Testetøsas bekjennelser - Lykkelitens testetråd i pp 7

Lykkeliten_86

♥ Håper på en liten en ♥
Tilgangsansvarlig
VIP
Assistert-jentene
Himmelbarn
Maiblomstene 2016
Hei hei,

Nå er det vel ganske mange som kjenner mitt alterego da, mitt egentlige navn er Testetøsa. :D

Hun tar over styringen sånn 8 dpo og frem til tr. Lykkeliten-delen av meg er fornuftig, rolig, kunnskapsrik og avventende. Testetøsa myser på en hver test og har en avhengighet av å dyppe flest mulig tester i urin i løpet av hver dag. Helst 10 tester om dagen (det har hun heldigvis aldri fått lov til av Lykkeliten, men 2-3 tester har det vel blitt).

Litt om meg

Så litt kort om meg nå, før teste-galskapen her. Jeg har prøvd i snart 9 måneder på vår første, dette er pp 7. Jeg har hatt 3 kjemiske graviditeter, i løpet av mine første 5 pp'er (les informasjon om kjemiske graviditeter rett under). Da fikk jeg Crinone (progesteron) av fastlegen. Det skal man ta etter EL, så det gjorde jeg i pp 6. Og så ble jeg gravid nok en gang i pp 6, men med Crinone så klarte spiren å klore seg fast. Alt virket bra. Jeg hadde masse symptomer, ble veldig kvalm. Og etter at jeg var passert 10 uker kunne jeg begynne å kjenne livmoren over skambeinet. Jeg hadde ikke blødd en dråpe blod. Så dro vi på UL, fordi vi hadde lyst, og der var det ikke liv. Lille spiren var død, og ble målt til 8+4. Derfor fikk jeg medisinsk abort da jeg skulle vært 12+6, livmoren var det eneste som var "riktig" størrelse i forhold til hvor langt på vei jeg egentlig var, og kroppen var ikke klar over at det ikke var noe håp.

Nå er jeg i gang med første prøveperiode etter aborten. Kunne prøve på nytt med en gang hvis vi ville, siden jeg slapp utskrapning. Dersom det ikke klaffer denne runden skal vi inn til utredning for habituell abort, det betyr hvert fall to sykluser med kondom fremover. Mannen og jeg har lyst på ett forsøk til med Crinone først, vi håper det egentlig holder med Crinone. Så derfor prøvde vi på nytt nå. Utredningstimen kan vi avbestille dersom jeg blir gravid. Dersom jeg blir gravid får vi ekstra oppfølging i svangerskapet, med tidlige ultralydundersøkelser på sykehuset. Jeg vil nok ikke føle meg trygg før vi ser liv på UL rundt uke 10. Eller kanskje ikke før UL ved uke 13. Oj oj.

Så, dersom jeg blir gravid nå så er jeg forbi kjemisk graviditet dersom vi kommer til 25. mars (5+0). Og så må jeg komme til første UL før påske (7-8 uker på vei) og andre UL etter påske før jeg er forbi forrige gang. Jeg har brukt Crinone denne syklusen her også, så jeg kjenner at jeg egentlig ikke er så redd for kjemisk graviditet lenger.

Og her er testegalskapen da

Jeg fikk strek etter tidsfristen på en test på CD 13. Jeg tok en test CD 19 som var helt negativ og en ny en for noen dager siden, bare for å være 100 % sikker på at alle tester er negative etter MA'en, den var negativ den og heldigvis. Jeg tror kanskje det var fordi Foreløpig litt anonym sa at hun kunne se sånne ultrasvake streker så lenge etter sin MA, så jeg ville forsikre meg helt om at alle hcg-rester var BORTE!

