Hvor mange fritidsaktiviteter får barna ha?

Sara

Forumet er livet
VIP
Desemberglede 2015
Januarlykke 2016
I høst har eldstemann to. Han har spilt fotball siden han begynte i første klasse, nå begynner han i tredje og begynner også i korpset.
Dvs enetimer med lærer fra kulturskolen en gang i uka i høst samt samspillet med de andre aspirantene fra nyttår.

Mellomste på 5,5 et førskolejente og skal gå på barnedans i høst. I vår gikk hun både det og barneidrett, men idretten kutter vi i åe, der var stess og lite utbytte

Hun klaget litt, for venninna i bhg skal gå både dans og idrett og svømmekurs.
Jeg synes en ting i uka er nok for barnehagebarn, hun skal få evt fotball eller håndball fra neste år og tilbud om korps når hun blir gammel nok.

Babyen hadde jeg tenkt å ha på babysvømming, men har ikke blitt noe av det.
 
1 og det er hest. Alt for dyr og tidkrevende til at hu får gå på andre ting i tilegg. Hun er 8 og har ridd siden hu var 5 :)
 
Jeg tenker 1 aktivitet holder sånn generelt jeg da, foreldre må jo følge opp og det er jo virkelig ikke lett når det kanskje er søsken inni bildet også. Når de blir store nok til å dra til trening selv så tenker jeg flere aktiviteter kan være greit :)
 
Jeg tenker 1 aktivitet holder sånn generelt jeg da, foreldre må jo følge opp og det er jo virkelig ikke lett når det kanskje er søsken inni bildet også. Når de blir store nok til å dra til trening selv så tenker jeg flere aktiviteter kan være greit :)

Ja, det skal følges opp og det er hovedårsaken til begrensningen, samt at de skal ha tid til å leke også.

Kulturskolen for eldste er i sfo-tiden så det legger ikke beslag på en ettermiddag for oss, men når han begynner med samspillet blir det jo både foreldrevakt og ettermiddag utav det. Men allerede fra første spilletime i morgen kommer spille-lekse.

Dansen hennes er bare enkelt-kurs helt uten noe dugnad og denslags og greit, men hun må fraktes og logistikken tilsier at vi da venter utenfor mens det pågår.

Med tre barn kan de ganske enkelt ikke gå på så mye.
Mannen er trener for fotballen så vi slipper så veldig mye annen dugnad der utenom salg av fisk. Jeg slipper stå i kiosken når han leder laget og det er jo fint siden vi har to unger til.
 
Minste er bare på svømming.
Eldste ønsket å begynne på idrettsskolen i fjor, og fikk lov til det, men han fortsatte på svømming allikevel, for det syns jeg er så viktig! Så han får ha 2.
 
Så mange de vil ha. De ønsker jo ikke flere når de selv synes det er slitsomt, så da setter de en grense selv. Det er jo forskjell på familier, det kan bli lange ettermiddager for noen når det ikke lenger er "unger i gatene" å leke med.
 
Kjem an på kor krevande det dei er med på er. Her har snart-9-åringen gått på teaterskole i tre år. 1 dag i veka, men det er eit stykke å kjøre, så vi må vente der og heile ettermiddagen går med.

Forrige halvår fekk ho gå på svømmekurs ein dag i veka i tillegg, fordi ho ikkje kom med i oppsetninga på teatret. Når ho skal vere med i eit stykke er det uaktuelt med andre aktivitetar, då det er øving 2-5 timar, 3-4 dagar i veka og deretter 4-5 forestillingar annankvar veke i ein periode. Blir lite tid (og energi) til anna då.

Viss 11-åringen hadde begynt med nokon aktivitet hadde eg vore sjeleglad.
 
I utgangspunktet sier jeg maks to aktiviteter hver så lenge de må følges, men det spørs litt på hvor mye tid ting tar, jeg er ikke helt låst. Når de var yngre gikk de på tre aktiviteter, men da hadde vi noen som var felles for hele familien. Mine eldste synes gjerne alt høres spennende ut, men de får ikke melde seg på fullt program hele uken, for så å stønne og klage hver dag fordi de heller vil leke med naboene. Tenker at når de kommer seg til og fra selv kan de få gjøre så mye de vil, men de må trappe opp gradvis og vise at de faktisk ønsker det over tid. Det holder ikke å synes alt høres fantastisk ut om høsten når de hører hva alle vennene skal gå på. Mine har ikke valgt aktiviteter som krever så mye av foreldrene heldigvis.

Jeg jobber deltid, og barna har aldri hatt full plass i barnehage eller sfo. Jeg tenker det gjør all verdens forskjell på hva de minste orker av aktiviteter. Det er stor forskjell på å gå på 3 aktiviteter sammen med 15-20 timer barnehage, og 3 aktiviteter sammen med 40 timer barnehage. Alle trenger rolig tid hjemme også. :)
 
Maks to
Viktig at de har fritid også så de har tid til venner, ta dwt med ro osv
 
Her har de 1 hver nå i høst. Jeg har satt maks grense på 3 siden skolearbeidet også må følges opp :)
 
Det spørs litt op hvor denne fritidsaktiviteten befinner seg. Er det fotball (da kan hun sykle til banen selv) og en til (hvor hun må kjøres) er det OK.

Tror ikke jeg gidder å kjøre alle ungene rundt hele uken på både 2 og 3 forskjellige aktiviteter og alle til hver sin tid og dag.
 
Back
Topp