Når er du med på svangerskapskontroll?

Mannen min er med på alle kontroller, både hos lege, jordmor og UL i uke 7, 12, 18, 24 og 27

Forresten, jordmor sa at alle gravide fra sep 2015 skal ha samtale uten mann tilstede.

Spurte om alt mulig, hvor mye mannen hjalp hjemme, vold, om jeg fikk besøke venner osv.
Mannen min både hjelper hjemme og er snill, bare for å ha sagt det.

Får far også dette møtet hos jordmor?
De er jo like sannsynlig at dama slåt eller er voldelig psykisk osv. Hadde jo vært det rettferdige.
 
Sambo var med på alle ultralydene (uke 12, uke 18 og overtidskontroll 9 dager over termin) pluss fødselsforberedende kurs. Svangerskapskontrollene hos jordmor dro jeg på alene, men du er helt sikkert hjertelig velkommen til å bli med, har hørt om mange andre fedre som gjør det :)
 
Får far også dette møtet hos jordmor?
De er jo like sannsynlig at dama slåt eller er voldelig psykisk osv. Hadde jo vært det rettferdige.

Dette har nok å gjøre med at kontrollene hos jordmor er en del av den offentlige svangerskapsomsorgen, og dermed er det mor som følges opp i forhold til dette. Det er jo ikke noe "farskapsomsrog" på noen andre områder heller, så vold mot mannen (som selvsagt er like alvorlig) må avdekkes og følges opp i andre systemer. Finansieres med andre penger rett og slett.
 
Dette har nok å gjøre med at kontrollene hos jordmor er en del av den offentlige svangerskapsomsorgen, og dermed er det mor som følges opp i forhold til dette. Det er jo ikke noe "farskapsomsrog" på noen andre områder heller, så vold mot mannen (som selvsagt er like alvorlig) må avdekkes og følges opp i andre systemer. Finansieres med andre penger rett og slett.
Vold mot mann kan jo også bety fare for vold mot barn, fra mor. Så jeg synes virkelig det skulle vert samtale med både mor og far om dette, hver for seg, og da for barnets skyld..
 
Jeg skal bli med min samboer på førstegangs kontroll hos lege nå i midten av uke 12. Leste at det var lurt å bli med første gang. Pga. mye informasjon nå i starten. Vet ikke om det stemmer, men jeg vil uansett være med for å kunne få med meg planen videre i svangerskapet, og evt. spørre om noe hvis jeg lurer på noe.

Var også med på ultralyd i uke 11, siden legen trodde vi hadde spontant abortert pga. lave hCG prøver, samt blødninger med mage smerter. Men de tok visst feil. Alt var i orden, og vi er nå i uke 12+4 :)
 
Mannen her vil være med på alt av kontroller [emoji4] skal på første kontroll 19. desember [emoji4]
 
Jeg viste planen jeg fikk av jordmor med alle kontrollene og min mann fikk bestemme hvilken han skal bli med på selv [emoji4]
 
Gratulerer så mye! :)
Jeg og min samboer venter barn for første gang i august/september. Han ønsker å være med på alle kontroller og ultralyd, noe han selvsagt får lov til. Jeg synes det er fint at han viser så stor interesse, han får mulighet til å stille spørsmål jeg kanskje ikke tenker på og vi er to som mottar informasjon. Du/dere må finne ut av hva som føles greit/riktig for dere, men dette har værtfall fungert for oss. :)
 
Her var pappa med på første svangerskapskontroll, og så bli han nok med på OUL. Kan hende han blir med senere også
 
Jeg fikk vite om min graviditet på akuttmottaket når jeg var innlagt og ble da sendt til ultralyd. Etter jeg ble sendt hjem og fortalte samboeren min om det har han foreløpig kjørt meg til blodprøvetaking og han skal være med på ny ultralyd på fredag [emoji4] han jobber borte så han kan ikke være med på alt, men han vil være med på alt han kan og har tid til å være med på [emoji7]
 
Jeg var med på tidlig ultralyd i uke 7 og den vanlige i uke 18 var det vel. + 3D litt senere. Utover det kunne jeg ikke ta meg fri fra jobb. Ble med på slikt fødselskurs som ble holdt på helsestasjonen også.
 
Samboeren min var med på første kontroll, i uke 12, hos legen. Det var helt bortkastet. Det var ikke tid til å stille spørsmål, vi fikk ikke noe informasjon annet enn at jeg selv måtte kontakte jordmor om jeg ville ha kontroller der, så det eneste han bidro med var å si personnummeret sitt, som jeg like gjerne kunne notert på forhånd...

Han skal være med på ordinær ultralyd i uke 18. Ellers er det ikke nødvendig at han er med på noe, synes jeg. Han skal få bestemme selv, og få være med om han vil, men siden han da må bruke avspaseringstimer fra jobben, er det lettere om jeg bare noterer ned det han evt lurer på.

Jeg var hos jordmor i uke 16, og da var jeg faktisk litt glad mannen ikke var med. Jeg synes det var mye lettere å spørre om ting når jeg ikke måtte tenke på at mannen kanskje kom til å få litt hetta av det. Jeg må tone ned egne bekymringer og smerter hjemme, for han blir så opprørt når jeg ikke har det bra...
 
Back
Topp