Dårlig mamma

Lykkenerstor

Elsker forumet
Tilgangsansvarlig
Sensommerbarna 2016
Juligull2021
Junibollene 2023
Hei dere! Mini er nå 5mnd gammel og rutinene er like dårlige som tidligere. Alle andre sier at barna demmes legger seg 7 og 9. Her i hus samsover vi og trives godt med det. Problemet er bare at jeg ikke klarer å få hun til å sove uten puppen. Har prøvd å amme liggende og snike meg ut av rommet er vi heldige da så går det 5 minutter før hun våkner. Hun nekter å sove uten meg ved mindre hun blir trillet i vognen. Så nå har vi gitt opp og hun sover i vognen eller ligger ved puppen frem til 22.30 når vi legger oss. Noen som har tips og råd? Føler meg som verdens verste mamma som ikke legger ungen min før halv elve :oops:
 
Hei dere! Mini er nå 5mnd gammel og rutinene er like dårlige som tidligere. Alle andre sier at barna demmes legger seg 7 og 9. Her i hus samsover vi og trives godt med det. Problemet er bare at jeg ikke klarer å få hun til å sove uten puppen. Har prøvd å amme liggende og snike meg ut av rommet er vi heldige da så går det 5 minutter før hun våkner. Hun nekter å sove uten meg ved mindre hun blir trillet i vognen. Så nå har vi gitt opp og hun sover i vognen eller ligger ved puppen frem til 22.30 når vi legger oss. Noen som har tips og råd? Føler meg som verdens verste mamma som ikke legger ungen min før halv elve :oops:

For det første så er du ikke noen dårlig mamma! Heller en mor som ser hva barnet ditt trenger for å sove og tilpasser seg det! De er enda så små... ingen fare om rutiner ikke er helt på plass enda.
Uansett hva du velger å gjøre så møter du nok motstand ved forandring.

Så om du er klar for at hun skal sove uten deg hadde jeg forsøkt å ligge med henne på dagtid ved siden av deg, med hånden på brystet hennes. Ja hun vil gråte men du er der rett ved henne. Når du har fått henne til å sove slik, kan du f eks ta steget videre og prøve i sengen med deg sittende ved siden av. Deretter på kveldstid.
Vi gjorde det slik, det tok tid men nå sover han alle dupper på dagtid og kveld i egen seng. Han er 5 mnd. Gråter han sitter jeg rett ved siden av på en stol og surfer BV forum.

Lykke til :)
 
Hei dere! Mini er nå 5mnd gammel og rutinene er like dårlige som tidligere. Alle andre sier at barna demmes legger seg 7 og 9. Her i hus samsover vi og trives godt med det. Problemet er bare at jeg ikke klarer å få hun til å sove uten puppen. Har prøvd å amme liggende og snike meg ut av rommet er vi heldige da så går det 5 minutter før hun våkner. Hun nekter å sove uten meg ved mindre hun blir trillet i vognen. Så nå har vi gitt opp og hun sover i vognen eller ligger ved puppen frem til 22.30 når vi legger oss. Noen som har tips og råd? Føler meg som verdens verste mamma som ikke legger ungen min før halv elve :oops:

Har ingen tips dessverre, min vil ikke sovne uten flaske... og sovner ikke før halv 11 her også :( men ikke føl deg som en dårlig mamma, jeg fikk beskjed på helsestasjonen om det ikke var noen problemer at de sovnet så sent så lenge de er såpass små :) jeg føler meg også som en dårlig mamma til tider, men av andre grunner. Her sover mini i egen seng, og har et skikkelig sovehjerte, prøver å ha henne hos meg når hun først er våken men har fått beskjed om å ha henne mer på gulvet så hun blir sterkere :( så føler det blir veldig lite kos...
Tror alle føler seg litt mislykket som mamma fra tid til annen, men da er det greit å ha det flotte forumet her å lene seg på som kan fortelle deg at du absolutt er en bra mamma <3
 
Hva med å prøve å ha noe som lukter deg i senga når du sniker avgårde?
Noen ganger når jeg sliter med å få mini til å sove i vogna på dagtid legger jeg skjerfet mitt under han så han lukter meg. Sovnet stort sett da, vet ikke om det er en tilfeldighet eller ei :) burde jo forsåvidt lukte deg i senga ;) evt legge en varmeflaske der så lille kjenner varme?
 
