Dialekter

Jeg bytter mellom lokal dialekt (Stor-Oslo), nordtrøndersk og Ofot.
Enkelte ord kan ikke oversettes mellom dialektene, så det er noen jeg unngår å bruke avhengig av hvem jeg snakker med.

Har mann fra en annen kant av landet, så ungene her bytter litt på hvilken dialekt de bruker.
 
Synes dialekt er tøft! Liker mangfold. Kommer selv fra Oslo og har Oslodialekt. Enkelte tror den tykke l-en min kommer fra Østfold, men det er bare østkant-l ;) Dialekten påvirker skriftspråket lite bortsett fra at jeg skriver en ku - kua, en jente - jenta. Hadde noen lærere som forsøkte tvinge gjennom ei jente - jenta. Resultatet var at hele klassen begynte skrive jenten :hilarious:

Kjekt å høre at det ikke bare er Østfold som har den tykke l'en ;) Den dialekta har fåtr myyye dritt mot seg opp gjennom.
Syns det er supert at Øistein Kristiansen snakker dialekt.

Jeg og sier en ku- kua osv, men har aldri skrevet det. Selv om det føles feil med ei, så er det jo er hunkjønn :)
 
Last edited:
Prøver å holde på dialekten min, men er jo lett for at den blir vannet ut når veldig mange rundt meg ikke snakker samme dialekt. Jeg syntest det er viktig at folk er stolte av dialekten de har, og ikke prøver å endre den for å passe inn.

Men når det gjelder skriving, syntes jeg det er viktig at folk holder seg til bokmål/nynorsk, og ikke blander inn for mye av dialekten sin. Utrolig slitsomt å lese dialekter man ikke er vant med! Da ender jeg ofte opp med å bare bla forbi... :confused: Nå mener jeg altså skriving på forumer og lignende, der folk fra hele landet skal lese innleggene:)
 
Men å høre min egen dialekt på TV gjør vondt.. grusomt å høre på..

Kan noen gjette hvor jeg kommer fra?

« neste veke ska ej og ongane og deira sine venna gå ein longe tur oppi fjellsida. Ej kjeme sikkert til å daude av utmattelse »
Sunnmøre
 
Joda, dialekt er fint det. Men det finnes fortsatt kun to skriftspråk i Norge. Bokmål og nynorsk.
Edit: trodde det var snakk om hvordan man skriver her inne :) syns ikke dialekt har noe med skriftlig å gjøre.
Hvordan man skriver er noe annet. Men jeg tenker at ofte på forum o.l. At det kan bli mer feil skriftspråk enn man egentlig har fordi det lett kan bli en blanding av hvordan man skriver og snakker. Og om man skal skrive en stil, søknad e.l så er man vel kanskje mer nøye med rettskriving enn man er på et forum.
 
For meg er dialekt viktig da det henger sammen med identiteten min. Snakker dialekt i det daglige.

Elsker dialekt på tv! Spesielt det jeg ser på som 'nynorsk dialekter' :)
 
Last edited:
Men å høre min egen dialekt på TV gjør vondt.. grusomt å høre på..

Kan noen gjette hvor jeg kommer fra?

« neste veke ska ej og ongane og deira sine venna gå ein longe tur oppi fjellsida. Ej kjeme sikkert til å daude av utmattelse »
Stavanger? Haha usikker :D
 
Snakker «vanlig» bokmål... Men elsker dialekter og har heller ingen vanskeligheter med å forstå det... :) Men jeg er veeeeldig glad i språk. Forstår alle dialektene i Sverige og Danmark også bl.a. Kan høre ulike dialenter på arabisk og engelsk :)
 
Dialekt for mej e ulike måta å prate på etter kar man kjeme i frå. Ej e sunnmøring, so ej snakka sånn so ditte [emoji28] erfaring tilsei at ditte ikkje e den enklaste dialekta å forstå for andre [emoji14]
 
Dialekt for mej e ulike måta å prate på etter kar man kjeme i frå. Ej e sunnmøring, so ej snakka sånn so ditte [emoji28] erfaring tilsei at ditte ikkje e den enklaste dialekta å forstå for andre [emoji14]

Jeg forstår den godt, men det er vel fordi jeg har sunnmørske aner og vært der hver sommer i oppveksten :p Elsker sunnmørsk :D
 
Jeg snakker kun dialekt når jeg er i hjembygda og når jeg snakker med venner og familie derfra
 
Jeg er enig i de overs definisjon av hva dialekt er.

