Hvilke stønader har vi krav på?

MSR

Flørter med forumet
Vi venter barn i Januar, og jeg har kun krav på engangsstønad siden jeg bare har vært student.
Mannen min jobber, men bare deltid. De siste mnd har han fått jobbe 100% så vi har ikke bekymra oss så mye over økonomien, men idag fikk han beskjed om at han ikke får så mye jobb etter nyttår :(

Har vi krav på noen form for støtte? Han har ikke jobbet nok til å ha krav på arbeidsledighetspenger heller, siden han fikk jobben i Juni.

Vi har faste utgifter som husleie, strøm, forsikringer, mat osv..
 
Dagpenger...kan han ikke søke foreldrepenger da? han jobber jo nå og jobber vel 6 måneder iallefall...finnes foreldrestipend også
 
Han har ikke krav på foreldrepenger så lenge jeg er hjemme.. Sånn jeg forsto det må jeg ut i arbeid og han må være hjemme, men det går jo ikke siden jeg sikkert skal amme og har ikke jobb.. Foreldrestipend har vi bare krav på om vi studerer, og det gjør vi ikke lengre :/


Sjekket det med dagpenger, men han har akkurat ikke tjent nok til å ha krav på det.. Man må ha tjent ca 150 000 kr iløpet av det siste året for å få..
 
Er det ikke bedre at han får foreldrepenger og du søker jobb? Enn at dere såvidt får noe utbetalt? Vet ikke hvor mye engangsstønaden er, men det delt på 12 mnd er nok ikke like mye om samboeren din vil få om han søker foreldrepenger
 
Jeg kan jo ikke være borte fra babyen om jeg ammer.. Dessuten er det ikke bare bare å få seg jobb her vi bor, da kunne jo han likesågodt fått seg ny jobb.
 
Er det ikke slik at far automatisk får avslag på foreldrepenger om mor ikke får?
 
Hvis du er student har du krav på stipend fra lånekassen. Hvis mannen din tjener under 399 000 kr pr år får du ca 12 000 kr/mnd. Sjekk på lånekassen sine sider :)
 
Hva lever du av nå da? Hvis du er student så er det mulig å søke om diverse stønader gjennom lånekassen. Far kan jo søke foreldrepenger, men da stilles det aktivitetskrav til deg. Står masse info på nav sine sider om dette :)
Ellers har du jo barnetrygden da, og sosialen eventuelt.
 
Far kan vel ta sin kvote når han vil, også mens du er hjemme, uten at d stilles aktivitetskrav. Er kun om han bruker av fellesperioden d stilles aktivitetskrav. Så har dere i allefall 10 uker etter fødselen dekt opp, mens dere begge to kan søke på jobber.

Om du har mulighet, så start på nytt studie/fortsett/ta flere fag, hva som helst, så får du støtte fra Lånekassen også, som flere sier her. Kanskje til og med nettstudier gir rett på støtte? I såfall får du både støtte pluss at du fyller aktivitetskrav og har en fleksibel hverdag med mulighet til amming å sånn!
 
Far kan vel ta sin kvote når han vil, også mens du er hjemme, uten at d stilles aktivitetskrav. Er kun om han bruker av fellesperioden d stilles aktivitetskrav. Så har dere i allefall 10 uker etter fødselen dekt opp, mens dere begge to kan søke på jobber.

Om du har mulighet, så start på nytt studie/fortsett/ta flere fag, hva som helst, så får du støtte fra Lånekassen også, som flere sier her. Kanskje til og med nettstudier gir rett på støtte? I såfall får du både støtte pluss at du fyller aktivitetskrav og har en fleksibel hverdag med mulighet til amming å sånn!

Jeg skal begynne med nettstudier til høsten, da får jeg både stipend, lån og foreldrestipend. Så fra da blir det ikke noe problem, det er bare denne våren jeg er litt bekymret for.. Men er det slik at han har krav på 10 uker etter fødselen selv om han ikke har fast stilling? Han har jobbet 100% fra juni og skal fortsette med det ut året, men det er kun vikariat. Når januar kommer er vi usikre på hvor mye han får.

Akkurat nå lever vi kun på hans lønning, og det klarer vi oss helt fint på. Er bare om han får mye mindre jobb at vi kommer til å slite litt.

Jeg skal ta min siste eksamen neste uke, og etter det får jeg ikke begynt på noe nytt før neste høst. Om jeg ikke skal ta NKI, men det er jo så dyrt at jeg tror ikke jeg vinner noe på det.. :/
 
Jeg skal begynne med nettstudier til høsten, da får jeg både stipend, lån og foreldrestipend. Så fra da blir det ikke noe problem, det er bare denne våren jeg er litt bekymret for.. Men er det slik at han har krav på 10 uker etter fødselen selv om han ikke har fast stilling? Han har jobbet 100% fra juni og skal fortsette med det ut året, men det er kun vikariat. Når januar kommer er vi usikre på hvor mye han får.

Akkurat nå lever vi kun på hans lønning, og det klarer vi oss helt fint på. Er bare om han får mye mindre jobb at vi kommer til å slite litt.

Jeg skal ta min siste eksamen neste uke, og etter det får jeg ikke begynt på noe nytt før neste høst. Om jeg ikke skal ta NKI, men det er jo så dyrt at jeg tror ikke jeg vinner noe på det.. :/
Jeg vet ikke helt hvordan d er altså... men om han har jobbet så har han vel tjent opp foreldrepenger og kan ta de 10 ukene sine når som helst. Og da er d vel strategisk å ta d en periode han ikke vet om han har jobb, så får dere heller se an hvordan d blir etter de 10 ukene... kanskje han får mer jobb da? :) Men akkurat hva/hvor mye han har krav på må dere nesten høre med nav om... og de kan sikkert hjelpe dere om d er andre stønader dere kan søke om også... d ordner seg nok!
 
Det er vel å søke om økonomisk hjelp til livsopphold (sosialstønad) som er alternativet om ingen av dere har jobb.
 
Back
Topp