Sykemeldt i forbindelse med depresjon

Strekker man strikken for langt så ryker den.
Jeg jobber ikke selv pga psyken, og må hele tiden passe på at det ikke blir for mye for meg. For blir det det så tar det mye lenger tid å komme ut av det enn om jeg tar vare på meg selv og setter grenser for hvor mye jeg tåler.
 
Så kom en kollega meg i forkjøpet med sykdom... så nå klarer jeg hvertfall ikke sykemelde meg. Så får prøve å komme meg gjennom denne uken også...

Men du.. Ikke for å være frekk, men du er ikke uerstattelig, ingen er det. Til og med statsministeren får vikar. ;)
Det er ikke ditt problem at hun sykemeldte seg, og du skal ikke sitte og bli verre på jobb.
Hva skal til da, før du ser din egen verdi?
Be om en sykemelding, det er ikke gøy når det blir enda verre, det kan jeg skrive under på.


<3
 
Men du.. Ikke for å være frekk, men du er ikke uerstattelig, ingen er det. Til og med statsministeren får vikar. ;)
Det er ikke ditt problem at hun sykemeldte seg, og du skal ikke sitte og bli verre på jobb.
Hva skal til da, før du ser din egen verdi?
Be om en sykemelding, det er ikke gøy når det blir enda verre, det kan jeg skrive under på.


<3

Strekker man strikken for langt så ryker den.
Jeg jobber ikke selv pga psyken, og må hele tiden passe på at det ikke blir for mye for meg. For blir det det så tar det mye lenger tid å komme ut av det enn om jeg tar vare på meg selv og setter grenser for hvor mye jeg tåler.

Jeg er det nå!

Lady_Z, jeg quoter disse to innleggene, for at du skal lese dem en ekstra gang. Det er så viktig, og så riktig det de skriver!

Som jeg nevnte til deg tidligere, jeg har jobbet med mange som av en eller annen grunn har blitt sykemeldt. Et fellestrekk jeg ser, er alle som gjør alt de kan for å være en god medarbeider, eller arbeidstaker. Som jobber seg sykere enn nødvendig, fordi de vil gi alt, og noen ganger, ikke vil innse hvor ille det er. I mange tilfeller ender det med en langtidsykemelding, som kanskje kunne vært en kortere sykemelding om man tok det i oppløpet. Flere av dem som blir sykemeldt lengst tid ender med å bli sagt opp, for de kan erstattes. Ikke noe takk fra arbeidsgiver da. Ikke noe takk for at du sleit ræva av deg, for firmaet vårt. Takk for at du gjorde alt du kunne for at du hang sammen på jobben lengst mulig - selv om familielivet fikk lide.

Jeg skriver ikke dette for at du skal frykte en oppsigelse, det er jo kun i de verste tilfellene. Men for at du (forhåpentligvis) vil forstå at det er kun deg, som tenker på deg! Tenk på ditt helbred. Tenk på din familie. Tenk på din/deres fremtid. Tenk på barna dine, som skal ha en mamma som henger sammen, som sover om natten og som ikke blir sur av ingenting. Vil du "ofre" dem, for at sjefen din skal ha det bedre??

Det ble satt litt på spissen.. Men Lady_Z, ring legen i morgen, vær så snill! <3

Vet du, sånn tenker jeg det og - men blir helt feil måte å tenke på. Har heldigvis en mann som passer på at jeg ikke låser meg fast i sånne tanker og en fastlege som er litt streng sånn. Er ikke ofte hun gir ut sykmelding, men når hun først mener det er nødvendig, så insisterer hun.

Absolutt ikke feigt

Det er ikkje du som sjukemelder deg, det er legen. Og legar gjer det kun når det er nødvendig. Viss legen vurderer at du bør bli sjukemeldt treng du derfor ikkje ha dårleg samvittigheit:) Det er jo viktig at depresjonen ikkje blir djupare enn nødvendig, og kan da vera riktig, og viktig, med ein pause:)

Hadde du syntes det var feigt å bli sykemeldt om du hadde lungebetennelse? Eller brekt et bein? Hva om ryggen låste seg?

Psykisk uhelse er like virkelig som fysisk.
Skulle ønske samfunnet også husket det.

Sliter du i en periode nå så ta hensyn til deg selv. Be om sykemelding og ikke føl noe negativt rundt det. Håper du får hjelpen du ønsker

Eg blei sjukmeldt i ein liknande situasjon. Måtte det for å ha sjans til å ta vare på meg sjølv og ungane.