Selv er jeg fra Karmøy utenfor Haugesund, så eg snakke sjølsagt vestlandsdialekt. Den e grusomme å hørra på fjernsyn, men heldigvis klare Vamp å forfina an ein go del :)
 
Jeg forstår den godt, men det er vel fordi jeg har sunnmørske aner og vært der hver sommer i oppveksten :p Elsker sunnmørsk :D

Hehe herlig å høyre! Ej syns absolutt ikkje dinne dialekta e nåke fine [emoji28][emoji85] men trur nok d hjelpe dej at du he sunnmørske aner ja [emoji28]
 
Hehe herlig å høyre! Ej syns absolutt ikkje dinne dialekta e nåke fine [emoji28][emoji85] men trur nok d hjelpe dej at du he sunnmørske aner ja [emoji28]

Det hjelper sikkert på. :p Vi hadde det jo kjempemorsomt med å parodiere dialekten mens vi vokste opp, noe vi fortsatt gjør. Jeg har en identitetsløs dialekt så skulle nesten heller ha snakket sunnmørsk enn det jeg gjør nå.
 
Det hjelper sikkert på. :p Vi hadde det jo kjempemorsomt med å parodiere dialekten mens vi vokste opp, noe vi fortsatt gjør. Jeg har en identitetsløs dialekt så skulle nesten heller ha snakket sunnmørsk enn det jeg gjør nå.

Så gøy [emoji3] jeg har en kusine som er oppvokst i Oslo, og vi pleide å bytte dialekt når vi besøkte hverandre. Utrolig morsomt [emoji16]
 
Stavanger dialekt her .

Den er brautende å grov når feks Mia Gundersen snakker den


Syns folk har godt av å høre forskjellige dialekter på TV. Jobba i Bærum kommune noen år . Flere barn og voksne som sa " hæ" ??
 
For meg handler dialekta mye om hvem man er og identitet, så jeg synes det er helt supert at man holder på dialekta si! Jeg er kav sørlending og bosatt på Vestlandet, så jeg får mye kommentarer på dialekta på jobb. For det meste bare koselig, men når folk skal gjette hvor jeg er fra annehver dag (og 8 av 10 sier Stavanger), så kan man bli litt lei også:hilarious: Er spent på hvilken dialekt lillesnupp kommer til å ende med, om hun blir ren vestlending, en knoter eller ei som veksler mellom vestlandsk og sørlandsk.
 
Alle snakker en eller annen form for dialekt. Det er det som gir oss mangfold i samfunnet.
Når man begynner å skrive dialekt vrenger det seg i meg. Vi har bare to skriftspråk her i Norge.
 
Dialekt er for meg alt som ikke er bokmål.

Synes det er fint med dialekter. De fleste i hvertfall, men noen liker jeg ikke.
 
Dialekt for mej e ulike måta å prate på etter kar man kjeme i frå. Ej e sunnmøring, so ej snakka sånn so ditte [emoji28] erfaring tilsei at ditte ikkje e den enklaste dialekta å forstå for andre [emoji14]

Jeg synes det er en utrolig sjarmerende dialekt :D
Jeg er selv Trønder, og synes at min dialekt er forferdelig på tv ^^ Men verst er det når folk blander inn bokmål for å gjøre det enklere for andre å forstå, sånn som han Sverre som er dommer i kakekrigen. Det er vondt å høre på ^^
 
Back
Topp