Får du masse uønskede råd?

M

Moderator Steffen

Guest
""Ikke kle ham for varmt!" "De blir bortskjemte av samsoving!" "La ham skrike litt for å trene lungene." Foreldre er som regel eksperter på egne barn, men likevel så blander vi oss gjerne inn i andre foreldres metoder. Råd er kjekke å ha når man trenger dem, men hvordan takler man dem når de er uønsket?"

jona_darligerad668-1-1.jpg


Les hele artikkelen her, og få litt tips til hvordan du takler uønskede råd.

Får du mange slike råd? Hvordan håndterer du det? :)
 
Syns det var godt oppsummert i artikkelen med strategier for å takle de rådene, tror jeg har brukt alle egentlig.
Selv om jeg periodevis blir så frustrert at jeg sier noe som "du er hjertelig velkommen hjem til oss for å mate ungen med skje/få han til å sove midt på natta/bare si nei hver gang han nærmer seg potteplanta så det blir gjort riktig"

Er akkurat som om enkelte ikke tenker over at man faktisk har ungen 24 t i døgnet, det er ikke sikkert det er noen pauser. Så spesielt råd rundt leggetider og soving gidder jeg ikke få fra folk uten barn eller med unger født med godt sovehjerte lengre [emoji23][emoji64]
 
Kun opplevd slikt idiotisk råd engang. Oldemor til ungene . Hun er helt fantastisk, men viste ikke bedre stakkar:hilarious:Når vi forklarte hun så trakk hun tilbake rådet :pGjaldt amming
 
Jeg fekk beskjed om at dem ikke skjønte hvorfor jeg var så sliten hele tiden, ungen oppfører seg jo som en engel. Er jo bare å sove mens babyen sover.

Dette var den barnløse tanta. Hu spiste orda sine den første gangen hu passa han :)
 
Får mange sånne råd ja, men ikke alltid det er uønsket selv om jeg ikke har bedt om de. Alle foreldre er absolutt ikke ekspert på sitt barn på alle områder. Klarer fint å forklare hvis noen setter spørsmål ved hva jeg gjør, liker å prate om slike temaer:)

Synes forøvrig at artikkelen er veldig fin :)
 
Last edited:
Har opplevd det å gi råd til andre der vedkommende ikke ønsker å høre uansett hva man sier. Det har da ikke vært å snu om noe som er negativt, det kan være bare et spørsmål som er hverdags som feks. hvordan hverdagen er. Det kan oppleves litt rart når man bare vil vedkommende det beste og vise at man bryr seg om vedkommende og når dem gir uttrykk for at man er negative eller en annen form for at det trengs ikke å snakke om så er det litt vanskelig å vise at man bryr seg.
 
Jeg har en baby på 3 mnd. Mamma er 6 barnsmor og er verdens største bedreviter :wtf:. Hun bruker det alltid imot meg hun skal gi «råd» - «jeg har trossalt 6 barn, du nå høre på meg». Sist hun var på besøk gikk hun i 1 time og masa på meg om at han var trøtt «nå er han trøtt, Nå burde du legge han, hvorfor legger du han ikke?» ungen min liker ikke å sove på dagtid, og han var lysvåken. Jeg da det til henne. Til slutt ble jeg lei og lot henne prøve. Og jeg hadde rett, han vræla fordi han ville ikke sove han :knegg: mamma ble så overraska, men jeg fikk ingen unnskyldning :banghead:.

Flere som barn mødre eller svigermødre som er slik?
 
Jeg trengte gjerne litt råd da jeg ble mamma som 18-åring, men jeg har utviklet meg og lært litt siden da, er og tryggere i mamma rollen, så min familie vet at jeg klarer meg utmerket selv, om ikke spør jeg:)

Svigers derimot kan gjerne komme med råd. De kom med pottetreningbøker og doring til mellomste, ikke spurte de om vi ville ha noe slikt, de bare mener at han nå skal slutte med bleie (snart 3 år)
Hadde de vist at jeg ammer han enda, hadde jeg nok fått høre det, for de har allerede snakket om at jeg må slutte å amme 1-åringen:p
Samsovingen er og noe de har mast om siden jeg var gravid med nr 2.
 
Jeg har en baby på 3 mnd. Mamma er 6 barnsmor og er verdens største bedreviter :wtf:. Hun bruker det alltid imot meg hun skal gi «råd» - «jeg har trossalt 6 barn, du nå høre på meg». Sist hun var på besøk gikk hun i 1 time og masa på meg om at han var trøtt «nå er han trøtt, Nå burde du legge han, hvorfor legger du han ikke?» ungen min liker ikke å sove på dagtid, og han var lysvåken. Jeg da det til henne. Til slutt ble jeg lei og lot henne prøve. Og jeg hadde rett, han vræla fordi han ville ikke sove han :knegg: mamma ble så overraska, men jeg fikk ingen unnskyldning :banghead:.

Flere som barn mødre eller svigermødre som er slik?

Jepp.
Moren min har også fått ungene i armene med beskjeden «så fint, gjør det» og sååå overrasket over at det ikke funket haha
 
Back
Topp