Ok. Så er det Testetøsa da, for jeg synes at å teste etter MA er greit. Men Testetøsa har lovet i alle anledninger denne syklusen at hun skulle vente til 8 dpo. MEN problemet (logikken forsvinner nå) er jo at jeg tror EL var midt på natten slik at jeg teknisk sett er midt mellom 7 og 8 dpo i dag, sånn egentlig. Så derfor ble det test istad, på ettermiddagsurin. Mange timer siden jeg hadde drukket, mange timer siden jeg hadde tisset. Jeg så en ultrasvak strek rett innenfor fristen, omtrent ved 5 minutter (sånn ultrasvak som mannen ikke kan se) og når den har tørket kan både mannen og jeg se streken, rosa. Så nå er jeg glad tror jeg, men litt sånn nervevrak og rar. Kanskje jeg hadde sånn hcg liggende på 2-3 etter aborten, sånn at det er derfor den kom så tydelig så tidlig nå (jeg har jo pleid å få strek etter fristen allerede 8 dpo flere ganger tidligere).

Her er bilde av testen i dag, 7 dpo, men som vanlig, vanskeligere å se på bilde enn i virkeligheten. Bilde er uredigert. Jeg kommer til å oppdatere med testene som kommer de neste dagene. :D

7 dpo, ettermiddag:
upload_2014-3-11_19-58-52-png.53438


8 dpo, morgen:


imageuploadedbybv-forum1394606214-555635-jpg.53470


9 dpo, morgen:
imageuploadedbybv-forum1394692131-280458-jpg.53569


9 dpo, ettermiddag:
imageuploadedbybv-forum1394728963-872934-jpg.53594


7-10 dpo:
upload_2014-3-15_11-47-41.png


11 dpo, morgen:
upload_2014-3-15_11-46-25.png


12 dpo, ettermiddag:
image.jpg


13 dpo, morgen, tilbake til forvirring:
bilde (4).JPG

Dersom det er virkelig en spire nå så: Lille spire - klor deg fast! :love7

Her er oversikt over viktige datoer (hentet herfra: http://www.klikk.no/foreldre/bligravid/article553179.ece#) for spireliten, utifra at jeg vet at EL var 4. mars (EL-test og temperatur-graf.)

upload_2014-3-11_22-8-5.png


Problemet er at denne nettsiden over for terminkalkulator bare viser 40 uker og 2 dager, mens jeg forstår at ny standard er 40 uker og 3 dager. Så her har jeg lagt inn forskjellige datoer for første menstruasjon for å få inn min egen første blødningsdag, min egen befruktningsdag/EL-dag og riktig termin i forhold til 40+3. Klipp og lim i paint med andre ord. :p



Informasjon om kjemisk graviditet:

Kjemiske graviditeter (ligger under gruppen spontanabort)
Tidlig abort regnes som før 12. uke, sen abort etter uke 12. Kjemisk graviditet regnes som abort før uke 5. Altså vil mensen enten komme til tiden, eller være litt forsinket. Mange oppdager det ikke, noen kaller det bare spontanabort, men termen er altså kjemisk graviditet. Det er en variant av tidlig spontanabort.

Det betyr at egget har klart å komme seg ned til livmor, det har festet seg såpass at man vil ha fått nok hcg til svakt utslag eller ordentlig utslag på test i et par dager før testene igjen blir svakere eller negative. Man vil gjerne ha magekramper, kan ha koagler i blodet. Gjerne blødning noen dager etter positiv/svak positiv test.

Hva jeg har funnet ut ved forumsøk: Noen leger anbefaler bare å vente med å teste til over IKM, for å slippe å oppdage et kjemisk svangerskap. Andre leger derimot teller med dette på samme måte som en SA, og vil derfor utrede og behandle på samme måte som ved habituell abort dersom man opplever flere.

Problemet er jo at det er så tidlig at en del av de befruktede eggene som går til grunne er nok fordi de ikke er levedyktig, slik at det ikke er noe man selv kan gjøre for å forhindre det. Dersom det skjer gjentatte ganger er det et spørsmål om det er noe galt med livmoren. Dersom livmorslinhinnen ikke klarer å ernære ett egg så dør det, og da vil man få en kjemisk graviditet. For å hjelpe på dette er det mange som får progsteron-behandling. Da må man først måle hormonene i gjennom en syklus ved blodprøver på spesifikke dager i syklusen. Gynekolog kan også måle tykkelsen på livmorslimhinnen én uke etter EL.

