Tilbake hit..

Ønskefrue

Gift med forumet
Tilgangsansvarlig
VIP
Junibarna 2019
Septemberlykke 2024
Hvor skal jeg begynne..

Ble gravid første gang i august 2015 som resulterte i verdens fineste gull våren 2016.

Ingen prevensjon, men full kontroll på syklus helt til eggløsningen plutselig kom to dager før tiden i november 2017. Bestemte oss for tidlig ultralyd 11+3. Der så vi en bamsemums uten hjerteaktivitet som ble målt til 8+5. Ble sendt videre til gyn.poliklinikk der det ble bekreftet, og jeg fikk med meg Cytotec hjem. Blødde i 10 uker.

Bestemte oss for å prøve så snart kroppen ville, og vi var klare for det. Bestemte oss på dagen eggløsningen kom i mai 18, men rakk ikke «prøve» den mnd, så regner den egentlig ikke med. 15.juni sto jeg nok en gang med en digital som sa «gravid 1-2».
Fikk denne gangen henvisning til tidlig ultralyd for å se at det var hjerteaktivitet 9+3.

Da jeg var 6+5 bestemte vi oss på dagen for å dra å ta en tidlig ultralyd privat, jeg følte meg ikke gravid, og trengte nok en bekreftelse. Vi fikk se en pumpende ert. Samme kveld (søndag 8.juli) begynte jeg å blø. Tenkte dette kom av den innvendigeultralyden, men likevel var det noe i meg som sa at det ikke gikk denne gangen heller. Blødningene tok seg opp på mandag, men det var likevel langt unna det jeg var gjennometter MA’en. Snakket med jordmor, og hun ba meg se det an.

Tok i dag (7+3) en ny digitaltest siden blødningene så å si har stoppet.. Den sa 2-3, og det betyr synkende hCG..

Jeg er livredd for å prøve enda en gang. Nå har vi mistet to gull. Hva er sjansen for at det går bra neste gang? Føler også at jeg blir «avfeid» av helsevesen for at det er vanlig å miste.

Vet også at det ikke trenger å være noe annen årsak enn at det ikke var friskt, men kan det være noe annet? Hva kan jeg gjøre?

Er det flere her det har gått bra med etter to tap?

Litt ekstra info;
- Begge i midten av 20-årene
- Jeg er rhesus negativ, fikk sprøyte etter fødsel og etter MA’en.
- Hadde lavt D-vitaminnivå (målt etter MA’en), men fikk dette opp på normalt nivå.
- Tatt gravid-vitaminer helt siden positiv test begge ganger.
 
Så leit[emoji173]️ Jobber selv som jordmor, og har stadig inne damer til fødsel som har mistet både to og flere ganger på rad, men som nå har kommet til termin. Skjønner at dette er fryktelig trist og vanskelig for deg. Styrkeklem til deg[emoji173]️
 
Veldig trist å høre at dere har mistet [emoji26] kan ikke tro at innvendig UL kan skape en abort, men har selv tenkt det samme pga «hva hvis» og tankene flyr og man blir desperat for å finne en grunn til hvorfor det skjer.
Jeg har selv hatt 1MA (uke 13), og 2 SA (uke 7 begge to). Ble sendt hjem med piller etter de hadde sett på UL og konstatert MA. ble fortalt at dette skjer med alle og det er mer vanlig enn man tror. Fikk ingen oppfølgning.
Kjenner andre som også har mistet og de fikk kjempegod oppfølgning og fikk være på sykehuset etter de hadde fått pillene så de kunne se at alt gikk fint og fikk time til UL senere. Virker som det er veldig forskjell på hvor man er og hvem som er på jobb..
I fjor dro jeg til privat gyn for å sjekke om alt ser greit ut og det gjorde det, så nå håper jeg at jeg blir gravid og at spiren holder seg fast.

Jeg har også hatt D-vitamin mangel men fått det opp igjen også[emoji4] er 29år..
 
