Slik slutter dere med natt pupp!

M

Moderator Camilla

Guest
Jeg har selv en frøken på snart 6mndr og vi er på vei bort fra nattpupp.

Ammer dere om natten? Synes du det er kos, eller vil du slutte?

"Min erfaring er at for de som har ammet barnet gjennom natten og har syntes at det har vært greit, begynner å kjenne behov for noe annet når barnet har passert mellom 8 og 12 måneder. Noen før og noen senere. Jeg tenker at når mødre kjenner denne følelsen, så tror jeg at det ofte også betyr at barnet kan tåle noe annet."

Les hele artikkelen her!
 
Avvente nattpuppen ved ca 22 måneder, da var han klar og det ble ikke noe styr, gråt eller tristhet. Vi snakket om at puppen skal sove, men han kan få sove i armkroken allikevel, dette gjentok jeg når han våknet den natta, og det var egentlig det. 3 mnd siden nå, har våknet en håndfull ganger på natta, men uten noen dramatikk, selv om jeg har vært så i svima at det har blitt amming et par ganger.

Kos er vel å ta i, men frem til da var nattamming god sovemedisin og ga mest søvn. Siden han ikke våknet for pupp, men puppen var raskeste måten å sovne igjen på når han først våknet :) Våknet jo selv om jeg var borte på natta, men det ble bare mer slitsomt for alle (var ikke bortreist for å avvenne da)
 
Det gikk av seg selv her. Var uansett ikke en fast greie. Ikke hver natt, for noen netter sov hun gjennom.
 
Seks måneder og dere skal slutte med nattamming? Ditt valg eller barnets?

Med treåringen avvente vi da han var mellom 13 og 15 måneder. Pappaen tok han om natta og det var litt motstand, men gikk over på ikke mange nettene. Var enkelt å få han til å sovne igjen med pupp og jo mer morsmelk jo bedre helsegevinst!

Fikk pupp når han ville på dagtid som varte til han var 2,5 år.
 
Dere kunne kanskje funnet noen som faktisk har lkvalifikasjoner for å uttale seg om amming?
Ammehjelpen comes to mind.
https://ammehjelpen.no/artikkel/16/Nattamming

Enig!! Syns det er nærmest uansvarlig å legge ut en artikkel der forfatteren skriver «jeg tror» i begynnelsen. Hun er ikke ammehjelper heller, men jobbet i barnevernstjenesten. Kan være lurt å være litt kildekritisk når en jobber for Norges største babyforum.

Når mamma er lei av nattamming mens barnet er 6 måneder gammelt betyr ikke at barnet er klar for noe annet. For noe svada.
 
Jeg er drittlei nattamming, vil gjerne sove en hel natt. Babyen er seks uker, men han må jo forstå at _jeg_ har behov for å slutte? [emoji23]

Teit artikkel, teit dame!
 
Seks måneder og dere skal slutte med nattamming? Ditt valg eller barnets?

Med treåringen avvente vi da han var mellom 13 og 15 måneder. Pappaen tok han om natta og det var litt motstand, men gikk over på ikke mange nettene. Var enkelt å få han til å sovne igjen med pupp og jo mer morsmelk jo bedre helsegevinst!

Fikk pupp når han ville på dagtid som varte til han var 2,5 år.

Vi er på vei bort fra dette, det er ikke behov for det lengre pga mer fast føde :)
 
Enig!! Syns det er nærmest uansvarlig å legge ut en artikkel der forfatteren skriver «jeg tror» i begynnelsen. Hun er ikke ammehjelper heller, men jobbet i barnevernstjenesten. Kan være lurt å være litt kildekritisk når en jobber for Norges største babyforum.

Når mamma er lei av nattamming mens barnet er 6 måneder gammelt betyr ikke at barnet er klar for noe annet. For noe svada.

"Min erfaring" er det hun begynner med.
Dette er en artikkel som er til hjelp og veiledning, hvis du har lest den :)
 
"Min erfaring" er det hun begynner med.
Dette er en artikkel som er til hjelp og veiledning, hvis du har lest den :)

Jeg kan sikkert lage en artikkel/blogg om skrikekur og sikkert skrive det på en måte at det virker fornuftig. Slik får du barnet til å sovne av seg selv! «Jeg tror at når jeg er lei av å bysse barnet så har barnet behov for å skrike seg i søvn». :p

Sikkert skrevet i beste mening, men handler det om amming bør det komme fra en med peiling på amming. Syns bare artikkelen er teit. Og folk sluker jo ting rått ofte uten refleksjon så fort det kommer fra en blogg.
 
