Gravid og katteklor

gledestilnovember

Blir kjent med forumet
Hei alle! Jeg er gravid og har katt hjemme, i dag ble jeg klort til blods.. smittes toxoplasmose gjennom klor?? Ble så utrolig redd for at jeg nå er blitt smittet.. har et langt kloremerke på baksiden av armen...:( har renset det godt med både pyrisept og antibac
 
Toxoplasmose smitter fra gammel katteavføring, og du må få smitten i deg via munnen [emoji4]
 
Nei.

Det er i kattens avføring og i jord (feks uvaskede grønnsaker). Du må få smitten via munnen.
 
Toxoplasmose smitter fra gammel katteavføring, og du må få smitten i deg via munnen [emoji4]
Er i tillegg blitt forkjøla og er redd toxoplasmose.. flere kolleger er forkjøla og er visst en tid for det nå, men tenker med en gang det må være det mtp jeg ble klort nettopp.. samboer sier jeg bare er hysterisk men tar alt på alvor disse dager ..
 
Det er umulig å få toxo gjennom katteklor.

Og vanskelig å få det via avføring også. Du må nesten bokstavelig talt ta på bæsjen og så putte fingrene i munnen. Ikke alle katter har smitten heller.
 
Er i tillegg blitt forkjøla og er redd toxoplasmose.. flere kolleger er forkjøla og er visst en tid for det nå, men tenker med en gang det må være det mtp jeg ble klort nettopp.. samboer sier jeg bare er hysterisk men tar alt på alvor disse dager ..

Som de andre skiver er det katteavføring som inneholder parasitten og eggene fra den, katten i seg selv er ikke farlig. :)

Om jeg har lest riktig så skjedde hendelsen du er bekymret for i går, og da vil jeg forsøke å berolige deg med at en eventuell tokoplasmose infeksjon ikke oppstår før etter 5-21dager etter man er blitt smittet. Dermed kan du slappe helt av med det nok er en helt vanlig forkjølelse. :)

At du har fått det gjennom ett katteklor er svært lite sannsynlig. Dessuten skrev du at du renset såret godt med en gang. Jeg tror du kan ta det helt med ro :) Men vet selv hvor vondt det er å være redd for slikt og om du ikke greier å slå deg til ro med det, så kan du ta en tur til legen og forklare bekymringen din. Det er mulig å ta en blodprøve for å se om du er smittet (tidligst 3 uker etter eventuell smitte). Det viktigste er jo at du får slappet av og kost deg i svangerskapet :)

Dette går nok helt fint :)
 
Er i tillegg blitt forkjøla og er redd toxoplasmose.. flere kolleger er forkjøla og er visst en tid for det nå, men tenker med en gang det må være det mtp jeg ble klort nettopp.. samboer sier jeg bare er hysterisk men tar alt på alvor disse dager ..

Det bra å ta ting på alvor, men i dette tilfellet kan du senke skuldrene. For det første smitter ikke Toxoplasma gjennom katteklor. For det andre så er det, som en annen skriver her, 5-21 dager fra smitte til symptomer, så dette er nok en helt vanlig forkjølelse. Og for det tredje, som også skrives over her, så skal det veldig mye til for å bli smittet, og det er ikke alle katter som har Toxoplasmose i seg heller.
Jeg jobber selv med dyr, mange syke også, og har vært borti mange katter og deres avføring osv., og har ikke blitt smittet (sjekket det før egen graviditet).
 
Kan man ta blodprøve for å sjekke om man har hatt toxo? For det er vel slik at det er første gang man får det som er kritisk hvis man er gravid?

Jeg har hatt katt(-er) hele mitt 37-årige liv - og tenker egentlig at jeg på et eller annet tidspunkt (sannsynligvis som uhygenisk barn) har vært smittet. Stresser derfor ikke så veldig mye med det nå.. stresser med alt annet riktignok, så flott med en problemstilling som for en gangs skyld ikke bekymrer meg så veldig :cat:
 
Er så takknemelig for forum sider som dette her!! Har fått bestilt meg en legetime som er om ca 3 uker. Mye bedre og gå til legen en gang for mye enn for lite. Spesielt når jeg går rundt å tenker på dette hele tiden. Gleder med til november for da kan slike bekymringer som dette bare forsvinne, spise det jeg vil og ikke overtenke absolutt aalt!:facepalm::D
 
Kan man ta blodprøve for å sjekke om man har hatt toxo? For det er vel slik at det er første gang man får det som er kritisk hvis man er gravid?

Jeg har hatt katt(-er) hele mitt 37-årige liv - og tenker egentlig at jeg på et eller annet tidspunkt (sannsynligvis som uhygenisk barn) har vært smittet. Stresser derfor ikke så veldig mye med det nå.. stresser med alt annet riktignok, så flott med en problemstilling som for en gangs skyld ikke bekymrer meg så veldig :cat:
Tror det er en standard sjekk. Ble i hvert fall sjekket samtidig med de andre testene da jeg tok blodprøver hos jordmor i uke 12. Har aldri hatt katt, men gikk lenge i barnehage og spiste nok min andel sand :hilarious:. Jeg testet positivt på at jeg har hatt sykdommen før uten at jeg noengang har kjent symptomer.
 
Tror det er en standard sjekk. Ble i hvert fall sjekket samtidig med de andre testene da jeg tok blodprøver hos jordmor i uke 12. Har aldri hatt katt, men gikk lenge i barnehage og spiste nok min andel sand :hilarious:. Jeg testet positivt på at jeg har hatt sykdommen før uten at jeg noengang har kjent symptomer.

Ja denne taes av alle gravide. Ser du i papirene dine så har du nok svar på det.

Jeg er oppvokst med katt fra jeg var liten, og som voksen hadde jeg innekatt med innedo jeg skiftet på. Jeg har fått negativ test hver gang.
 
Back
Topp