Så leit[emoji173]️ Jobber selv som jordmor, og har stadig inne damer til fødsel som har mistet både to og flere ganger på rad, men som nå har kommet til termin. Skjønner at dette er fryktelig trist og vanskelig for deg. Styrkeklem til deg[emoji173]️

Så godt å høre! Har jo en perfekt toåring i hus som slukker de verste tankene, for jeg VET det går :happy:
Har ikke rukket å sørge denne gangen, men tror det kommer av at jeg ikke har følt meg gravid..
:Heartred:Heartred
 
Veldig trist å høre at dere har mistet [emoji26] kan ikke tro at innvendig UL kan skape en abort, men har selv tenkt det samme pga «hva hvis» og tankene flyr og man blir desperat for å finne en grunn til hvorfor det skjer.
Jeg har selv hatt 1MA (uke 13), og 2 SA (uke 7 begge to). Ble sendt hjem med piller etter de hadde sett på UL og konstatert MA. ble fortalt at dette skjer med alle og det er mer vanlig enn man tror. Fikk ingen oppfølgning.
Kjenner andre som også har mistet og de fikk kjempegod oppfølgning og fikk være på sykehuset etter de hadde fått pillene så de kunne se at alt gikk fint og fikk time til UL senere. Virker som det er veldig forskjell på hvor man er og hvem som er på jobb..
I fjor dro jeg til privat gyn for å sjekke om alt ser greit ut og det gjorde det, så nå håper jeg at jeg blir gravid og at spiren holder seg fast.

Jeg har også hatt D-vitamin mangel men fått det opp igjen også[emoji4] er 29år..

Jeg tror nok ikke ultralyden har skyld i dette, selv om jeg gjerne skulle ønske det var det, for da hadde det ikke vært noe feil med meg/oss.

Trist å høre at du ikke fikk oppfølging. Jeg skjønner så inderlig godt hvordan du har hatt det. Er absolutt INGEN trøst i at det skjer med flere enn vi tror..
Skal ringe legen på mandag og be om time/henvisning til gyn i nabokommunen for å sjekke at alt står bra til, og evt få tatt noen prøver.

Skal be om ekstra blodprøver av D-vitamin neste gang også, det ble glemt nå..

Vi prøver igjen når kroppen er klar, men tenker å vente til september.. Er det lenge siden du mistet sist?
 
Jeg har som deg opplevd å miste flere ganger etter ett svangerskap som foreløp helt perfekt. Tre ganger mista jeg (uke 12, 9+0 og 14+0), før vi tilslutt fikk en nydelig liten skatt. En blir ufattelig motløs og full av sorg oppi denne prosessen. Frykt og bekymring er jo ekstremt stor over å prøve/bli gravid igjen. Gleden og naiviteten, som jeg hadde under første graviditet, blir jeg aldri å oppleve igjen i fht det å bli gravid.
Det er nok mer normalt å miste enn det vi tror. Heldigvis er vi kun en liten andel som kommer inn under begrepet habituell abort. OG heldigvis, når en på nytt opplever ett fullgått svangerskap og den premien det gir, så var barnet så verdt alle tårer, sorger og en tøff tid. Jeg klarer også nå å tenke det som de fleste sa oppi alt, at det er jo kroppens måte å "rydde opp i" noe som var sykt. Jeg kan ha blitt spara for veldig mye, tross alt....

