Mannlig infertilitet - sædanalyse

TipsiM

Glad i forumet
Assistert-jentene
Vi har bedt om få utlevert vår journal fra Rikshospitalet fordi vi vurderer å gå privat for neste ferskforsøk. Vi har tidligere ikke fått noe tilbakemelding på mannens sædanalyse så har antatt at denne skal være normal. Etter å ha fått journalen i posten i dag ble det resultatet egentlig litt sjokkerende. Jeg tror ikke resultatet er krise men det er definitivt avvik her jeg mener burde vært tatt tak i og i det minste kommunisert til oss. Her går vi rundt og tror at det kun er jeg som er utfordringen. Jeg trenger dog litt hjelp til å tolke prøvesvaret samt få litt råd om hva vi bør gjøre.

Volum: 4,500 Ml (>1,4 ml)
Konsentrasjon: 6,8 M/Ml (10 M/ml)
Totalt antall spermier: 30,7 M (>16 M)
Antall motile spermier: 14,6M
Motilitet: 48% (>40%)
Rask motilitet: 36%
Moderat motilitet: 12%
Progressiv motilitet: 15%

Økt viskositet: -
Rundceller: -
Aggregater: -

«Avvik med mulig klinisk betydning» er krysset av.

Dere som har erfaring med å lese resultater, hva tenker dere om disse? Jeg finner ikke referanseverdiee for antall motile spermier eller progressiv motilitet. Men jeg ser jo at konsentrasjonen her virker å være utfordringen. Men hvor alvorlig er dette?

Det står heller ingenting her om cellene er normale eller ikke. Burde ikke det også vært analysert? Ser på nett at det ofte er en sammenheng mellom lav konsentrasjon og utseende på de som er der...

Ganske forvirret og frustrert nå da jeg håpet vi kunne få til dette på egenhånd når jeg har fått operert bort Endometriosen.
 
Han har jo tonnevis med sæd! Det ser ikke ut som noe galt her overhode.
De skriver ikke noe om cellene om de er normale.
 
Konsentrasjonen kam være litt liten fordi han har stooort volum. Tror ikke dere skal bekymre dere over prøven hans hvertfall :)
 
Synes det ser ganske normalt ut. Her er det mannlig infertilitet og kan si at mannen hadde 2 mill i antall og bare 2% motilitet. Husker ikke resten...
 
Last edited:
Synes det ser ganske normalt ut. Her er det mannlig infertilitet og kan si at mannen hadde 2 mill i antall og bare 2% motolitet. Husker ikke resten...
Vi og..litt annerledes men samtidig litt likt.
Av 14,7m sperm var 2,6m bevegelige, 8% bevegelige, og ingen som faktisk hadde mulighet til å få jobben gjort fordi alle var i de neste siktene, +artefakter
 
Synes det ser ganske normalt ut. Her er det mannlig infertilitet og kan si at mannen hadde 2 mill i antall og bare 2% motilitet. Husker ikke resten...

Vi og..litt annerledes men samtidig litt likt.
Av 14,7m sperm var 2,6m bevegelige, 8% bevegelige, og ingen som faktisk hadde mulighet til å få jobben gjort fordi alle var i de neste siktene, +artefakter

Konsentrasjonen kam være litt liten fordi han har stooort volum. Tror ikke dere skal bekymre dere over prøven hans hvertfall :)

Han har jo tonnevis med sæd! Det ser ikke ut som noe galt her overhode.
De skriver ikke noe om cellene om de er normale.

Takk for svar! Ble en del roligere nå[emoji846]

Jeg synes også det så bra ut ved første øyekast og at som dere sier, lav konsentrasjon oppveies av større mengde og totalantallet. Men begynte å lure når det var krysset av for funn av avvik som kan ha betydning. Jeg er dog usikker på om de progressive er alt for få med 15%, på WHO sin referanse ser det ut til at dette tallet bør være over 40%.

Også er ser det som dere påpeker ingen ting om morfologi her. Sendte spørsmål på min journal om dette så får vi se om jeg får noe svar. Vårt største håp er jo uansett IVF og da har jo dette resultatet ingen betydning. Jeg vil nok tro at det er derfor de heller ikke har lagt for stor vekt på resultater!
 
Back
Topp