Oppfølging i svangerskap etter tidligere MA

Acinonyx jubatus

Glad i forumet
Marsipanene 2019
Opplevde en MA i forrige svangerskap, oppdaget i uke 13, men utviklingen hadde stoppet opp i slutten av uke 8. Nå er jeg gravid igjen, og lurer på når det kan være lurt å få TUL dette svangerskapet? Har dere med lignende erfaringer noen råd å gi?
 
Jeg hadde MA i uke 14, fosteret tilsvarte uke 12. Nå er jeg gravid igjen og ba legen min pent om henvisning til TUL. I følge han var det helt uaktuelt, men jeg ser andre her inne har fått - så kan jo være aktuelt å spørre?

For mitt vedkommende har jeg vært på tre private UL for å roe nervene. Svindyrt i lengden, men helt helt helt nødvendig for meg.
(Det dumme med privat UL er at du ofte ikke får samme kompetanse som offentlig.)
 
Leit å høre om MA- en din... Jeg tror nok fastlegen min kommer til å henvise meg, i alle fall til en tidlig ultralyd, privat UL er også et alternativ, men litt usikker på når det er lurt å ta... tenkte kanskje uke 7 og 11? Eller 8 og 13?
 
Leit å høre om MA- en din... Jeg tror nok fastlegen min kommer til å henvise meg, i alle fall til en tidlig ultralyd, privat UL er også et alternativ, men litt usikker på når det er lurt å ta... tenkte kanskje uke 7 og 11? Eller 8 og 13?

Her ble det 7 - 11 - 12 og 14
 
(Det dumme med privat UL er at du ofte ikke får samme kompetanse som offentlig.)

Jeg vil nå si at du som regel får mye bedre kompetanse og oppfølging dersom du får til en privat gyn. Det offentlige er ofte samlebånd, mens de private tar seg mye bedre tid og har en høyere kompetanse. Det er iallefall min erfaring. Jeg går heller privat enn offentlig fordi jeg føler jeg blir behandlet mer som ett menneske rett og slett.

Når det kommer til henvisning til tidlig ul. er det sjelden det blir gjort før etter 3 sa/ma fordi dette er veldig vanlig tidlig i svangerskapet. Noen får selvsagt, mens andre får ikke. Kommer helt an på fastlegen og sykehuset du er tilknyttet. Det er også Derfor mange velger å gå privat.
 
Jeg vil nå si at du som regel får mye bedre kompetanse og oppfølging dersom du får til en privat gyn. Det offentlige er ofte samlebånd, mens de private tar seg mye bedre tid og har en høyere kompetanse. Det er iallefall min erfaring. Jeg går heller privat enn offentlig fordi jeg føler jeg blir behandlet mer som ett menneske rett og slett.

Når det kommer til henvisning til tidlig ul. er det sjelden det blir gjort før etter 3 sa/ma fordi dette er veldig vanlig tidlig i svangerskapet. Noen får selvsagt, mens andre får ikke. Kommer helt an på fastlegen og sykehuset du er tilknyttet. Det er også Derfor mange velger å gå privat.

Jeg har snakket med fastlegen, og henvisning er ikke noe problem :) men tror at jeg bestiller en privat i tillegg, det var på privat UL at MA- en ble oppdaget i forrige svangerskap, og jeg opplevde at jordmora der var veldig dyktig. Hun sendte også melding noen dager senere for å høre hvordan det gikk med meg, så der ble jeg absolutt godt ivaretatt [emoji4]
 
Feil
 
Hadde det vært meg ville jeg ordnet tul rundt den tiden utviklingen stoppet opp sist. Masse lykke til:)
 
Opplevde en MA i forrige svangerskap, oppdaget i uke 13, men utviklingen hadde stoppet opp i slutten av uke 8. Nå er jeg gravid igjen, og lurer på når det kan være lurt å få TUL dette svangerskapet? Har dere med lignende erfaringer noen råd å gi?

Hei!

Jeg har også hatt MA. Jeg går nå til offentlig gyn og får så mange ul som jeg vil, men i følge han og jordmor er det 3 milepæler første trimester.

1.) Se hjerteslag (uke 6/7) Anbefales å vente til fullgåtte 6 (7+0)
2.) Fullgåtte 8 uker (9+0)
3.) Uke 12

Så hvis jeg bare kunne valgt et par ganger hadde jeg valgt 7+0, 9+0, 11+0.
 
Hei!

