rom med tv var gull når dagene ble lange. Fødte 38+3 og ble pushet under fødselen, som dro ut. Hadde egentlig lagt planer for at fødselen ikke skulle dra ut, men er glad jeg ble pushet i ettertid. kom igjennom og fødte vaginalt. Eneste kjipe var epiduralen som ble satt feil to ganger, og hadde derfor dårlig virkning.

Barsel må man nok være med på for å få hjelp. Enda det stod i journalen min at jeg nok kom til p trenge hjelp med amming, ettersom det gikk skeis sist. Men hadde mulighet til å bli så lenge jeg ville. Forlenget barselopphold var ikke noe problem, og de forsikret meg om at jeg bare kunne bli en natt til da jeg sa at nå var jeg klar for å dra hjem. Jeg var ikke flink nok til å få hjelp med ammingen, og sliter enda med amming på det ene brystet. De var også veldig behjelpelige til å ta han litt på natten om jeg trengte det.

Enerom på barsel er gull verdt!! Mannen kan også overnatte mot et tillegg på 300,- pr døgn. Vi brukte ikke dette tilbudet da vi prioriterte at mannen var hjemme med junior.
 
Er det noen her som har født på Bærum for ikke lenge siden som brukte lystgass? Ser ikke på siden deres at de tilbyr lystgass lenger. Det står hva de tilbyr av smertelindring, men der står ikke lystgass.
 
Jeg har født 2 ganger på Bærum Sykehus. Har vært kjempe fornøyd begge ganger.

Det eneste som er synd med Bærum er at de ikke har barneavdeling.
Da min eldste ble født var det mistanke om at det var noe feil med hjertet. 2 timer etter fødsel ble han sendt avgårde med ambulanse til Rikshospitalet med 2 leger og en sykepleier fra Bærum. Jeg lå igjen på Bærum sykehus med hjertet i halsen, og ventet på beskjed. ( jeg fikk ikke være med, men skulle komme etter dersom det var noe galt) Det gikk bra med han.
Men det er det eneste som er dumt med Bærum sykehus. Ingen barneavdeling.
 
Er det noen her som har født på Bærum for ikke lenge siden som brukte lystgass? Ser ikke på siden deres at de tilbyr lystgass lenger. Det står hva de tilbyr av smertelindring, men der står ikke lystgass.

Bærum er vel et av de få sykehusene igjen på det sentrale Østlandet som tilbyr lystgass.

De har nemlig oppgradert ventilasjonssystemene sine, slik at de har fått lov til å fortsette å tilby lystgass :)
 
Jeg fødte på Bærum i mai 2018, og de virkelig gjorde det de kunne for meg og litt til❤️ Anbefaler Bærum om du bor i nærheten. Jordmødrene er super flinke.
 
Jeg hadde en veldig fin opplevelse på Bærum sykehus, fødte i januar 2019 som førstegangsfødende. Jeg følte meg trygg og tatt på alvor under hele oppholdet. Det var visst unormalt travelt på den tiden, men vi merket ikke mye til det. Vi lå der i 4 netter før de spurte om vi kunne tenke oss å dra hjem, men jeg er sikker på at jeg ville få blitt lenger dersom jeg hadde ønsket det.

De som jobber der fremstår som faglig sterke og kompetente. Det er barneleger på sykehuset hver eneste dag, men de har ikke intensivavdeling for nyfødte så dersom det blir behov for det sendes man til et av de nærliggende sykehusene. Jeg kan absolutt anbefale Bærum sykehus, og føder gjerne der igjen.
 
Hadde SÅ høye forventninger til Bærum, som dessverre ikke ble innfridd. Fødte der i januar under corona. Ble lagt inn alene fordi jeg ikke hadde stor nok åpning til at far fikk være med. Ble etterlatt alene på fødestue i 2-3timer helt alene. Lå i «pappasenga», og måtte etterhvert krype over gulvet for å få ringt etter hjelp til å finne toalett. Ble da undersøkt og hadde gått fra 1-9cm på to timer.

Far ble tilkalt, og jeg fikk ingen smertestillende tiltak, tiltross for at jeg hadde 9cm klokka 0330 og baby kom 0938. Fikk kortere og kortere rier, og de ga drypp for å bedre riene, men det funka ikke pga knekk på slangen, som ingen oppdaga før mannen min så det tilfeldig.

Datteren vår hadde lav metning, og ble undersøkt flere ganger med ulike apparater. Fikk beskjed om at vi kanskje måtte flyttes til Drammen. De hentet henne for nok en sjekk, og så kom noen og sa at «Vi har sendt baby til Drammen i taxi, og hvis (hvis?!) dere vil være med må dere komme dere dit selv. Måtte selv spørre og grave om vi skulle flyttes/ta med tinga våre, og ingen visste om far fikk være med.

Fremme på Drammen fikk vi så beskjed om at datteren vår hadde hjertefeil og Downs syndrom. Var på nyfødtintensiven der i nesten tre uker, og har bare godt å si om dem.
 
Hei! Noen som har født i Bærum i det siste som vil dele sine opplevelser? Jeg skal dit i august. :)
 
Back
Topp