Motta sæddonasjon

Bambi18

Flørter med forumet
Mailykke 2018
Jeg begynte å tenke litt på det å motta sæddonasjon. Er ikke aktuelt for meg, men fant ut at jeg visste fint lite (les: ingenting) om dette. Jeg forsøkte å lese meg litt opp, men noen spørsmål sto fremdeles ubesvart. Dersom man mottar sæddonasjon hva får man egentlig vite om donoren? Gitt at det er en anonym donor og ikke partner som donerer. Kan man velge noe ift donor? Eksempel kan man bestemme etnisitet/hudfarge? Eller hva med hårfarge, øyenfarge, vekt, høyde, eller andre ting?
Hva sier regelverket og hva tenker du? Hvor mye skal man kunne bestemme selv?

Bare nysgjerrig på hva folk tenker :)
 
Etter normale norske regler, så velges gjerne en donor som ligner far, sånn type lengde, hår og øyne, så langt det lar seg gjøre.

Utenlands varierer det hvor mye man kan få vite ofte også avhengig av hva man betaler for å få vite i en del land
 
De to jeg kjenner som har gjort det utenlands (begge single) fikk velge etnisitet, øyenfarge, hårfarge, ca høyde og noen ting til.
Vet ikke hvilke land de var i
 
tenker det innenfor å vite noe, spesielt om det er et par slik de kan få et barn som minner bittelitt på de... det er ikke lett vei å gå og velge sæd donasjon, du går jo litt i mot de drømmene du kanskje hadde som før du startet reisen...
 
Etter normale norske regler, så velges gjerne en donor som ligner far, sånn type lengde, hår og øyne, så langt det lar seg gjøre.

Utenlands varierer det hvor mye man kan få vite ofte også avhengig av hva man betaler for å få vite i en del land
Tusen takk for info :) Det var jo i grunnen en god løsning å finne en donor som ligner partner.
Vet du da om man kan bestemme en del selv om man er alene/ikke har partner?
 
tenker det innenfor å vite noe, spesielt om det er et par slik de kan få et barn som minner bittelitt på de... det er ikke lett vei å gå og velge sæd donasjon, du går jo litt i mot de drømmene du kanskje hadde som før du startet reisen...
Det er helt sant! Er nok ikke en enkel løsning for de fleste. Tror de fleste håper at det skal gå enkelt for seg. Men jeg synes jo det er fint at muligheten for hjelp er der for de som trenger det :)
 
Tusen takk for info :) Det var jo i grunnen en god løsning å finne en donor som ligner partner.
Vet du da om man kan bestemme en del selv om man er alene/ikke har partner?
De som ikke har har partner får vel ikke i Norge, må ikke de til danmark? Og da er det privat og de får velge selv mener jeg
 
De som ikke har har partner får vel ikke i Norge, må ikke de til danmark? Og da er det privat og de får velge selv mener jeg
Var ikke det noe nytt de skulle krangle og styre om på Stortinget nå? Damer som skulle få hjelp alene og noe mer :hilarious:
 
Men de har vel ikke landet enda? Eller har jeg ikke fått med meg? Stortinget har vel ferie enda.
 
De som ikke har har partner får vel ikke i Norge, må ikke de til danmark? Og da er det privat og de får velge selv mener jeg
Åå, det var jeg ikke klar over :)
Jeg har visst ikke fått med meg den diskusjonen, kun den om surrogati :wacky:
 
De som ikke har har partner får vel ikke i Norge, må ikke de til danmark? Og da er det privat og de får velge selv mener jeg

Ironisk det der, ingen som sier noe om man får seg et ligg på by’n og blir smelt på tjukka. Om noen ønsker å bli gravide på en sikrere og mer anstendig måte må man tik dk :p
 
Jeg begynte å tenke litt på det å motta sæddonasjon. Er ikke aktuelt for meg, men fant ut at jeg visste fint lite (les: ingenting) om dette. Jeg forsøkte å lese meg litt opp, men noen spørsmål sto fremdeles ubesvart. Dersom man mottar sæddonasjon hva får man egentlig vite om donoren? Gitt at det er en anonym donor og ikke partner som donerer. Kan man velge noe ift donor? Eksempel kan man bestemme etnisitet/hudfarge? Eller hva med hårfarge, øyenfarge, vekt, høyde, eller andre ting?
Hva sier regelverket og hva tenker du? Hvor mye skal man kunne bestemme selv?