Det jeg vil ha frem her, er at det kan gå veldig så fint igjen ved neste graviditet. Fremdeles ingen 100 % garanti, men mest sannsynlig så gjør det det. OG når du etter 40 uker (+-), har babyen i armene dine, så vi du være så takknemlig og glad for alt som har gått bra. Og tenke at naturligvis var det den her som du venta på - den måtte bare få sin førsteplass i køa.....
Så prøv igjen, det blir garantert mye nervøsitet og bekymring, men det er så sykt verdt det når alt kommer til alt. Dere har opplevd det en gang før, og det gjør at dere mest sannsynlig blir å gjøre det igjen om litt... og den rykker stadig nærmere sin plass i køa den som venter på tur ❤️ tvi tvi, jeg heier på dere ❤️❤️❤️
 
Jeg har som deg opplevd å miste flere ganger etter ett svangerskap som foreløp helt perfekt. Tre ganger mista jeg (uke 12, 9+0 og 14+0), før vi tilslutt fikk en nydelig liten skatt. En blir ufattelig motløs og full av sorg oppi denne prosessen. Frykt og bekymring er jo ekstremt stor over å prøve/bli gravid igjen. Gleden og naiviteten, som jeg hadde under første graviditet, blir jeg aldri å oppleve igjen i fht det å bli gravid.
Det er nok mer normalt å miste enn det vi tror. Heldigvis er vi kun en liten andel som kommer inn under begrepet habituell abort. OG heldigvis, når en på nytt opplever ett fullgått svangerskap og den premien det gir, så var barnet så verdt alle tårer, sorger og en tøff tid. Jeg klarer også nå å tenke det som de fleste sa oppi alt, at det er jo kroppens måte å "rydde opp i" noe som var sykt. Jeg kan ha blitt spara for veldig mye, tross alt....

Det jeg vil ha frem her, er at det kan gå veldig så fint igjen ved neste graviditet. Fremdeles ingen 100 % garanti, men mest sannsynlig så gjør det det. OG når du etter 40 uker (+-), har babyen i armene dine, så vi du være så takknemlig og glad for alt som har gått bra. Og tenke at naturligvis var det den her som du venta på - den måtte bare få sin førsteplass i køa.....
Så prøv igjen, det blir garantert mye nervøsitet og bekymring, men det er så sykt verdt det når alt kommer til alt. Dere har opplevd det en gang før, og det gjør at dere mest sannsynlig blir å gjøre det igjen om litt... og den rykker stadig nærmere sin plass i køa den som venter på tur ❤️ tvi tvi, jeg heier på dere ❤️❤️❤️

Uff.. så trist å høre at du måtte gå gjennom tre tap før du fikk det etterlengtede gullet ditt!

Det var en mye finere måte å se elendigheten på. For meg føles det som et nederlag, men jeg tenker jo at det må gå igjen snart.

Tusen takk for en fint svar :Heartred
 
Så trist å høre at du mistet igjen. Jeg mistet for andre gang i juni. Var på ul og så et bankende hjerte i uke 8, mistet trolig samme dag..

Det virker som om det er lite hjelp å få før uke 12. Vi måtte bestille privat ul for å få bekreftet sa.

Sitter igjen med blanda følelser. Vil så gjerne bli mor, men er samtidig redd for å bli gravid og miste igjen.

Håper alle gode ting er tre for oss begge! God klem <3
 
Så leit!

Jeg mistet for andre gang i romjula i fjor. Da var jeg i uke 11, men embryoet tilsvarte uke 5-6. Første gang var jeg i uke 14, men embryoet var 8+4.

Fastlegen henviste meg til TUL da jeg ble gravid for andre gang. Det samme skjer nok neste gang også.
 
Hei, jeg er også rhesus negativ, men fikk ikke sprøyte etter min MA, burde jeg be om det? Kan det ha noe med mine utfordringer å gjøre?
 
Uff.. så trist å høre at du måtte gå gjennom tre tap før du fikk det etterlengtede gullet ditt!

Det var en mye finere måte å se elendigheten på. For meg føles det som et nederlag, men jeg tenker jo at det må gå igjen snart.

Tusen takk for en fint svar :Heartred
Skjønner tanken om nederlag veldig godt. Var jo der jeg å. Så full forståelse for det.
En veldig viktig ting jeg glemte å skrive oppi alt i sta, jeg føler med deg og forstår så altfor godt hvordan du har det ❤️ Var ikke ment å være ufølsom.

