Barnegrøt

TezK

Betatt av forumet
Når begynte dere å gi grøt.?Gutten min blir snart 4 mnd kan jeg begynne å gi litt eller bør jeg vente?
 
Vi begynte ved 3,5 mnd i samråd med sykehus med eldste.
Yngste får nok ved 4 mnd.
 
Det er få grunner til å begynne ved 4 mnd leste jeg. Det er i tilfeller der man ikke får nok morsmelk, men selv da har man morsmelkerstatning. Fullamming til 6 mnd er anbefalt, og da er tarmen også mer mottakelig for fast føde. Husk at de små har veldig umoden tarm, og introdusering av fast føde ved 4 mnd kan i verste fall føre til mye magevondt.
 
Avhenger av om du ammer eller gir morsmelkerstatning. MME smaker alltid likt så da anbefales det å starte med smaksprøver fra 4 måneder for å venne barnet til at mat smaker forskjellig. Om du fullammer eller delammer så får barnet prøvd seg på mange mye smaker gjennom morsmelken og du kan vente med å introdusere annen mat til seks måneder.
 
Med eldste begynte vi en uke før han var 4 mnd. Fikk kun MM men la litt lite på seg. Hadde i tillegg mye magevondt, heldigvis ble han utrolig mye bedre av å begynne med litt fast føde! Så angrer ikke på at vi begynte når han var 4 mnd.
Tenker å starte smått med grøt til lillemor når hun er 4 mnd også :)
(skal sies at han kun fikk grøt som var tynn som suppe, var oppe i en porsjon når han var 6 mnd, så økte veeeeldig sakte)
 
Begynte vel egentlig aldri, siden vi aldri ga babygrøt. Men begynte å spiste havregrøt rundt 1-årsdagen, da håndtere han skje ganske bra selv :) Men fast føde begynte vi med ved 6 mnd da, vi bare hoppet over grøten siden han likte så mye annet og vi heller ville prøve babystyrt mattilvenning/blw.

Rådene er vel per i dag helst fullamming til 6 mnd om barnet ammes og mor og barn trives, men om barnet får mme eller det er mistrivsel/dårlig vektøkning anbefaler de smaksprøver fra mellom 4-6 måneder. Så du kan jo og begynne med grønnsaker etc og, sånn mtp spennende smaksopplevelser :)
 
Begynte vel egentlig aldri, siden vi aldri ga babygrøt. Men begynte å spiste havregrøt rundt 1-årsdagen, da håndtere han skje ganske bra selv :) Men fast føde begynte vi med ved 6 mnd da, vi bare hoppet over grøten siden han likte så mye annet og vi heller ville prøve babystyrt mattilvenning/blw.

Rådene er vel per i dag helst fullamming til 6 mnd om barnet ammes og mor og barn trives, men om barnet får mme eller det er mistrivsel/dårlig vektøkning anbefaler de smaksprøver fra mellom 4-6 måneder. Så du kan jo og begynne med grønnsaker etc og, sånn mtp spennende smaksopplevelser :)

Samme her. Ikke grøt, ble BLW på oss også fra 6 mnd. Ett år nå, og spiser virkelig mengder med mat og liker absolutt alt vi serverer. Hørt at det er gjort en studie på BLW (uten at jeg har lest den) og de kom ut som minst kresne. Stemmer godt her.
 
Vi ga smaksprøver fra ca 4 mnd :)
 
4 mnd
 
Ga ikke grøt, men begynte med BLW ved seks måneder. Fullammet frem til da.
 
Alle mine tre har vært fullammet og derved etter anbefaling introdusert fast føde etter 6 mnd.
 
6 mnd ved amming, 4 ved bruk av mme (HVIS barnet er modent for det).
Grøt er enkelt, men det er like greit å gi "normal" mat fra begynnelsen av, så barnet får smake på ulike smaker, og får oppleve ulike teksturer. :)
 
Vi prøvde oss litt med grøt rundt 5 måneder, men det gikk såpass dårlig å mate med skje at vi heller gikk for blw. Har spist brød og sånt fra 6mnd.
 
Back
Topp