Her tok det tid før eg kom meg ovanpå igjen. Sjefen gjorde ting vanskeligare og eg endte opp med eit års sjukmelding og deretter AAP... No, fire år etter er heile situasjonen heime uendelig mykje bedre og eg er i gang med omskolering/ny utdanning.

Nei, det er ikke feigt! Psykiske lidelser er ikke noe å kimse av, og det er et like "gyldig" sykemeldingsgrunnlag som et brukket bein eller bekkenløsning.
Sykemeld deg, slapp av alt du kan, og søk hjelp. Legen bør kunne henvise deg til psykolog rimelig kjapt. <3

Jeg var sykemeldt over flere år for depresjon og angst, og hadde vært død om jeg ikke søkte hjelp.
Ikke la det gå så langt; ta tak i det nå.


God bedring! <3

Sier meg enig.

Du og familien kommer først. Jobben lever videre og klarer seg fint.

Ta vare på deg selv! Det er viktig.

Vet du noe? Du skal ikke gå på jobb pga dårlig samvittighet ovenfor arb.giver! Det er viktig at du tenker på deg selv og din familie...

Huff, hører at du sliter tungt ja! Sender deg en styrkeklem, og vit at dette ordner seg! Det er tungt mens det står på, så bruk den tida du trenger på å komme til hektene igjen [emoji173][emoji173][emoji173]

Ble ingen sykemelding... var til legen i dag fordi jeg også skal utredes for ADHD (som min sønn). Prøvde legge alle kortene på bordet. Tårene trillet hele legetimen... Joda, jeg er nok deprimert mente legen. Men fikk bare noen piller som skal hjelpe meg å sovne på kvelden. Så det var det... ba ikke om sykemelding, for jeg vil ikke ha på meg at jeg sykemeldte meg selv... og tror ikke legen skjønte alvoret. Så da fortsetter jeg i samme tralten :( tårevåte kvelder hver eneste dag :(
 
Ble ingen sykemelding... var til legen i dag fordi jeg også skal utredes for ADHD (som min sønn). Prøvde legge alle kortene på bordet. Tårene trillet hele legetimen... Joda, jeg er nok deprimert mente legen. Men fikk bare noen piller som skal hjelpe meg å sovne på kvelden. Så det var det... ba ikke om sykemelding, for jeg vil ikke ha på meg at jeg sykemeldte meg selv... og tror ikke legen skjønte alvoret. Så da fortsetter jeg i samme tralten :( tårevåte kvelder hver eneste dag :(
Men kjære deg, det skal da ikke være slik! [emoji173] ta kontakt med legen igjen, si at du ikke klarer jobb, at fokus er et annet sted enn det burde være og at du trenger en pause fra hverdagen... Man skal ikke kimse med psykiske lidelser! Det er ikke godt for noen i familien din at du har det slik! Så for deg og din familie, kan du bestille ny legetime? Det sitter nok langt inne, men jeg har troa på at du er sterk nok til å klare det! [emoji173][emoji173][emoji173] sender deg en styrkeklem [emoji173][emoji173][emoji173]
 
Ble ingen sykemelding... var til legen i dag fordi jeg også skal utredes for ADHD (som min sønn). Prøvde legge alle kortene på bordet. Tårene trillet hele legetimen... Joda, jeg er nok deprimert mente legen. Men fikk bare noen piller som skal hjelpe meg å sovne på kvelden. Så det var det... ba ikke om sykemelding, for jeg vil ikke ha på meg at jeg sykemeldte meg selv... og tror ikke legen skjønte alvoret. Så da fortsetter jeg i samme tralten :( tårevåte kvelder hver eneste dag :(

Du, nå må du ta din egen helse på alvor, og forklare at du trenger en sykemelding.
Legen skriver ikke ut sykemelding "bare" fordi du ber om det, men du kan absolutt gjøre det, og det vil være med i vurderingen hans.
Og hvem er det som skal vite at du "sykemeldte deg selv?" Det står ikke engang årsak på den delen som jobben din ser.
Skal du bli suicidal da før du tar dette på alvor? Jeg lover deg at det ikke er noe du vil, og jeg håper du slipper, men veien dit kan bli veldig kort når man går sånn i lengden.
Jeg mener ikke skremme deg, men du må ringe legen i morgen, og få ham til å forstå alvoret, eller gå til en annen lege.
Be om behandling hos DPS også, så du får bukt med dette! <3
 
Du må ikke gi deg nå! Har ikke vært sykemeld av det samme selv, men samboer var sykemeldt pga dette i flere år, og uten behandling blir det bare værre! Piller er ikke behandling for depresjon. Be om å bli henvist til DPS (kanskje du allerede skal dit med ADHD utredning?) Sambo fikk forøvrig denne diagnosen under sykemeldinga, hjalp nok en del å få medisiner for dette, men hovedsaklig samtaler med DPS som hjalp. Det kan være lang ventetid også, så jo fortere du blir henvist jo bedre :) sender en god klem <3
 
Absolutt ikke feigt å få sykemelding for depresjon. Det er en sykdom på lik linje med brukket ben, influensa osv!

