Belegg på tunga

elipeli

Forelsket i forumet
Jeg har de siste ukene hatt belegg på tunga som jeg ikke blir kvitt. Det er ikke vondt, men føler jeg har veldig dårlig ånde. Fargen varierer mellom hvit og gul. Kan pusse vekk litt, men det kommer bare tilbake. Har vært hos legen og tatt prøve, det er ikke sopp. Har prøvd å bruke Corsodyl, men får det ikke vekk med det heller. Noen forslag til noe annet jeg kan prøve?
 
Jeg har de siste ukene hatt belegg på tunga som jeg ikke blir kvitt. Det er ikke vondt, men føler jeg har veldig dårlig ånde. Fargen varierer mellom hvit og gul. Kan pusse vekk litt, men det kommer bare tilbake. Har vært hos legen og tatt prøve, det er ikke sopp. Har prøvd å bruke Corsodyl, men får det ikke vekk med det heller. Noen forslag til noe annet jeg kan prøve?

Hei:)
Det er vanskelig å si med sikkerhet hva dette kan være. (Men du vet jo at det ikke er sopp.) Regner også med at legen da sjekket at du ikke hadde halsbetennelse/mandelbetennelse eller noen sånne tilstander som kan gi litt dårlig ånde.

En ting det kan være er at bakteriene som normalt skal være i munnhulen din rett og slett er litt "ute av balanse" og at du har et bakteriebelegg på tunga som også er en vanlig årsak til dårlig ånde. Du kan jo prøve å være "ekstra snill" mot munnen din en periode og se om det gir resultater, bruk milde produkter beregnet på sensitiv munn.
  • Tannkrem uten "såpestoffer" for eksempel zendium
  • Bruk tungeskrape og tanntråd
  • Skyll med munnskyll, gjerne en som har både fluor (for å forebygge karies) og sink som kan hjelpe mot dårlig ånde.
  • På dagtid etter måltider kan du jo tygge tyggegummi (de fleste tyggegummier inneholder kunstig søtningsstoffer som faktisk er gunstig for de bakteriene som normalt er i munnhulen). Det finnes også tyggegummi fra for eksempel SB12 som inneholder sink.
Håper noen av disse tipsene kan hjelpe deg!
Hilsen
Åse:)
 
Back
Topp