Strikke hjelp?

Allekallenavneropptatt

Glad i forumet
Julegavene 2019
Trenger litt strikkehjelp....Eneste jeg egner meg til strikke er pledd og luer:angelic:

Har kjøpt Sandnes garn : lun ull i dag. Står pinne 5 og en firkant med 10 inni og 18 under...kommer til strikke pledd med rundpinne 8, men hvor mange masker bør jeg da legge opp? Skal være vanlig pledd som passer voksen. Og hvor mange nøster? Håper noen kan hjelpe meg:)
 
Trenger litt strikkehjelp....Eneste jeg egner meg til strikke er pledd og luer:angelic:

Har kjøpt Sandnes garn : lun ull i dag. Står pinne 5 og en firkant med 10 inni og 18 under...kommer til strikke pledd med rundpinne 8, men hvor mange masker bør jeg da legge opp? Skal være vanlig pledd som passer voksen. Og hvor mange nøster? Håper noen kan hjelpe meg:)
Du kan prøve å legge opp 20-30 masker, og strikke en prøvelapp, så du finner strikkefastheten din med det garnet på pinne 8. Deretter ganger du antallet masker du har på 10cm med den bredden du ønsker, og deler på 10, så finner du ut hvor mange masker du bør legge opp :)
Hvor mange nøster du trenger vet jeg ikke, men hvis du bruker opp ett nøste, og måler arbeidet ditt da, så kan du ta totalt ønsket lengde og dele på den lengden du har strikket, så vil du se ca hvor mange nøster du kommer til å trenge :smug:
 
Du kan prøve å legge opp 20-30 masker, og strikke en prøvelapp, så du finner strikkefastheten din med det garnet på pinne 8. Deretter ganger du antallet masker du har på 10cm med den bredden du ønsker, og deler på 10, så finner du ut hvor mange masker du bør legge opp :)
Hvor mange nøster du trenger vet jeg ikke, men hvis du bruker opp ett nøste, og måler arbeidet ditt da, så kan du ta totalt ønsket lengde og dele på den lengden du har strikket, så vil du se ca hvor mange nøster du kommer til å trenge :smug:
Ja....hvor lang bør en rundpinne være til et teppe i normal str? Og hvor lang bør den være til et baby pledd på ca 80 cm bredde?
 
Ja....hvor lang bør en rundpinne være til et teppe i normal str? Og hvor lang bør den være til et baby pledd på ca 80 cm bredde?
Du burde nok ha rundpinne på 100 eller 120 i hvert fall til et vanlig teppe. Til babypledd berger du med 60 uten at det blir for trangt på pinnen, men
du kan jo bruke lengre og :smug:
Nå går jeg utifra at du strikker frem og tilbake da, og ikke rundt?
 
Du burde nok ha rundpinne på 100 eller 120 i hvert fall til et vanlig teppe. Til babypledd berger du med 60 uten at det blir for trangt på pinnen, men
du kan jo bruke lengre og :smug:
Nå går jeg utifra at du strikker frem og tilbake da, og ikke rundt?
Er vel frem og tilbake tror jeg...
Men tenker jeg begynner med babypledd jeg...rundpinne str 4,5 eller 8 da? Tenker kanskje strikke rett og vrang...2 rader med hver f eks. Skal bruke samme garn som nevnt i hovedinnlegget...:)
 
her er det 5 rette, 10 vrange, 10 rette, 10 vrange osv til det er 5 igjen. Så fortsetter du sånn i 10 runder. rett på baksiden av vrangt, og vrangt på baksiden av rett. Alltid 5 rette i starten og slutten av linja :D Og så etter 10 runder bare bytter du :D, sånn at du får slik firkant. Det er ikke annet enn rett og vrangt ;)
 
her er det 5 rette, 10 vrange, 10 rette, 10 vrange osv til det er 5 igjen. Så fortsetter du sånn i 10 runder. rett på baksiden av vrangt, og vrangt på baksiden av rett. Alltid 5 rette i starten og slutten av linja :D Og så etter 10 runder bare bytter du :D, sånn at du får slik firkant. Det er ikke annet enn rett og vrangt ;)
Ja, men det blir for komplisert for meg altså....jeg glemmer meg garantert...der må man regne og på antall masker....jeg har trøbbel nok med det fra før:nailbiting:
 
det er det som er så fint, du trenger bare å telle første runden :p Deretter ser du hvor de forskjellige skal være, avhengig av hvilken maske du strikket forrige runde ;)

Men for å foreslå noe annet da: 5 rette, 1 vr, 1 r til det er 5 igjen, og så samme neste runde og så videre. Da får du noe som heter perlestrikk :)
 
Riller i kantene er helt vanlig (og ganske nødvendig for å få en jevn kant. Og du snur når du kommer til enden av teppet, ikke før :) Da bare snur du strikketøyet så du har andre siden mot deg, og fortsetter tilbake igjen
 
På en rundpinne kan du enten strikke rundt og rundt, eller frem og tilbake. For tepper er det bedre med rundpinner og frem og tilbake, fordi da kan du samle maskene på midten og hindre at de faller av like lett som de ville gjort med bare pinner :) Forskjellen blir at du ikke strikker videre når du kommer til den første masken, men istedenfor snur hele arbeidet
 
glattstrikk er derimot rett på vrangen og vrangt på retten :)
 
Back
Topp