Jeg har selv vært 50% sykemeldt for depresjon og angst en periode og så 20% sykemeldt. Nå er jeg nettopp tilbake i 100% stilling, men det var nok ikke det lureste...

Gå til legen og fortell hvordan du har det. Jo før jo bedre! Jeg ventet alt for lenge, nettopp fordi jeg følte det var teit å skulle få hjelp for noe sånt. Men jeg klarte ikke å bedre situasjonen selv og til slutt gikk så mye utover familien at jeg faktisk ble nødt til å gå til legen.
Ikke tenk på at andre på jobben er syke. Det vil alltid være sykdom på jobben. Arbeidsgiver må finne en vikar, verre er det ikke.

Sender deg samtidig en god klem:)
 
Dere er så god! Og så mange gode tanke. Det gjør godt! Men jeg klarer ikke ringe legen igjen helt ennå.

Men synes fortsatt det er rart at jeg ikke fikk sykemelding når han sier at alle symptomene sier jeg har en depresjon. Så vil han gi meg sovepiller, og antidepressive om ikke det virker, i stede for å gi meg litt tid for meg selv...
 
Dere er så god! Og så mange gode tanke. Det gjør godt! Men jeg klarer ikke ringe legen igjen helt ennå.

Men synes fortsatt det er rart at jeg ikke fikk sykemelding når han sier at alle symptomene sier jeg har en depresjon. Så vil han gi meg sovepiller, og antidepressive om ikke det virker, i stede for å gi meg litt tid for meg selv...

Kan du få en annen lege til å se på saken? Sånn second opinion. Hva det nå heter på norsk. Denne legen er tydeligvis en av de som lar pasientene jobbe til de stuper for å unngå sykemeldinger i hytt og gevær. Bare synddet virker mot sin hensikt.
 
Dere er så god! Og så mange gode tanke. Det gjør godt! Men jeg klarer ikke ringe legen igjen helt ennå.

Men synes fortsatt det er rart at jeg ikke fikk sykemelding når han sier at alle symptomene sier jeg har en depresjon. Så vil han gi meg sovepiller, og antidepressive om ikke det virker, i stede for å gi meg litt tid for meg selv...
Hvordan går det med deg nå? Tenker masse på deg!
 
Hvordan går det med deg nå? Tenker masse på deg!

Jeg ringte legen på mandag. Han spurte om jeg trengte en time out. Og det bekreftet jeg! Så ble selvfølgelig minien syk, så har hatt henne hjemme nå i to dager. Så liksom ikke fått brukt dagene på det jeg skal.
Så i dag ringte sjefen og spurte hvordan det gikk. Jeg trodde jeg var kommet meg litt ovenpå igjen... men Neida, knakk fullstendig sammen. Blæææ!!!
Så håper på friske barn kommende uke, så kan mor få tenke litt på seg selv.
 
Jeg ringte legen på mandag. Han spurte om jeg trengte en time out. Og det bekreftet jeg! Så ble selvfølgelig minien syk, så har hatt henne hjemme nå i to dager. Så liksom ikke fått brukt dagene på det jeg skal.
Så i dag ringte sjefen og spurte hvordan det gikk. Jeg trodde jeg var kommet meg litt ovenpå igjen... men Neida, knakk fullstendig sammen. Blæææ!!!
Så håper på friske barn kommende uke, så kan mor få tenke litt på seg selv.
Så bra at du tok det steget! Og bruk den tida du trenger! Føler du deg ikke klar for jobb etter 2 uker, så forlenger du bare sykemeldingen :)
 
Så bra at du tok det steget! Og bruk den tida du trenger! Føler du deg ikke klar for jobb etter 2 uker, så forlenger du bare sykemeldingen :)

Mulig det blir lenger... nå har vi fått henvisning til 3 dagers utredning på sykehuset av poden. Nye tanker... blææææ!
 
Back
Topp