Dialekter

Me&mini

Forumet er livet
Tilgangsansvarlig
VIP
Himmelbarn
* Fra frø til Juliblomst 2015 *
Novemberlykke 2016
Desemberskatter 2016
*Aprilbaby 2018*
Siden det ble så mye snakk om dialekter i barnetv-tråden, så kanskje det er greit med en egen tråd for dette.

Hva er dialekt for deg, og hvordan snakker du i det daglige?
 
Jæi mener en dialekt er en talemåte som er typisk for bestemte steder, å mye av det går åsså på å forenkle orene fra åssen di skrives, som fårr eksempel lissom, kan'ke o.l.

Dette ær åssen jæi preker til vanli, å jæi ær sikker på at noen vrir sæ av måten jæ preker på å mener jæi har mye fæil, men detta ær en helt vanli måte å preke på hær ivaffal ;) [emoji14]
 
Last edited:
Dialekt er supert! Jeg snakker dialekt. Synes det er helt innafor å snakke dialekt på TV - barne TV osv.
Enkelte Oslo folk skjønner jo ikke hva jeg sier. Bokmål er greit det. Men Norge er ikke bare Oslo. Synes vi skal bruke dialektene fra nord til sør på TV
 
Dialekt er supert! Jeg snakker dialekt. Synes det er helt innafor å snakke dialekt på TV - barne TV osv.
Enkelte Oslo folk skjønner jo ikke hva jeg sier. Bokmål er greit det. Men Norge er ikke bare Oslo. Synes vi skal bruke dialektene fra nord til sør på TV
Enig! Norge er ikke bare Oslo! Vi må ta vare på alle de unike dialektene våre [emoji1]
 
Jeg digger dialekter. Synes det er kjempebra at vi har så mange ulike dialekter i Norge! Elsker å høre inngrodde dialekter med ord jeg knapt forstår :happy090
 
En dialekt er en måte å prate på som er spesielt med et geografisk område.
Og ja Oslo har også Oslo-dialekter, og da mener jeg dialekter i flertall siden hvordan man prater varierer tildels med bydelene.

Jeg snakker for det meste noe de fleste kaller Oslo uten bydelsærtrekk med innslag av østfoldsk, nordlending og dansk
 
Dialekt er supert! Jeg snakker dialekt. Synes det er helt innafor å snakke dialekt på TV - barne TV osv.
Enkelte Oslo folk skjønner jo ikke hva jeg sier. Bokmål er greit det. Men Norge er ikke bare Oslo. Synes vi skal bruke dialektene fra nord til sør på TV
Og ingen snakker vel egentlig ren bokmål heller. Kan være store variasjoner bare i Oslo og, selv om jeg ikke klarer å skille hvor i Oslo de er fra.

Dialekter er det utrolig mange av, og her kan det ihvertfall være store forskjeller fra nabokommunene og :)
 
Jeg snakker mer nynorskdialekt, men jeg sliter med å forstå dialekter fra andre. Bergen går greit, Oslo supert. Går vi nordover kan jeg egentlig gå å gjemme meg. [emoji849] Jeg mener ikke noe vondt med det. Jeg bare sliter veldig med det å forstå. Og jeg prøver virkelig. Og jeg har vokst opp med en trønder til nabo. Og fremdeles gått rundt og sagt hæ hele livet til han [emoji17] *flaut*

Om man skriver annet enn bokmål og nynorsk hopper jeg faktisk over det. Ikke for å være slem, men jeg orker ikke få hodepine av å konsentrere meg så veldig for å lese... Det krever altfor mye av meg til tider kjenner jeg gitt. Jeg blir sliten i hodet.

Jeg forstår glatt det folk skriver på mi dialekt da og jeg skriver dialekt med mine venner. Og nærmeste av det blir vel Stavangerdialekta, men den er litt penere enn mi da. Jeg er ikke fra Stavanger. Utafor der så.
 
Hver eneste gang noen sier jeg snakker bokmål får de høre det; man kan ikke snakke skriftspråk. :p

Jeg snakker en god blanding av de fleste dialekter.. hovedtrekkene er fra Oslo, med enkelte trykk og ord fra Finnmark, Trøndelag og småbygder i sør.
Er sånn at når jeg er i Oslo får jeg høre at jeg ikke snakker Oslodialekt, men av dem som ikke snakker Oslodialekt får jeg høre at jeg gjør det.
Er utrolig mange dialekter jeg ikke forstår mange ord fra.
 
Og ingen snakker vel egentlig ren bokmål heller. Kan være store variasjoner bare i Oslo og, selv om jeg ikke klarer å skille hvor i Oslo de er fra.