Enig!! Syns det er nærmest uansvarlig å legge ut en artikkel der forfatteren skriver «jeg tror» i begynnelsen. Hun er ikke ammehjelper heller, men jobbet i barnevernstjenesten. Kan være lurt å være litt kildekritisk når en jobber for Norges største babyforum.

Når mamma er lei av nattamming mens barnet er 6 måneder gammelt betyr ikke at barnet er klar for noe annet. For noe svada.


Jeg er drittlei nattamming, vil gjerne sove en hel natt. Babyen er seks uker, men han må jo forstå at _jeg_ har behov for å slutte? [emoji23]

Teit artikkel, teit dame!
Dere kunne kanskje funnet noen som faktisk har lkvalifikasjoner for å uttale seg om amming?
Ammehjelpen comes to mind.
https://ammehjelpen.no/artikkel/16/Nattamming

Hei!

Foreslår at dere sender deres tilbakemeldinger på artikkelen til Babyverden sin redaksjon!
Da blir de lest av rette vedkommende. :)
Dere når redaksjonen på e-post: babyverden@sandviks.com.
 
Artikkelforfatteren anbefaler dog ikke å starte nattavvenning ved 6 mnd, det er det moderator Camilla som skal gjøre. Personlig syns jeg artikkelforfatteren har et par gode råd, som å ikke forlate huset og overlate jobben til pappaen slik mange gjør, og hun selv nattammet til 16 mnd står det i originalartikkelen på hennes egen side, fordi han trengte det. Så det er absolutt ikke av de verste artiklene syns jeg, mange ganger bedre enn det triste Karin Naphaug og Nina Misvær pleier å komme med i denne sammenheng! http://lykkeligbarndom.no/2014/01/09/gode-rad-til-a-slutte-med-nattamming/#comments
 
Har aldri synes det har vært kos. Ammet på natt i 10mnd og 2 år.

Hva jeg ønsker spiller liten rolle, det er barnets behov som bestemmer.
 
Dette er en artikkel som er til hjelp og veiledning, hvis du har lest den :)

Dersom jeg ikke hadde lest artikkelen, hadde jeg vel ikke klaget på at vedkommende ikke var kyndig? ;)
Bedre enn enkelte tidligere "fagkyndige" dere har brukt altså, for all del, men når dere alt har et samarbeid med Ammehjelpen, og de anbefaler å la barnets behov styre, er det unødvendig med slike artikler fra utenforstående. ;)
 
Med eldste sluttet vi nattamming etter 2 uker fordi hun sov hele natta. Veldig deilig for mor :)

Minstemann ammes et par ganger om natta, og selv om jeg gjerne skulle sovet hele natta så kommer jeg nok til å gjøre det så lenge han trenger det. Om han våkner på natta så må jeg jo opp uansett, så om han da sovner igjen med puppen ser jeg ingen grunn til å la være.

Men skal ikke si jeg syns det er kos å våkne på natta selv om det kun er 1-3 ganger mellom 20 og 06
 
Vi er på vei bort fra dette, det er ikke behov for det lengre pga mer fast føde :)

Mennesker har behov utover bare næring. For babyen er puppen trygghet, tilpassede antistoffer, smertestillende, trøst, drikke og kos. (I tillegg til næring.) Forøvrig holder det produksjonen oppe, og sikrer barnet at det ikke kommer søsken, slik at foreldrene har ressurser til å ta vare på barnet (dette er altså hensikten fra naturens side).
Barnet skal ideelt sett ha like mye morsmelk hele sitt første leveår. :)
 
Vi er på vei bort fra dette, det er ikke behov for det lengre pga mer fast føde :)

Ungen skal ha like mye morsmelk etter start av fast føde. Den faste føden skal komme i tillegg til melken og ikke i stedenfor. Ved 6 mnd trengs bare noen ts i døgnet de første ukene før posjonen skal økes (så lenge vekten er fin, noe den som regel er). Så å slutte ved 6 mnd er ganske gammeldags holdning hos enkelte helsesøstre som henger igjen i det ammefientlige 50-tallet.

Og babyen slutter stort sett med nattpupp når mengden melk og mat (begge deler) er dekket på dagen, så slipper man styre med det :)
 
Back
Topp