Alt som spirer og gror 2017

Shoegrl

Forumet er livet
Himmelbarn
Marsboerne 20 18
Denne tråden fra i fjor og tidligere år er så fin, så tenkte å ha en ny tråd for 2017. :)

Vi kjøpte oss nytt hus og måtte anlegge hage helt fra scratch i fjor, da eiendommen ble ferdigstilt først i fjor. Er spent på hva som overlever vinteren og kommer igjen til våren/sommeren. Deriblant noen løker vi kjøpte på ferie i Nederland i høst. Snart må jeg vel begynne som smått med plantingen inne, med frø fra hagen m.m.

Har noen planter som jeg MÅ ha, hva med dere? Hva skal dere så i år og har dere begynt? :)
 
Har gitt litt opp blomster i hagen, har så vanvittig mye snegler her!
Men lagde meg grønnsakshage i fjor, med poteter, gulrøtter, reddiker, mais, sukkererter, jordbær, salat og urter. Selv med doble pallekarmer og sneglekant så ble alt over bakken spist, utenom mais. Tomatene på terrassen fikk stå i fred da:)

I år skal jeg kjøpe meg drivhus å ha på terrassen, så skal snart så paprika, chili og tomat hvertfall. I grønnsakshagen går jeg nok for poteter, gulrøtter, reddiker, mais, og kanskje jordskokk i år.
 
Så kjedelig med snegler! Er det brunsnegler du sliter med? Har selv leopardsnegler og åkerkjølsnegler, men disse er ikke SÅ ille som de berømte modersneglene, dog de spiste godt av både hostaene + flere her.

I de to pallekarmene vi har med grønnsaker, så gikk det verst utover grønnkålen og ruccoulaen sist sommer, det klarte disse kålmøllene å virkelig ta knekken på! Flere av blomkarsene gikk de løs på også, men det meste overlevde. Håper ikke det blir nok et år med herjing av disse små-krekene, men mulig vi helgarderer oss ved å IKKE ha grønnkål o.l. i år. Dårlig jordsmonn for gulrøttene virket det som, så mulig vi dropper dem også, til skuffelse for hesten og hunden.

Skulle ønske vi hadde plass til drivhus, stor terrasse dere da skjønner jeg! :D

Blir en del prøving og feiling på oss i år også, tenker jeg.
 
Koselig med ny tråd :)

Jeg hadde planer om å så lite i år, men endte opp med dette. Har også paprikafrø tatt fra en paprika liggende også. :)
ImageUploadedByBV Forum1484773134.629527.jpg
De tre hvite pakkene er to typer stemor, dyp lilla og fargemix, og Cosmos Hot Pink.
 
Koselig med ny tråd :)

Jeg hadde planer om å så lite i år, men endte opp med dette. Har også paprikafrø tatt fra en paprika liggende også. :)
Vis vedlegget 216018
De tre hvite pakkene er to typer stemor, dyp lilla og fargemix, og Cosmos Hot Pink.

Hehe, blir aldri for mye frø - ender alltid opp selv med flere enn hva jeg hadde planlagt. Hvert år blir jeg stående og klø meg i hodet for å finne nok potter å så dem i, og hvor i all verden jeg skal få plassert alle disse innendørs før de skal såes ute. Håper på å få direktesådd mest mulig, men ikke alt som lar seg gjøre dessverre. Som jeg ønsker meg et drivhus!

Cosmos er et must her også, i utgangspunktet fra frø i fra Asia, men har i de siste årene blitt "egendyrkede" frø, pluss stemor, også fra egne planter. Stemora holdt seg faktisk igjennom hele hage-sesongen i fjor! :D
 
Så koselig med ny tråd. Hadde store planer om å så mer, frem til det ble avklart at vi skal flytte til sommeren og da mister jeg hagen :/

Så blir antageligvis en busk på verandaen og grooming av paprikaplanten :)
IMG_20170122_092543.jpg
 
Har spirer av chili i vinduet. Blodbeger orket jeg ikke så på nytt etter at eldstemann veltet det, jeg kostet opp og har puttet jorden i et minidrivhus og vannet. Noe chili og noe Blodbeger vi får se hva som kommer opp

Jeg sådde for lite stemor og fiol, hittil en eneste singel spire av hvit fiol....

Blir nok mer utover våren.
 
