Pedagogisk barnetv

  • Trådstarter Moderator Kristin
  • Opprettet
Da er det nok bare dialekta mi, hehehe [emoji28] Ingen i familien eller barneomgangskretsen min uttaler K-en [emoji12] Jeg/vi uttaler det som «lissom», har aldri sagt «liksom», men skriver det jo selvfølgelig korrekt.

Ingen sier liksom her heller, blir lissom. Dialekt synes jeg man skal godta, ingen snakker bokmål i Norge og ingen dialekter er bedre enn andre. Holde seg for god å snakke ned andres dialekter på mener jeg.
 
Jeg bryr meg mer om jeg får de minuttene jeg trenger til å gjøre det jeg må (gå på do, lage middag osv) enn om det er pedagogisk korrekt Barne-TV [emoji85]

Heldigvis for meg er favoritten brannmann sam [emoji23]
 
Problemet er at alt skal være lov nå til dags! Sånn med tanke på tale og skriving. Dessuten blir folk slappe i måten de snakker på. Liksom blir lissom fordi det krever ekstra energi å uttale k-en. Mens jeg gikk på skolen ble det lov å skrive skole når en skrev nynorsk! Er det vanskelig skrive skule? Så ting forandres fordi folk vil ha det enkelt. Å kalle alt for dialekt syns jeg er bare tull. Tror ikke det har noe med at dialekten er sånn, men fordi folk blir slappe kjeften. En hører jo det på ungdommen. «Serr, lissom??» En dag sier vel folk at «serr» er dialekt [emoji23]
 
Men for å svare på hovedinnlegget så syns jeg det er mye både og. Noe er ok mens andre overdriver. Barne-TV før var mer spennende, da. Nå er mye dekket av sukkerspinn. :p
 
Har ikke tenkt over at det er så pedagogisk jeg da. Lar (snart) 5 åringen se på det som er av barne-TV. Nå om dagen er han mer interessert i Netflix. Det går i Lego, Ben10, Paw Patrol, Pysjheltene, osv. Jeg er mer opptatt av å få litt fri fra mas enn om det er pedagogisk riktig eller ikke.
 
Min sønn elsker Daniel tiger, jeg gjør bare andre ting når han ser på det.

Ett program som jeg misliker mest er Lodde og Linn, det er seriøst helt over pedagogisk. Jeg takler det ikle i det hele tatt, får helt spader.
 
Min sønn elsker Daniel tiger, jeg gjør bare andre ting når han ser på det.

Ett program som jeg misliker mest er Lodde og Linn, det er seriøst helt over pedagogisk. Jeg takler det ikle i det hele tatt, får helt spader.

Er Lodde og Linn pedagogisk?

Hver gang jeg ser på det tenker jeg at noen bør fortelle Linn hva som er greit og ikke i klartekst [emoji85]syns hun har en ufordragelig oppførsel til tider!
 
Er Lodde og Linn pedagogisk?

Hver gang jeg ser på det tenker jeg at noen bør fortelle Linn hva som er greit og ikke i klartekst
emoji85.png
syns hun har en ufordragelig oppførsel til tider!
Greia er jo at Lodde lærer henne hvordan hun skal takle ting etter hun oppfører seg dårlig, men Lodde er jo hennes fantasti så hun har liksom resonert seg fram til svare selv som 3/4 åring... haha
 
Fordelen med å skulle få inn flere språk på det små, barnetv i min manns hjemland er old school! :hilarious::hilarious: Masse musikk og veldig fint, og fryktelig pedagogisk! Digger det :) Har ikke sett norsk barnetv siden jeg selv var barn, så tar meg i å humre litt over at jeg ikke aner hva dere snakker om :joyful:
 
I dag er nesten alt av barnetv ganske så pedagogisk riktig. Jeg kan ikke huske at det var sånn når jeg var liten, da var det blant annet mummitrollet. Og ingen kan vel glemme pompel og pilt som var generasjonen over meg.

Hva synes du om at alt er så pedagogisk riktig? Er det utrolig bra eller kansje litt synd?
Hvilke program savner du selv og se?

Når jeg tenker på barne tv, så tenker jeg på mummitrollet. At alt skal være pedagogisk på barne tv kan ha sine positive og negative sider ved seg. Men skulle jeg valgt mellom den barne tv som sendes nå og den som sendes når jeg var lita hadde jeg valgt å se på den jeg så på når jeg var lita :):) Vet ikke hvorfor men savner at det går på tv, og hadde jeg hatt barn så hadde det vært en ekstra koselig å se på det jeg så på når jeg var lita :)
 
Som nevnt flere ganger her, så har jeg ikke snakket om skj- og kj- lyden, men "lissom". Lissom er ikke talefeil, selv om du ikke liker uttalen ;) Det var vel egentlig eneste poenget mitt.
I mine ører høres det feil ut å si liksom, siden både min generasjon og våre foreldre sier lissom. Men har enda ikke sett noen som skriver det.

Hvis jeg sier liksom som jeg pleier å gjøre så sier jeg "Mæssom" og vet ikke om det høres bedre ut ? :hilarious::hilarious:
 
Hvis jeg sier liksom som jeg pleier å gjøre så sier jeg "Mæssom" og vet ikke om det høres bedre ut ? :hilarious::hilarious:
Er vel mest det at "lissom" er for likt liksom, som gjør at noen mener det er feil syns jeg det virker som. "Mæssom" blir jo et annet ord, og kan ikke forveksles med talefeil :D
 
Back
Topp