Dobbelttesten

Blodrpøven er faktisk best å ta tidligt (mener det er fra uke 8 man kan ta den). Resultatet er best da, ift om man venter til "siste utkall" (som jeg jo ikke husker når er). Mener å ha lest det. Nakkefolden kan måles fra 11+noe til 13+6.
 
Uke 8 er kun blodprøve og veiledningssamtale, og så er det ny time til ultralyd mellom uke 12 og 13+6. Fordelen er at da har de fått blodprøveresultatene før ultralyden, sånn at man får det samlede svaret der og da på ultralyden. :)

Har lest at blodprøven bør tas før uke 10, fordi det gir best resultat, men er ikke sikkert de har den rutinen overalt.
Men en må ta begge deler på samme sjukehuset? Er vell ikkje slik at dei tar blodprøva lokalt og sender den inn? Har minst 6t.reisevei til sykehuset, så ser for meg 2 lange dager..
 
Men en må ta begge deler på samme sjukehuset? Er vell ikkje slik at dei tar blodprøva lokalt og sender den inn? Har minst 6t.reisevei til sykehuset, så ser for meg 2 lange dager..

Det vet jeg ikke, dessverre. Eventuelt får du helt sikkert lov til å ta begge deler samtidig. Selv om blodprøven visstnok er mer nøyaktig før uke 9 eller hva det er, så er det jo flere her som skriver at de tar begge samtidig. Du kan kanskje ringe til sykehuset og høre?
 
Andre som skal ta dobbelttesten? Eg skal pga alder, skal til legen på torsdag og få henvisning. Er det fritt sjukehusvalg på den? Eg høyrer egentlig til St.Olav, men vil mykje heller til Haukeland.. For det er vell bare dei store sjukehusene som utfører denne? Eller?
Jeg har tatt den. Det er bare ultralyd og blodprøver som sendes til Trondheim. Tok den i uke 11 [emoji4]
 
Jeg har tatt den. Det er bare ultralyd og blodprøver som sendes til Trondheim. Tok den i uke 11 [emoji4]
Ok, så du kunne ta dette lokalt? Eg trudde en måtte til eit av dei "store" sjukehusa for å gjere dette?
 
Vet ikke om jeg skulle få denne testen, jeg er bare 22 år men har en sønn med sjeldent syndrom så blir fulgt ekstra godt opp på kvinne barn klinikken under denne graviditeten, skal ta blodprøver og får ekstra ultralyder, tror jeg har krav på en 3D ul også da de kun kan se på 3D om begge øynene er like store eller i normal str, 2 åringen har noe som heter microphtalmi på ene øyet som han er blind på (øyet er veldig lite) og hvis vi kan se om den lille i magen har det så kan vi være forberedt på choanal atresi også (tett passasje i nesen) :)
Til dere som skal ta tester for å finne ut om barnet er friskt eller ikke så vil jeg bare si at med syke barn så er det veldig tungt i starten men vi mødre får superkrefter som vi ikke visste fantes, jeg klarte å holde meg våken i 14 dager med bare 1-2 timer "søvn" i døgnet (var alene med baby) men, det er like mye glede i barnet om ikke mer glede for man blir ekstra stolt når de når milepæler som andre bare tar som en selvfølge med friske barn! Så hvis det viser seg at denne også er syk så er den like velkommen den og <3
2 åringen er idag en veldig flott gutt som ligger innenfor normalen i utvikling til tross for at han har nedsatt syn, har krevd en del for å komme oss dit vi er i dag men har absolutt vært verdt det :) <3
Rørende lesing. Du har en heldig gutt <3 :) Masse lykke til :)
 
Jeg skal ta testen pga alder blandt annet.
Skal til legen om ei uke å er da 5+3. Bor i trondheim så blir å få alt gjordt ved st.olavs.
 
Kan man be om dette om man er under 38? (Er 36år straks) Har egentlig bare lyst på den ultralyden for å se at alt er som det skal...
 
Kan man be om dette om man er under 38? (Er 36år straks) Har egentlig bare lyst på den ultralyden for å se at alt er som det skal...

