Gudstjeneste

Fjerner man skolegudstjenestene kan man også fjerne juleferie og påskeferie. Hvorfor skal man ha fri når staten har meldt seg ut?

Jeg er for gudstjeneste. Ingen var vondt av det.
 
Her blir det gudstjeneste - har ikke gitt han noe valg.

Det jeg heller reagerte på var at vi måtte gi tillatelse for at han skulle få gå rundt juletreet - da syns jeg personlig det har gått for langt..
 
De må nok gå ja når den tid kommer. Hvis det fremdeles er et tilbud da.. Det er snakk om en koselig julegudstjeneste for barn, full av historie. Jeg skjønner ikke hva folk er så redde for
 
Jeg husker ei jeg kjenner egentlig ville nekte sønnen sin å gå, men han ville gjerne selv av nysgjerrighet så hun lot ham motvillig gå. Han kom hjem og hadde koste seg SÅ masse, han elsket det han. Hvorfor skal barna gå glipp av denne koselige tradisjonen? Hvis de er redde for å kjede seg som er argumentet til mange barn så har de ihvertfall godt av det tenker jeg.
 
,,må også legge til at selv om jeg er ateist og er enig i 99 % av det human etisk forbund står for
..så er jeg IKKE enig at de på død og liv skal ta vekk koselig julegudstjeneste som hovedsaklig legger vekt på nettopp humanisme og nestekjærlighet.
Dette skrev jeg på facebook-sidene deres også. :p
 
Verken jeg eller mannen er religiøs. Barna er ikke døpt, men det er opp til de hva de selv vil senere. Jeg har forklart hva som skjer på gudstjenesten og hva opplegget blir på skolen. 1 vil være på skolen mens andre ville på gudstjenesten :)
 
I år (2.klasse) valgte storebror å være på skolen. Var i kirka i fjor.

Men som han sier, så tror ikke han på at Gud og Jesus finnes, så han vil ikke i kirka.

For oss (som selv ikke står i statskirken) hadde det ikke vært noe problem om han gikk.

Bhg til yngste skal i kirka på mandag. Hun får ikke velge.
 
En skolegudstjeneste er vel ikke religiøs tvang? De leser til nød opp juleevangeliet, som jo er hovedgrunnen til at vi feirer jul. Ingen har vondt av det. Og om det hadde blitt tradisjon å skolebesøke en moské en gang i året hadde legge ikke blitt hysterisk, heller sett på det som lærdom for mine barn. Er tross alt de som skal velge sin religion til slutt uansett, ikke foreldrene.
Det leses opp mer enn juleevangwliet
Stor forskjell fra plass til poass
 
Jeg husker ei jeg kjenner egentlig ville nekte sønnen sin å gå, men han ville gjerne selv av nysgjerrighet så hun lot ham motvillig gå. Han kom hjem og hadde koste seg SÅ masse, han elsket det han. Hvorfor skal barna gå glipp av denne koselige tradisjonen? Hvis de er redde for å kjede seg som er argumentet til mange barn så har de ihvertfall godt av det tenker jeg.
Hvorfor skal man gå fordi det er en koselig tradisjon for noen?
Det er ikke det for alle og noen vil altså ikke at barna skal gå i kirken eller barna vil ikke selv.
Hvorfor er det et problemat ikke alle vil?

Om man vil gå så går man
Om man ikke vil så blir de på skolen
Klarer ikke se hvorfor noen skal reagere på hva andre velger
 
Jeg er ikke så veldig religiøs selv og tror hverken på Gud eller Jesus, men vi feirer jo jul osv og syns derfor at barna godt kan gå i kirken så vet De ihvertfall hvorfor vi feirer sånn i utgangspunktet :)

Utgangspunktet for jul er veldig mye eldre enn kristendommen. ;)
 
Vi kommer ikke til å hindre sønnen vår i å være med på gudstjenester, men han kommer til å få opplæring i hva som er virkelig og hva som er fantasi hjemme, og vi er strenge på forskjellen på markering og feiring.
Ritualer og/eller indoktrinering vil bli slått hardt ned på, det er ikke greit.

Vi kommer til å prate om at noen tror på Gud/Allah/Vishnu osv, og at det er helt greit, men at man må forholde seg til virkeligheten, og aldri(!) gjøre andre vondt som følge av at man tror på noe.
 
Utgangspunktet for jul er veldig mye eldre enn kristendommen. ;)
Det er helt riktig, men er vel ingen som feirer solguden nå lengre? men så ble det ikke feiret på den samme måten som i dag heller. gaver, juletre osv er ganske "nye" skikker som er kommet siste århundret og 2 :)
 
Det er helt riktig, men er vel ingen som feirer solguden nå lengre? men så ble det ikke feiret på den samme måten som i dag heller. gaver, juletre osv er ganske "nye" skikker som er kommet siste århundret og 2 :)

Nei, men personlig synes jeg det er viktig at man forklarer barna at kristendommen også er en forholdsvis "ny" religion, og at den har adoptert mange tradisjoner og skikker fra andre religioner og livssyn. :) (Slik som du nevner med symbolikken i ditt innlegg.)
 
Hvorfor skal man gå fordi det er en koselig tradisjon for noen?
Det er ikke det for alle og noen vil altså ikke at barna skal gå i kirken eller barna vil ikke selv.
Hvorfor er det et problemat ikke alle vil?

Om man vil gå så går man
Om man ikke vil så blir de på skolen
Klarer ikke se hvorfor noen skal reagere på hva andre velger
Poenget er at hvordan kan barna vite om de liker det hvis de ikke får lov av foreldrene å gå..
 
Mine barn må være med i kirken. :) De har lyst til det også altså, men det er ikke noe de får velge selv.
 
Back
Topp