Til gynekolog i uke 5+5 - tips?

Hun_Camilla

Andre møte med forumet
Hei!

Jeg skal til gynekolog i morgen. Grunnen til at jeg bestilte timen var først og fremst fordi jeg være veldig dårlig i starten og at jeg ønsket å få graviditeten bekreftet av en profesjonell - ikke bare en digital pinne.. Men nå er jeg da i fin form og veldig sikker på at jeg er gravid. Jeg er derfor ikke helt sikker på hva jeg skal bruke morgendagens time til.. Jeg lurte på om jeg kanskje kunne sjekkes for toxoplasma (har katt), om jeg kan ta en graviditetstest slik jeg opprinnelig tenkte (eller er det unødvendig?), og om de tilbyr ultralyd allerede i uke 5+5? Andre ting jeg kan spørre om, testes for, bør gjøre når jeg først er hos gynekolog? På forhånd takk for alle råd og vink! Hilsen nybegynner
 
Du kan få innvendig UL, men det er ikke sikkert du ser så mye enda, da du kan være kortere på vei enn du tror.
Tviler på at de tar blodprøver for Toxoplasma der, det gjør legen sjeldent uansett.
Det er ikke så mye du kan gjøre så tidlig, men en celleprøve tas nok, og det er jo veldig fint. :)
 
En gynokolog tar ikke blodprøver, det gjør fastlegen på første kontroll.
Gynokologen kan fastslå om du er gravid eller ikke ved en undersøkelse nedentil.
De kan ta en innvendig ultralyd, men svært lite å se når du er så kort på vei.
 
I uke 5 får du sett hvor graviditeten er og plommesekk og av og til hjertet som slår. Verdt en tur ;) Mine første bilder av de små har vært på et par mm ;)
 
Det er god sannsynlighet for at gynekolog kan se og bekrefte graviditet i morgen. Selv var jeg på ul i uke 6 forrige onsdag, og fikk beskjed om mulig tom fostersekk. I går, seks dager senere, fant gynekolog foster/embryo med hjerteaktivitet og det ble målt til 7+1.

Håper du får sett noe i morgen, men dersom du ikke gjør det så er det mulig at det bare er litt for tidlig:)
 
Hvordan var timen? :)
 
Back
Topp