Hei dere! Mini er nå 5mnd gammel og rutinene er like dårlige som tidligere. Alle andre sier at barna demmes legger seg 7 og 9. Her i hus samsover vi og trives godt med det. Problemet er bare at jeg ikke klarer å få hun til å sove uten puppen. Har prøvd å amme liggende og snike meg ut av rommet er vi heldige da så går det 5 minutter før hun våkner. Hun nekter å sove uten meg ved mindre hun blir trillet i vognen. Så nå har vi gitt opp og hun sover i vognen eller ligger ved puppen frem til 22.30 når vi legger oss. Noen som har tips og råd? Føler meg som verdens verste mamma som ikke legger ungen min før halv elve :oops:

Vet du, du er IKKE en dårlig mamma bare pga du legger lille 22:30. Hvorfor stresse så innmari med å få ungene i seng kl 19:00 når de ikke engang har begynt i bhg.. den tiden kommer fort nok. Så nyt tiden hvor du kan styre din egen timeplan. Her legger lille seg mellom 22-23 og har gjort siden hun ble født. Er nå 11 mnd. Kommer til å fortsette en god stund til før hun begynner i bhg. Da justerer jeg tiden :) Skjønner ikke vitsen med å stå opp før pippipene assa når man ikke trenger det :)
 
For det første så er du ikke noen dårlig mamma! Heller en mor som ser hva barnet ditt trenger for å sove og tilpasser seg det! De er enda så små... ingen fare om rutiner ikke er helt på plass enda.
Uansett hva du velger å gjøre så møter du nok motstand ved forandring.

Så om du er klar for at hun skal sove uten deg hadde jeg forsøkt å ligge med henne på dagtid ved siden av deg, med hånden på brystet hennes. Ja hun vil gråte men du er der rett ved henne. Når du har fått henne til å sove slik, kan du f eks ta steget videre og prøve i sengen med deg sittende ved siden av. Deretter på kveldstid.
Vi gjorde det slik, det tok tid men nå sover han alle dupper på dagtid og kveld i egen seng. Han er 5 mnd. Gråter han sitter jeg rett ved siden av på en stol og surfer BV forum.

Lykke til :)

Tusen takk for tipset:) men jeg klarer ikke å la hun gråte så det funker ikke her dessverre:hilarious:
 
Har ingen tips dessverre, min vil ikke sovne uten flaske... og sovner ikke før halv 11 her også :( men ikke føl deg som en dårlig mamma, jeg fikk beskjed på helsestasjonen om det ikke var noen problemer at de sovnet så sent så lenge de er såpass små :) jeg føler meg også som en dårlig mamma til tider, men av andre grunner. Her sover mini i egen seng, og har et skikkelig sovehjerte, prøver å ha henne hos meg når hun først er våken men har fått beskjed om å ha henne mer på gulvet så hun blir sterkere :( så føler det blir veldig lite kos...
Tror alle føler seg litt mislykket som mamma fra tid til annen, men da er det greit å ha det flotte forumet her å lene seg på som kan fortelle deg at du absolutt er en bra mamma <3
Så godt å høre :) takk for oppmuntrende ord:p veldig godt med forumet ja :Heartpink
 
Hva med å prøve å ha noe som lukter deg i senga når du sniker avgårde?
Noen ganger når jeg sliter med å få mini til å sove i vogna på dagtid legger jeg skjerfet mitt under han så han lukter meg. Sovnet stort sett da, vet ikke om det er en tilfeldighet eller ei :) burde jo forsåvidt lukte deg i senga ;) evt legge en varmeflaske der så lille kjenner varme?
Det er prøvd uten hell:grumpy: redd varmeflaske blir for varmt eller hvordan legger du den? Mini her er veldig varm av seg
 
Hvorfor stresser du med det? Jeg også tenkte sånn, men snakka med HS, og hun sa at du gjør akkurat som du vil, trives du med det, så ikke stress med tidlig legging. Vi legger hun når vi legger oss, og det kan være alt fra 22.30-00.30! Hun trives med det og vi syns det er greit. Samtidig sover hun hele natta og sover lenge på morgenen, så det passer meg ypperlig. Når ellers skal jeg få sjansen til å sove ut så lenge igjen tenker jeg? Bare slapp av og ikke tenk på det[emoji4]
 
Og forresten, HS sa også at hvis du skal prøve tidligere legging, så ikke start med mer enn 15 min om gangen, ellers blir det for voldsomt for babyen [emoji4]
 
Snakket forleden med en venninne om dette med leggetider. La baby styre showet!