Så koselig med ny tråd. Hadde store planer om å så mer, frem til det ble avklart at vi skal flytte til sommeren og da mister jeg hagen :/

Så blir antageligvis en busk på verandaen og grooming av paprikaplanten :)
Vis vedlegget 216708

Blir dere å ta med noe fra hagen i flyttelasset? :) Vi tok faktisk med oss en del da vi flyttet i fjor, ga beskjed allerede på visning at en del av plantene kom til å flytte sammen med oss. :p Tok bl.a. med oss noen lilje-løker som har gått i arv, et kirsebærtre som ble innkjøpt høsten før, en stor gammel lavendelplante, hosta ++. Spent på om dem kommer opp/levd over vinteren på ny plass her, som er mye mer værhard enn der vi bodde før. :signs003
 
Har spirer av chili i vinduet. Blodbeger orket jeg ikke så på nytt etter at eldstemann veltet det, jeg kostet opp og har puttet jorden i et minidrivhus og vannet. Noe chili og noe Blodbeger vi får se hva som kommer opp

Jeg sådde for lite stemor og fiol, hittil en eneste singel spire av hvit fiol....

Blir nok mer utover våren.

Kanskje du får opp en krysning av chilli og blodbeger? :hilarious:
 
Blir dere å ta med noe fra hagen i flyttelasset? :) Vi tok faktisk med oss en del da vi flyttet i fjor, ga beskjed allerede på visning at en del av plantene kom til å flytte sammen med oss. [emoji14] Tok bl.a. med oss noen lilje-løker som har gått i arv, et kirsebærtre som ble innkjøpt høsten før, en stor gammel lavendelplante, hosta ++. Spent på om dem kommer opp/levd over vinteren på ny plass her, som er mye mer værhard enn der vi bodde før. :signs003
Eneste jeg ser for meg å ta med er bringebærbusken (allerede flyttet -OM den overlevde frosten nå) og paprikaen som står inne. Utover det er det ikke så mye å ta med.

Og på det nye stedet er det ikke hage - eller, leiligheten under har, ikke vi :) så spørs hvorvidt jeg har annet enn Nore som kan stå i pottet

Har likevel muligheten til å dulle litt med hagen til foreldrene mine som bor 25 min unna om lengselen blir for stor - bare ikke helt det samme :)
 
Chili (og fire antatt blodbeger) klare for å flytte fra varm spiring i stua til "lyst og kjølig"

Tre stiklinger av fuchia ble med meg hjem fra Plantasjen i dag også ;-)
 
Jeg har bare fått vasket minidrivhusene og en jordsekk er tatt inn i varmen. Skal begynne på paprikaen en dag...
 
Mannen truer med å kaste paprikaen min, da den tydeligvis tiltrekker seg bananfluer. Vi har hatt feller mot dem tidligere, men er det noe annet jeg kan gjøre (for å få beholde planten min)?
 
Bananfluer, eller blomsterfluer?

Uansett, fluepapir er fint, men i tillegg fjerne kilden. Bananfluer er gjerne mat/frukt men blomsterfluer ofte skyldes for fuktig jord.
 
Bananfluer, eller blomsterfluer?

Uansett, fluepapir er fint, men i tillegg fjerne kilden. Bananfluer er gjerne mat/frukt men blomsterfluer ofte skyldes for fuktig jord.
 
f1792af1db421df4f9413f50851cff28.jpg
 
Bananfluer, eller blomsterfluer?

Uansett, fluepapir er fint, men i tillegg fjerne kilden. Bananfluer er gjerne mat/frukt men blomsterfluer ofte skyldes for fuktig jord.
Hmm, er kanskje sistnevnte? Litt samme typen, har hengt rundt paprikaplanten så er nok det - holder det å bytte jord tro?
 
De ligner jo, dog synes jeg bananfluer er litt større/tregere.

Kan jo prøve å bytte jord. Passe på at planten er frisk, fjerne døde blader. Drenere med leca eller stein i bunn og ikke vanne så mye at det står i vann?
 
De ligner jo, dog synes jeg bananfluer er litt større/tregere.

Kan jo prøve å bytte jord. Passe på at planten er frisk, fjerne døde blader. Drenere med leca eller stein i bunn og ikke vanne så mye at det står i vann?
Høres lurt ut. Har nok vært en survivor-plante dette, overlever vanning av mann og barn [emoji14]
 
Back
Topp