Legen min har ikke gjort noen undersøkelser på meg, men synes det kan være verdt med ett forsøk med Crinone siden jeg har mistet flere ganger (nå er det 3 kjemiske og én MA). Så jeg har ikke målt og sjekket at jeg mangler progesteron, men alt så normalt ut på innvendig UL hos gynekologen. Dersom vi ikke er gravide nå eller jeg er det og mister på nytt vil vi få full utredning, og da vil også progesteron sjekkes regner jeg med.

Og så er det viktig for meg å påpeke:

Alle som tester tidlig når de er gravide vil få svak positiv test. Det betyr ikke at man har en kjemisk graviditet. Det er bare at hcg starter lavt for alle. Kjemisk graviditet betyr bare at man begynner å blø og at spiren dør før man er 5 uker på vei. Derfor er det mange ikke rekker å få mer enn en svak positiv test. Fordi hcg stiger langsomt i starten.

Så om du får en svak positiv test; HIPP HURRA! Du er mest sannsynlig gravid (99 % sikre de fleste hcg-tester, så lenge de brukes riktig og lese av til riktig tid), og det går som oftest bra heldigvis! :)

Positiv test: Riktig farge, innen tidsfristen

Negativ test: ingen strek innen tidsfristen

Ugyldig resultat: strek som dukker opp etter tidsfristen, feil farge på streken (vanligvis grå, kalles skyggestrek), at hele testområdet er farget/blurry eller at streken har feil tykkelse. Streken skal ha samme fasong som kontrollstreken.


Hvorfor så svak strek?
Jeg måtte forske litt på hvorfor billigstrimlene er svake så lenge (forrige gang jeg var gravid ble jo ikke streken sterk før rundt 18 dpo), og lagde derfor denne tråden:http://forum.babyverden.no/index.php?threads/1673091/
 
Last edited:
Heia testetøsa!
 
Synes jaggu jeg ser antydning til strek:D


Sent from my iPhone using BV Forum
 
Men du er jo på august forumet..? Eller mistet du det som skulle komme i august?

Sent from my GT-I9505 using BV Forum mobile app
 
Hun mistet den ja

fra app
 
Ja, har testet. Synes på nytt jeg (altså, gale Testetøsa) kunne se noe fra start, og streken er tydeligere nå, men ikke sterkere enn i går ettermiddag altså. Jeg merker at det ikke er mange nok timer til å stresse meg på så svake streker, så jeg burde holde meg til i morgen for ny test. Så det faktisk er 24 timer hvert fall.

Her er bilde, vet ikke om den synes nå for jeg har ikke så godt lys eller så god tid til å ta bilde.

ImageUploadedByBV Forum1394606214.555635.jpg



*Taster på app på iPad*
 
Last edited:
Krysser fingrene.

8 dpo er tidlig. Veldig tidlig. Det vet du

fra app
 
Ja, har testet. Synes på nytt jeg (altså, gale Testetøsa) kunne se noe fra start, og streken er tydeligere nå, men ikke sterkere enn i går ettermiddag altså. Jeg merker at det ikke er mange nok timer til å stresse meg på så svake streker, så jeg burde holde meg til i morgen for ny test. Så det faktisk er 24 timer hvert fall.

Her er bilde, vet ikke om den synes nå for jeg har ikke så godt lys eller så god tid til å ta bilde.

Vis vedlegget 53470


*Taster på app på iPad*
Æ ser streken i dag å æ ;) :)
 
Du som vet alt :) når tørr jeg ta den digitale?
 

Vedlegg

  • 1394621692972.jpg
    1394621692972.jpg
    30,9 KB · Visninger: 157
Back
Topp