Jeg har også hatt MA. Jeg går nå til offentlig gyn og får så mange ul som jeg vil, men i følge han og jordmor er det 3 milepæler første trimester.

1.) Se hjerteslag (uke 6/7) Anbefales å vente til fullgåtte 6 (7+0)
2.) Fullgåtte 8 uker (9+0)
3.) Uke 12

Så hvis jeg bare kunne valgt et par ganger hadde jeg valgt 7+0, 9+0, 11+0.

Tusen takk for svar [emoji4] tenkte jeg satser på to i alle fall (og da tror jeg at jeg bestiller privat, så kan jeg kanskje styre tidspunktene mer) [emoji4]
 
Hadde det vært meg ville jeg ordnet tul rundt den tiden utviklingen stoppet opp sist. Masse lykke til:)
Helt enig. Og så tok jeg flere tul når jeg følte for det. Måtte betale selv men det var verdt det. Hadde MA uke 12+4 selv sist.
 
Har hatt to MA i uke 11. Man har ikke krav på noe fra det offentlige før man har mistet 3 ganger, men min lege viste forståelse og henviste meg til TUL neste svangerskap begge gangene. Husker hun ene på sykehuset bare kikket surt på meg og fnøs over at jeg hadde fått time der etter første MA en, slag tilbake i trynet hennes når utviklingen ikke var helt som den skulle så jeg måtte tilbake igjen flere ganger før utviklingen stoppet opp og fosteret døde. Fikk faktisk TUL i uke 12 i svangerskapet etter storesøster var født også :)
 
Har hatt to MA i uke 11. Man har ikke krav på noe fra det offentlige før man har mistet 3 ganger, men min lege viste forståelse og henviste meg til TUL neste svangerskap begge gangene. Husker hun ene på sykehuset bare kikket surt på meg og fnøs over at jeg hadde fått time der etter første MA en, slag tilbake i trynet hennes når utviklingen ikke var helt som den skulle så jeg måtte tilbake igjen flere ganger før utviklingen stoppet opp og fosteret døde. Fikk faktisk TUL i uke 12 i svangerskapet etter storesøster var født også :)

Takk for svar [emoji4] så godt å lese at du har fått god oppfølging [emoji4] Fastlegen henviser meg heldigvis om jeg ønsker det, men spørs om jeg kommer til å be om det, da jeg er på ferie og ikke har legetime før uti august. Da er jeg nesten ni uker på vei, og en henvisning og time tar vel litt tid? Blir nok en privat før det [emoji85]
 
Takk for svar [emoji4] så godt å lese at du har fått god oppfølging [emoji4] Fastlegen henviser meg heldigvis om jeg ønsker det, men spørs om jeg kommer til å be om det, da jeg er på ferie og ikke har legetime før uti august. Da er jeg nesten ni uker på vei, og en henvisning og time tar vel litt tid? Blir nok en privat før det [emoji85]
Godt du har forståelsesfull lege! :) Her tok det bare en ukes tid fra henvisning ble sendt til jeg fikk timeinnkalling, men jeg hadde nok ikke klart å vente så lenge ;) Har tatt ul i ca uke 7 i alle svangerskap bortsett fra første da jeg var glad og uvitende helt til ul i uke 11 :/ Masse lykke til! Krysser fingrene for at spiren blir med hele veien denne gangen! Jeg har to friske jenter som fyker rundt her nå :)
 
Jordmor bestilte TUL til meg, den ble i uke 9 en gang. Hadde vært hos privat i uke 7 og var der i uke 11 og 13 også (midt i alle ukene ca). Vi valgte den private hos de som oppdaget vår MA i uke 11-12 sist (dødt i noen uker), og det har vært så betryggende! Hun kjenner jo historien vår og har tatt seg god tid! Nå er jeg mye tryggere og skal vel til jordmor igjen (for tredje gang) i uke 16-17 tror jeg og da skal hun lytte etter hjertet så er det OUL i uke 18!
 
Hadde en MA i høst, oppdaget i uke 12, stoppet opp i uke 7. Ikke blitt fulgt opp noe ekstra nå når jeg er blitt gravid igjen. Valgte selv å gå på en tul privat for å sjekke i uke 7. Jordmor lyttet også etter hjertelyd i uke 14 og fant den med en gang. Kunne nok tatt meg en tul til men nå har jeg oul om 8 dager så sparer meg de pengene og venter til da :)
 
Back
Topp