Jeg fikk veldig tett oppfølging etter jeg mista første i MA. Veldig forståelsesfull fastlege, som henviste meg til en fantastisk gyn. Så han var jeg hos flere ganger både under graviditet nr 2 som jeg mista og nr 3. Nr 4, som da er denne etterlengta skatten, ble jeg fulgt opp på sykehuset, pga i graviditet nr 3 ble det oppdaga omfattende avvik som ikke var forenelig med liv. Som til slutt endte opp i en MA.

Snakk med fastlegen din. Fortell om hvordan du har det, og hva du ønsker/trenger av oppfølging videre. Start med folat, slik at lagrene er fylt opp fremover. Og ta jodtilskudd, samt D-vitaminer siden du var lav der. Ellers så må du prøve å leve så normalt som mulig (høres klisjealtig ut å si, bare husk at jeg har stått i like sko som deg og prøver ikke å heve pekefingeren og være nesevis når jeg skriver det). Du har nok hatt ekstremt uflaks nå, evt så velg å se på det som at du kan ha blitt spara for omfattende defekter på den som var i magen. Plutselig sitter den, og da skal jeg juble sammen med deg ❤️❤️
 
Skjønner tanken om nederlag veldig godt. Var jo der jeg å. Så full forståelse for det.
En veldig viktig ting jeg glemte å skrive oppi alt i sta, jeg føler med deg og forstår så altfor godt hvordan du har det ❤️ Var ikke ment å være ufølsom.

Jeg fikk veldig tett oppfølging etter jeg mista første i MA. Veldig forståelsesfull fastlege, som henviste meg til en fantastisk gyn. Så han var jeg hos flere ganger både under graviditet nr 2 som jeg mista og nr 3. Nr 4, som da er denne etterlengta skatten, ble jeg fulgt opp på sykehuset, pga i graviditet nr 3 ble det oppdaga omfattende avvik som ikke var forenelig med liv. Som til slutt endte opp i en MA.

Snakk med fastlegen din. Fortell om hvordan du har det, og hva du ønsker/trenger av oppfølging videre. Start med folat, slik at lagrene er fylt opp fremover. Og ta jodtilskudd, samt D-vitaminer siden du var lav der. Ellers så må du prøve å leve så normalt som mulig (høres klisjealtig ut å si, bare husk at jeg har stått i like sko som deg og prøver ikke å heve pekefingeren og være nesevis når jeg skriver det). Du har nok hatt ekstremt uflaks nå, evt så velg å se på det som at du kan ha blitt spara for omfattende defekter på den som var i magen. Plutselig sitter den, og da skal jeg juble sammen med deg ❤️❤️

Jeg tok svaret ditt i beste mening, og tok det på ingen måte ille opp, eller tenkte at du var ufølsom på noen måte :happy:

Jeg har fått tilbud om hCG-sjekker, og fikk henvisning til tidlig ul, men ikke noe mer enn det. Vet ikke hva mer jeg kan be om. Gynekologen som sjekket meg etter MA’en sjekket at alt så bra ut der inne.

Jeg tar ekstra vitaminer hele veien. Fortsetter med gravid-vitaminene, og tar i tillegg en liten dose D-vitamin.

Takk for gode ord, og for at du har hjulpet meg med å se ting i et større perspektiv :Heartred:Heartred
 
Så trist å høre at du mistet igjen. Jeg mistet for andre gang i juni. Var på ul og så et bankende hjerte i uke 8, mistet trolig samme dag..

Det virker som om det er lite hjelp å få før uke 12. Vi måtte bestille privat ul for å få bekreftet sa.

Sitter igjen med blanda følelser. Vil så gjerne bli mor, men er samtidig redd for å bli gravid og miste igjen.