Nei, de er ganske stenge på det. Er ikke lov å gi dobbeltest hvis ikke lovens vilkår er oppfylt. Jeg ville tatt en ultralyd privat i uke 12/13 hvis jeg var deg. :)
 
Jeg skal ta testen pga alder blandt annet.
Skal til legen om ei uke å er da 5+3. Bor i trondheim så blir å få alt gjordt ved st.olavs.
Eg skulle til legen i går, men så vart ho sjuk! Så har ikkje time igjen før på mandag, då er eg 7+3. Håper eg ikkje må vente alt for lenge på henvisning.. Høyrer til St.Olavs sjølv, men har mest lyst å komme til Bergen då det er lettare for meg å komme meg dit. Men fritt sjukehusvalg gjelder kanskje ikkje..?
 
Eg skulle til legen i går, men så vart ho sjuk! Så har ikkje time igjen før på mandag, då er eg 7+3. Håper eg ikkje må vente alt for lenge på henvisning.. Høyrer til St.Olavs sjølv, men har mest lyst å komme til Bergen då det er lettare for meg å komme meg dit. Men fritt sjukehusvalg gjelder kanskje ikkje..?

Trodde fritt sykehusvalg gjaldt for alle typer behandlinger. Man kan jo velge hvor man vil føde, for eksempel. :)
 
Men en må ta begge deler på samme sjukehuset? Er vell ikkje slik at dei tar blodprøva lokalt og sender den inn? Har minst 6t.reisevei til sykehuset, så ser for meg 2 lange dager..

Sniker litt fra juni:) når jeg var blitt henvist til Tromsø fikk jeg kjapt innkallelse i posten. Der lå et ark og konvolutt med slik at blodprøven skulle tas hos fastlegen og sendes til Trondheim.
Jeg har lang reisevei og var ikke på noe veiledningssamtale heller. Bor i Nordland fylke og valgt å reise til Tromsø. Måtte tas min 1 uke før ultimen på sykehuset, slik at dem var ferdig analysert.
Lykke til :)
 
Eg skulle til legen i går, men så vart ho sjuk! Så har ikkje time igjen før på mandag, då er eg 7+3. Håper eg ikkje må vente alt for lenge på henvisning.. Høyrer til St.Olavs sjølv, men har mest lyst å komme til Bergen då det er lettare for meg å komme meg dit. Men fritt sjukehusvalg gjelder kanskje ikkje..?

Vil tru det e fritt uansett. Men æ bor jo 15min fra sykehuset.
 
Var endelig med legen i dag - for en nedtur!! Hadde bestillte første time for å slippe å vente, legen er sjølvsagt for sein på jobb.. Når eg endelig kjem inn så lurer ho på kvifor eg er der! Eg sa jo i frå når eg bestillte timen at eg var gravid og trengte henvisning!
Legen er sjølvsagt turnuskandidat og veit ikkje kva ho skal gjere, ho må lese seg opp og så sende meg melding seinare...! Hadde eg vore kvalm så trur eg nesten at eg hadde spydd i vinkel :angryfire Tenk at dette skal vere legen min gjennom svangerskapet!!
 
Var endelig med legen i dag - for en nedtur!! Hadde bestillte første time for å slippe å vente, legen er sjølvsagt for sein på jobb.. Når eg endelig kjem inn så lurer ho på kvifor eg er der! Eg sa jo i frå når eg bestillte timen at eg var gravid og trengte henvisning!
Legen er sjølvsagt turnuskandidat og veit ikkje kva ho skal gjere, ho må lese seg opp og så sende meg melding seinare...! Hadde eg vore kvalm så trur eg nesten at eg hadde spydd i vinkel :angryfire Tenk at dette skal vere legen min gjennom svangerskapet!!

Så kjipt! Skulle jo tro hun bare kunne sende den og vise til alderen din, reglene er jo ganske klare. Satser på at hun sender den med en gang hun får lest seg opp da. ;)
 
Back
Topp