Barnets etternavn

R90

Andre møte med forumet
Hei! Jeg er litt nysgjerrig på å høre hvordan dere gjør det med tanke på barnas etternavn. Vi har begge relativt uvanlige etternavn, men jeg/vi ønsker kun å bruke hans etternavn til vårt kommende barn + eventuelle søsken.

Jeg er min fars eneste barn, og ser for meg at han kan synes at dette er litt dumt. Noen som har vært borti liknende problemstilling?
 
Syns at dette er noe man må velge selv :p her har han pappaens etternavn og har ikke tenkt på hva andre i min familie mener om det
 
Her er det min mor som er skuffet over at det ikke blir hennes etternavn, hun er eneste i Norge med det etternavnet, men barna våre tar det ene etternavnet til mannen, siden vi begge tar det når vi gifter oss, og jeg har så mye dobbelt og trippelt og quadruppellnavn i familien :inpain:
 
Valget er allerede tatt. Det blir hans etternavn og kun det. Men jeg synes likevel at det blir vanskelig å fortelle[emoji849]
 
Guttungen har pappaens sitt etternavn. Ikke veldig uvanlig navn, men navnet er fra gården og stedet han er ifra.
Jeg har dobbeltnavn, hvor det ene er et veldig vanlig navn og det andre er et uvanlig navn, hvor kun min familie har navnet. Er fra stedet og gården morfar er ifra. Men jeg har ikke noe forhold til stedet eller navnet, så da ble det sånn.
 
Her har alle i familien etternavnet til mannen.
Jeg har 2 etternavn som pikenavn. Men klarte ikke velge hvilke jeg skulle bruke til mellomnavn - så droppet begge og har kun mannen sitt navn
 
Vi giftet oss i fjor, men har ikke byttet etternavn enda. På sikt skal både vi og evt. barn som måtte komme ha mitt etternavn + hans etternavn :) Det klinger best i den rekkefølgen, men kunne like gjerne vært omvendt. Hadde jeg hatt min mor sitt etternavn også, ville vi nok valgt at bare barna fikk etternavnene våre, og beholdt våre egne slik de var.
 
Jeg vil hete det samme som barna, så da blir det antageligvis mitt etternavn fra starten, og så bytter alle når vi får felles etternavn etterhvert.
 
Her har vi alle mitt som mellomnavn og hans som etternavn. Vi hadde begge sjeldne navn, men hans er det eneste i verden (vi valgte derfor det som etternavn). :)
 
Valget er allerede tatt. Det blir hans etternavn og kun det. Men jeg synes likevel at det blir vanskelig å fortelle[emoji849]
Skjønner at det kan være vanskelig. Her har vi alle mitt etternavn. Litt pes fra mannens familie da vi giftet oss og han tok mitt navn. Vi ventet med å si det til navnebyttet var gjennomført. Glad for det. Selv om noen synes vi kunne gjort det annerledes forventer ingen at vi endrer navn for at de skal bli fornøyd.
 
Eldste fikk mitt etternavn (ikke så vanlig navn mot exens veldig vanlige)
Minste fikk også mitt navn fordi jeg vil at ungene skal hete det samme (de skal behandles som søsken selv om de biologisk er halvsøsken). Ingen av oss liker flere etternavn så sambo syns det var greit og en god grunn selv om han gjerne skulle hatt navnet sitt videre
 
Alle har mitt som mellomnavn og mannen sitt som etternavn.
Mitt er knytt til stedet jeg/slekten er tilknyttet til. Mannen sitt er veldig sjelden, kun vi i Norge/Europa som heter det.
 
Her ble det et stoooort tema i min familie, pga uvanlig navn. Jeg sa at jeg kun ønsket 1 fornavn og 1 etternavn, så da valgte vi pappaen sitt etternavn, ferdig prata. Ble også snakket om når vi giftet oss om jeg skulle beholde, da svarte jeg blankt nei. En familie = 1 navn hos oss.
Nå skal det sies at jeg hatet mitt fødenavn, så var bare deilig å få nytt etternavn. Det forsto jo ikke min familie, men ville ikke si det til de heller.
 
Vi har begge uvanlige navn, mitt er endel sjeldnere.
Ungen fikk farens navn og mitt som mellomnavn, og jeg tenker vi ofte ikke blir å bruke mellomnavnet siden det blir så mye navn av det [emoji16]
Er greit å holde det kort til daglig.
 
Her blir det samboers etternavn på barna. Dette er fordi vi er forlovet, og jeg blir å ta hans etternavn når vi gifter oss.
 
Tror ikke jeg ville gjort noen greie ut av å «break the news» til familien. Jeg ville vare valgt det navnet jeg ville og ikke sagt noe om det, så fikk bestefar heller si hva han ville når han fant det ut :p
 
Back
Topp