Bare nysgjerrig på hva folk tenker :)

Vil tipse deg om denne dokumentaren

http://tv.nrk.no/program/KOID37005716
(Ps: tilgjengelig i bare 19 dager til nå på netttv)


:happy:
 
Bør hvertfall få velge hudfarge. Litt kjipt å bli overrasket med en brun baby
 
Jeg synes denne diskusjonen er litt usmakelig..

De som må motta sæddonasjon tipper jeg har vært gjennom en prosess for å akseptere at de velger donasjon.

Så sitter folk her inne og lurer på om man kan velge selv ut fra en "databank" for å få den babyen de vil ha.

Vær heller glad for at dere slipper unna assistert befruktning, det var for meg en tung psykisk og mental prosess, og ble ikke lettere av sånne "fjollete" og uvitende spørsmål fra folk som overhodet ikke har peiling hvordan det er å slite å få barn.
 
Jeg synes denne diskusjonen er litt usmakelig..

De som må motta sæddonasjon tipper jeg har vært gjennom en prosess for å akseptere at de velger donasjon.

Så sitter folk her inne og lurer på om man kan velge selv ut fra en "databank" for å få den babyen de vil ha.

Vær heller glad for at dere slipper unna assistert befruktning, det var for meg en tung psykisk og mental prosess, og ble ikke lettere av sånne "fjollete" og uvitende spørsmål fra folk som overhodet ikke har peiling hvordan det er å slite å få barn.

Så man får ikke lov til å spørre om noe man lurer på, fordi noen sliter med å få barn?
 
Så man får ikke lov til å spørre om noe man lurer på, fordi noen sliter med å få barn?

Jo, selvfølgelig skal man spørre i vei.. Men går an å tenke på mottakeren av spørsmålene.

Jeg er sikkert hårsår, men det er nå bare min mening.
 
Jeg synes denne diskusjonen er litt usmakelig..

De som må motta sæddonasjon tipper jeg har vært gjennom en prosess for å akseptere at de velger donasjon.

Så sitter folk her inne og lurer på om man kan velge selv ut fra en "databank" for å få den babyen de vil ha.

Vær heller glad for at dere slipper unna assistert befruktning, det var for meg en tung psykisk og mental prosess, og ble ikke lettere av sånne "fjollete" og uvitende spørsmål fra folk som overhodet ikke har peiling hvordan det er å slite å få barn.
Det var på ingen måte ment som støtende. Beklager hvis det ble oppfattet slik. Jeg var genuint interessert i å vite mer om temaet da det er et tema jeg visste lite om. Uvitenhet blir jo kurert av å få svar.
Hvor mye man får vite om donoren var bare ett av de ubesvarte spørsmålene som ble hengende.
Jeg er glad for at man har mulighet til å få hjelp til å få barn. Og har stor forståelse for at det kan være svært krevende og tungt for de som må gjennom assistert befruktning.
Er lei for at du fikk en vanskelig tid. Håper virkelig at det ordnet seg for deg :Heartred
 
Hva er problemet med å få en «brun baby»?
Jeg kan skjønne det at man kan bli veldig overrasket når man selv er lys og forventer en lys unge, men så kommer det en mørk unge. Samme går jo andre veien. Man vil vel ha en unge litt lik seg selv? Nå er jeg selv hvit og mannen litt mørk så ikke særlig overraskelse her at ungene er/blir mørkere enn meg:p men klarer å se at man blir overrasket uten at det er noe galt i det:)
 
Back
Topp