Katt

Bkno4608382

Andre møte med forumet
Jeg har en Savannah-katt hjemme som jeg elsker over alt i verden. Jeg er oppi den og den er oppi meg heletiden. Jeg renser også do nesten hver dag osv. Har hørt at det kan være bad pga noe i avføringen til katter men det kan da ikke være så farlig? Katten min er også en såkalt innekatt, noen som vet om det har noe å si? kanskje den ikke har dette i avføringen da den ikke går ute å får masse bakterier? :)
 
Bare bruk hansker å god hygiene når du tømmer doet.. Samt tømmer d med engang. Få noen andre til vaske doen
 
Mulig du allerede har hatt toxoplasmose.. Ca 10% har det.. Når jeg ble gravid fant jeg ut at jeg hadde hatt det uten å vite det. Har også hatt katt. God hygiene så går det nok bra :)
 
Er det en innekatt så er risikoen sp godt som null. Risikoen er generellt sett lav her i Norge uansett. Jeg har to katter som suser ute og inne, spiser mus og fugl, men jeg tenker ikke noe over det. Har over gjennomsnittet god hygiene når jeg renser kattedoen også. Så her er vi som normale. Koser når vi vil og er som før. Større sjangse og få toxoplasmose fra uvasket frukt og grønt uansett. Så kos deg med katten din du :)
 
Katter vil som regel bare kunne avgi smitte i 10-14 dager etter smitte, smitten vil være i avføringen (og ikke i pelsen) og er kun et problem om avføringen blir liggende i mer enn 24 timer. (De fleste tømmer vel kassa med engang det kommer avføring? så sjeldent den ligger så lenge...)

Det er mye større sjanse for å få toxoplasmose fra kjøtt som ikke er gjennomstekt og dårlig hygiene på kjøkkenet...
Det er allikevel anbefalt at man som gravid tar hensyn i forhold til rengjøring av kattekasse og slikt for å være på den sikre siden.

For mer info se her:
http://www.cats.org.uk/uploads/docu...0_Cats_and_pregnant_women_-_Toxoplasmosis.pdf
http://www.vet.cornell.edu/fhc/Health_Information/brochure_toxo.cfm
http://icatcare.org/advice/cat-health/toxoplasmosis-and-cats

Fra den siste linken til icatcare:
Does contact with a cat increase the risk of infection?

Research indicates that contact with cats (or owning a cat) does not increase the risk of T gondii infection in humans. Studies have shown that:

Newer strains of T gondii have been identified that are highly contagious, with infection being efficiently passed between intermediate hosts (species other than cats). Consequently, some scientists think that cats are becoming less important in the spread of this infection.

Reducing the risk of transmission of T gondii from a cat to its owner

Although the risk of transmission of T gondii from a cat to its owner is very low, this can be reduced further and/or its consequences minimised by adopting the following recommendations:


Håper dette gjør deg litt mer avslappet i forhold til risiko for toxoplasma fra pusen din :)
 
Vi har tre katter hvor alle tre kattene er ute daglig og spiser mus daglig (ser de i hagen), de har ofte orm og vi har en katte do som må skiftes på:) Som oftest tar mannen det men jeg venter ikke en hel dag for at han skal ta det vekk og likevel så bruker man jo spade å ta det vekk med, vasker meg på hendene etterpå gjør jeg også. Kan ikke bli helt hysterisk heller tenker jeg selvom man selvfølgelig må være forsiktig :)
 
Slapp heeeelt av og kos med katten din som vanlig!! Toxo er svært sjelden i Norge!
Bruk hansker når du tar doen!

Jeg tok opp dette med både lege og jordmor da vi har to katter og begge beroliget meg med dette svaret!

:)
 
dere er gode <3 om samboer ikke har mulighet til å ta doen så får keg bruke hansker som dere anbefaler! hjelper også mye på hva en lege har fortalt, tusentakk! :)
 
Jeg var negativ på igg (gammel smitte) så har ikke vært smittet før, så jeg kjenner litt på d.. Legen sa at jeg ikke skulle tømme doen til katta ettersom jeg ikke hr vært smittet, men koser meg masse meg katten likevell :)
 
Bruk hansker hvis du skifter på kattedoen, og vær nøye med å vaske hendene etter at du har kost med katten, så går det nok bra :)

Det skal jo litt til for at du får i deg toxo fra katten din.
I Norge blir i underkant av to per tusen gravide smittet- altså 2 promille, og kun 20-30% av disse vil overføre smitten til fosteret. Man regner dessuten med at ca 1 % av unge utegående katter har smitten i seg.
 
dere er gode <3 om samboer ikke har mulighet til å ta doen så får keg bruke hansker som dere anbefaler! hjelper også mye på hva en lege har fortalt, tusentakk! :)

Det går nok helt fint! :) Vi har hatt katter i årevis, og jeg er vokst opp med katt, men ble testet negativt for det etter jeg ble gravid; så det skal ganske mye til for å bli smittet som de sier. Men her i huset er det mannen som har tatt kattedoen absolutt hele svangerskapet, da vi ikke tar noen unødige sjanser, men hadde nok gått helt fint med bruk av hansker. :p
Nå vet jeg ikke helt om det kanskje er en forskjell på inne- og utekatter da, vi har som deg rasekatter som bare er inne :)
 
Det går nok helt fint! :) Vi har hatt katter i årevis, og jeg er vokst opp med katt, men ble testet negativt for det etter jeg ble gravid; så det skal ganske mye til for å bli smittet som de sier. Men her i huset er det mannen som har tatt kattedoen absolutt hele svangerskapet, da vi ikke tar noen unødige sjanser, men hadde nok gått helt fint med bruk av hansker. :p
Nå vet jeg ikke helt om det kanskje er en forskjell på inne- og utekatter da, vi har som deg rasekatter som bare er inne :)

Jeg er oppvokst med utekatter og har det også nå. Og så er jeg nok i overkant klengete på dem i forhold til kos! :) men jeg har heller aldri hatt toxoplasmose, så skal nok endel til for å bli smittet. Men jeg er nøye med hansker og god håndhygiene etter arbeid med jorda/luking, skyller frukt og grønt, og samboeren tømmer kattedoen (de gangene katta bruker drn i stede for blomsterbedet) og han tar seg også evt vilt som mus og fugl som blir med kattegapet inn. :p og det viktigste av alt da; håndvask før matlaging og måltider :)
 
Vi har 2 innekatter. Jeg fikk påvist toxoplasmose, men det hadde jeg hatt rett før jeg ble gravid da. Poenget mitt er; katter kan ha toxo selv om de er innekatter. Vær forsiktig når du tar kassen og ta blodprøve hos legen :)
 
Vi har 2 innekatter. Jeg fikk påvist toxoplasmose, men det hadde jeg hatt rett før jeg ble gravid da. Poenget mitt er; katter kan ha toxo selv om de er innekatter. Vær forsiktig når du tar kassen og ta blodprøve hos legen :)


Må bare legge til; det er oftest mannen som tar kassen da det egentlig er hans katter. Og jeg er supernøye med hygiene! (sykepleier).

Ikke meningen å skremme deg altså! :)
 
Back
Topp