Babyer klarer å regulere selv, og gir beskjed når de vil sove. Min er i alle fall flink til det. Soverutiner forandrer seg hele tiden. Det er bare de få som er heldige som klarer å legge sine barn klokken 19 man hører om:)

Min er som din - sove med pupp. Vi samsover. Vi legger oss alltid klokken 19, og så varierer det litt når hun sovner, men alt mellom 19-20. Og så blir jeg bare liggende i sengen. Jeg må med andre ord gjøre meg klar (pusse tenner, tisse etc) før klokken 19. I starten savnet jeg "egentid", men har etterhvert begynt å akseptere at dette er bare midlertidig. Snart vil hun ikke ha tid til mammaen sin. Kan også nevne at hun er straks fem måneder. For knapt en måned siden kunne jeg ikke stå opp for å tisse engang, men nå kan jeg fint få i meg et knekkebrød uten at hun våkner. Kan dog ikke tøye den strikken noe særlig - må opp og legge meg:p

Det blir bedre - ikke stress med det:) vi voksne har også ulike rutiner! Noen legger seg 21:30, mens andre er oppe til 23-00.
 
Vil bare starte med å si at du er ingen dårlig mamma. Du er verdens beste mamma for nettopp ditt barn og dere har funnet en greie som funker for dere :)
Her er lillemann straks 5 mnd og han er sin egen herre. Søvnmønsteret endrer seg såpass ofte at jeg ikke "orker" å lage masse rutiner som ikke fungerer igjen om en måned eller to. Derfor styrer lillemann helt selv når han spiser og sover. Dette funker for oss og vi prøver derfor å ikke tenke så mye på hva andre gjør eller tenker. Jeg er av den oppfatning at rutiner kommer mer automatisk i forbindelse med bhg og fast føde. :)
Her puppes forresten også lille i søvn, men våkner med en gang jeg legger han i sengen sin så jeg har dessverre ingen gode tips i forhold til det. Men stå på og gjør det som passer best for dere og ikke minst barnet deres <3
 
Det er prøvd uten hell:grumpy: redd varmeflaske blir for varmt eller hvordan legger du den? Mini her er veldig varm av seg
Pakk et håndkle rundt varmeflaska så blir det ofte behagelig varme. Også kan du jo prøve og lage den "kroppstemp" :)
 
Det er prøvd uten hell:grumpy: redd varmeflaske blir for varmt eller hvordan legger du den? Mini her er veldig varm av seg


Vi varmet bare opp sengen med varmepose en periode, og tok den bort når mini skulle sove. Var mest for å ikke legge henne i kald seng, når hun sovnet i varme hender. men nå trenger vi ikke det lengre, begynt med sovepose :)
 
Fikk en liten elektrisk varmepute fra Enklere Liv til jul og denne legger jeg i trillevugga før leggetid. Da blir saueskinnet som ligger i vuggen varm, og forandringen fra å ligge inntil en varm mamma blir ikke så stor. Ammer han i søvn i vår seng, og klarer å flytte han over selv om han sikkert skriker med lukkede øyne 3-6 ganger etterpå. Dette klarer jeg ikke på dagtid. Har funnet ut at det er best pappaen går inn og bysser han når han skriker i søvne.

Det med tiden for legging varierer fra 19-22. Vanligvis legges han mellom 20-21, men som sagt store variasjoner :eek:
 
Da er vi nok mange dårlige mødre isåfall :happy: lillegutt her legger seg mellom 23-01 han. Og han har ikke siste blund sent heller (eks idag sov han fra 17:45 og jeg vekket han kl 18:40 men enda sovnet han ikke før nå), sovner også hengende på puppen.
 
Back
Topp