Gravid og vektoppgang

Baby snart?

Gift med forumet
Assistert-jentene
Himmelbarn
Novemberlykke 2018
Novemberlykke 2020
Jeg er 22+2 og har gått opp ca fem kg fra min utgangsvekt og ca åtte kg fra vekten jeg gikk ned til i første trimester. Kan jeg regne med at vektoppgangen fortsetter i samme tempo nå og at jeg ender opp med å legge på meg 10-12 kg? Eller er det nå den virkelige vektoppgangen starter slik at jeg like gjerne kan ende opp med å legge på meg 15-20-25 kg? Hva er deres erfaring med vektoppgang i graviditeten? Kom vekten jevnt fordelt utover hele graviditeten eller kom "alt" på slutten?
 
Det er helt umulig å si.
Jeg gikk opp 30 kg men hadde sf og det meste var vann. Når jeg kom hjem fra sykehuset var jeg tilbake i startvekt igjen.

Men du kan Google kalkulatorer for vektøkning i svangerskapet for å få en pekepinn på hvor mye man går opp i hvilke uker (søk på engelsk). Sist svangerskap fant jeg en oversikt, men finner den ikke igjen.

https://www.babyverden.no/gravid/slik-fordeler-vektokningen-seg-i-svangerskapet/
 
Gikk opp ganske jevnt, gikk opp 20 kilo.
Men jeg var undervektig før jeg ble gravid, og ble normalvektig med de 20 kiloene ekstra.
Men omtrent 15 av de kiloene er borte nå.
Er vel like mange svar på dette spørsmålet som det er kvinner :p
 
Jeg gikk raskt opp i 2. trimester, knapt lagt på meg nå de siste 2 mnd kanskje, uke 35 nå og totalt opp 12 kg ca. Vekta har knapt rørt seg de siste mnd som sagt.
 
Som de andre her skriver så er vekt i graviditeten svært individuelt. Jeg gikk ned 2kg i første trimester, la på meg ca et halvt kilo i uken i andre trimester og nesten ingenting i tredje trimester. Endte opp på 10kg fra startvekten.
Prøv å ikke tenk for mye på vekten. Noen har mye vann, andre har ingenting. Hvor mye du legger på deg har ikke alltid noe å si for hvor fort du mister det igjen :)
 
Gikk jevnt opp hele veien, og endte opp på 18 kg i pluss.
 
38 uker på vei og gått opp 16kg. Hadde normal BMI før jeg ble gravid og har trent styrke gjennom hele graviditeten :)

Gikk litt ned i vekt i begynnelsen pga hypermesis. Så gikk den litt opp mellom uke 11 og 26. Deretter har vekta gått ganske seint men sikkert oppover. Har laga meg en vekt-kurve i excel jeg da :hilarious: Kan jo lime den inn her:


upload_2018-7-8_22-24-48.png
 
Gikk opp 8 kg første gang og 1 kg andre gang og ingen av de kiloene kom etter uke 18.
 
Jeg gikk opp 16 kg forrige svangerskap og det kom gradvis. Nå er jeg bare 9 uker på vei så ikke gått opp noe enda :)
 
38 uker på vei og gått opp 16kg. Hadde normal BMI før jeg ble gravid og har trent styrke gjennom hele graviditeten :)

Gikk litt ned i vekt i begynnelsen pga hypermesis. Så gikk den litt opp mellom uke 11 og 26. Deretter har vekta gått ganske seint men sikkert oppover. Har laga meg en vekt-kurve i excel jeg da :hilarious: Kan jo lime den inn her:


Vis vedlegget 266049
Denne! Var nydelig! Noe sånt skal jeg også ordne meg :D
 
Denne! Var nydelig! Noe sånt skal jeg også ordne meg :D

Letet litt og fant en oversikt over vekt uke for uke i mitt andre svangerskap. Jeg fulgte nøye med fordi jeg hadde sf i først svangerskap, derfor veide jeg meg hver uke. Om dette er «normalen» eller ikke vet jeg ikke. Jeg gikk opp mer i tredje trimester enn i andre. Men dette henger nok godt sammen mer kvalmen. Var sinnsykt kvalm til uke 12, så ganske kvalm til uke 16. Og så ble det gradvis bedre, helt over fra uke 32. Men så fikk jeg omgangssyken i uke 34 og gikk ned litt og så tok jeg det igjen etterpå.

Image1531377132.405247.jpg
Image1531377140.803731.jpg
 
Crap, må huske å veie meg
 
Back
Topp