Håper alle gode ting er tre for oss begge! God klem <3
Uff, så leit å høre! :(
Samme historikk som meg du da. Mistet trolig samme dag som ul viste et bankende hjerte..

Kjenner godt til redselen om å skulle bli gravid igjen. Føler jeg ikke kommer til å knytte meg til den lille erta i magen før jeg er kommet langt.. Skal be om henvisning til gynekolog på mandag, evt. at jeg må komme inn på time for å snakke med fastlegen først.

Jeg krysser alt jeg har for oss :Heartred Er kroppen kommet i gjenge igjen? Hvor lenge blødde du, mye?
 
Hei, jeg er også rhesus negativ, men fikk ikke sprøyte etter min MA, burde jeg be om det? Kan det ha noe med mine utfordringer å gjøre?

Jeg fikk beskjed om at så lenge fosteret blir målt til under 9 uker gir de ikke sprøyte, men jeg spurte om jeg fikk likevel. Er forskjellige retningslinjer avhengig av hvilket sykehus man hører til. Skal se om jeg finner igjen linken.
 
Så leit!

Jeg mistet for andre gang i romjula i fjor. Da var jeg i uke 11, men embryoet tilsvarte uke 5-6. Første gang var jeg i uke 14, men embryoet var 8+4.

Fastlegen henviste meg til TUL da jeg ble gravid for andre gang. Det samme skjer nok neste gang også.

Uff... Hvorfor skal vi miste gang på gang? Skal vi brytes helt ned? Blæææh!

Jeg ble henvist til tul, men den er om 2 uker, hjelper lite når det uansett endte i SA. Må avbestille den timen på mandag.
Har flyttet nå, og har ny fastlege, men jeg vil tro legen henviser meg. Evt. snakker jeg med jordmor som jeg har hatt dialog med.
 
Jeg skjønner godt at du er nervøs for å prøve igjen. Har selv mistet 4 ganger, og som deg også rett etter at vi så hjerteaktivitet. Det var blytungt.
Nå er jeg gravid for femte gang, og jeg er slått ut av nervøsitet. Jeg vet ikke hvordan jeg skal takle å miste nok en gang. Men, det tenkte jeg jo forrige gang også.
Denne gangen fikk jeg Lutinus og Albyl-E, første gang vi prøver det. Jeg har jo spottet en del, og er forberedt på dårlige nyheter til uka. Har jo aldri opplevd det motsatte.
Etter å ha vært prøver i 8 år har jeg innsett at man er mye sterkere enn man tror. Det er viktig å få pratet om det, jeg gikk og bar på alle følelsene altfor lenge før jeg til slutt åpnet meg opp om at vi er ufrivillig barnløse, om IVF-forsøkene og alle abortene. Det har hjulpet meg.
Ønsker deg alt godt fremover, det fortjener du [emoji173]️
 
Uff... Hvorfor skal vi miste gang på gang? Skal vi brytes helt ned? Blæææh!

Jeg ble henvist til tul, men den er om 2 uker, hjelper lite når det uansett endte i SA. Må avbestille den timen på mandag.
Har flyttet nå, og har ny fastlege, men jeg vil tro legen henviser meg. Evt. snakker jeg med jordmor som jeg har hatt dialog med.
Nei, det vet jeg dessverre ikke. Det er urettferdig at andre skal få det til uten å ha prøvd.

Hmm... Du kan vel be om at journalen overflyttes? Da blir det litt enklere, tenker jeg.
 
Mistet to ganger det siste året jeg og. MA begge gangene. Fryktelig vondt å miste, men det jeg sliter mest med er det å ikke vite om vi får det til.. Om jeg bare blir å miste gang på gang.

Ved neste graviditet får jeg UL når jeg vil, crinone og albyl e. Får også hcg måling, selvom det ikke viser meg noe, da jeg har hatt høy og strålende dobling på hcg hele veien.

Håper virkelig at alle gode ting er 3 for oss ❤️
 
Back
Topp