Dialekter er det utrolig mange av, og her kan det ihvertfall være store forskjeller fra nabokommunene og :)
Det er ikke helt riktig.
Er noen steder i Finnmark hvor de mer eller mindre snakker rent bokmål siden det ble sendt prester opp dit for å lære samene og Gud og Jesus samt lære dem å snakke norsk.
Har ett annet tonefall en de som bor på Østlandet, ja, men ordene og grammatikken er nesten rent bokmål
 
Jeg snakker mer nynorskdialekt, men jeg sliter med å forstå dialekter fra andre. Bergen går greit, Oslo supert. Går vi nordover kan jeg egentlig gå å gjemme meg. [emoji849] Jeg mener ikke noe vondt med det. Jeg bare sliter veldig med det å forstå. Og jeg prøver virkelig. Og jeg har vokst opp med en trønder til nabo. Og fremdeles gått rundt og sagt hæ hele livet til han [emoji17] *flaut*

Om man skriver annet enn bokmål og nynorsk hopper jeg faktisk over det. Ikke for å være slem, men jeg orker ikke få hodepine av å konsentrere meg så veldig for å lese... Det krever altfor mye av meg til tider kjenner jeg gitt. Jeg blir sliten i hodet.

Jeg forstår glatt det folk skriver på mi dialekt da og jeg skriver dialekt med mine venner. Og nærmeste av det blir vel Stavangerdialekta, men den er litt penere enn mi da. Jeg er ikke fra Stavanger. Utafor der så.
Jeg sliter egentlig med å skrive på dialekt, for det har jeg aldri gjort før.
Mange dialekter jeg sliter med å forstå og, så det er veldig forståelig.
Min dialekt er vel av de som heller mer mot svensk også...
 
Det er ikke helt riktig.
Er noen steder i Finnmark hvor de mer eller mindre snakker rent bokmål siden det ble sendt prester opp dit for å lære samene og Gud og Jesus samt lære dem å snakke norsk.
Har ett annet tonefall en de som bor på Østlandet, ja, men ordene og grammatikken er nesten rent bokmål
Ingen regel uten unntak :D
Men det er ihvertfall fåtallet som gjør det da.

Men talespråket og skriftspråket vil jo aldri bli helt likt da. Mange ord man uttaler annerledes enn de skrives :)
 
Last edited:
Jeg snakker dialekt, noe annet hadde bare vært rart [emoji28] snakker narvik-dialekt, med litt innslag fra Hammerfest (enkelte ord som avviker fra narvikdialekten, som at jeg feks sier «æ sover» i stedet for «æ sov» som de sier i Narvik).
 
Har nordnorsk dialekt, men snakker jo mest engelsk til daglig, å da snakker jeg black country dialekt :hilarious: «i cor» istedenfor «i can’t» type.
 
Noen dialekter er så vanskelige å forstå... for meg kunne de like gjerne vært fra utlandet :bag:
 
Men å høre min egen dialekt på TV gjør vondt.. grusomt å høre på..

Kan noen gjette hvor jeg kommer fra?

« neste veke ska ej og ongane og deira sine venna gå ein longe tur oppi fjellsida. Ej kjeme sikkert til å daude av utmattelse »
 
Synes dialekt er tøft! Liker mangfold. Kommer selv fra Oslo og har Oslodialekt. Enkelte tror den tykke l-en min kommer fra Østfold, men det er bare østkant-l ;) Dialekten påvirker skriftspråket lite bortsett fra at jeg skriver en ku - kua, en jente - jenta. Hadde noen lærere som forsøkte tvinge gjennom ei jente - jenta. Resultatet var at hele klassen begynte skrive jenten :hilarious:
 
Men å høre min egen dialekt på TV gjør vondt.. grusomt å høre på..

Kan noen gjette hvor jeg kommer fra?

« neste veke ska ej og ongane og deira sine venna gå ein longe tur oppi fjellsida. Ej kjeme sikkert til å daude av utmattelse »

Møre en plass? :)
-
Jeg snakker ganske likt som jeg skriver. Med litt innslag fra møre, Bergen og Sogn og fjordane. (Ganske vidt, jeg vet, men vil ikke miste anonymiteten :p )

Dialekt er en måte å snakke på innenfor et visst område og det kan jo variere, men kom ikke med hvilke feil som helst og si det er dialekt. Da vil jeg vite hvilken spesifikk dialekt det kommer fra og hvor lenge det har eksistert.

Er veldig glad i dialekter og liker at folk snakker ulikt, men det er enkelte jeg godt kunne levd uten å måtte høre! :p
 
Joda, dialekt er fint det. Men det finnes fortsatt kun to skriftspråk i Norge. Bokmål og nynorsk.
Edit: trodde det var snakk om hvordan man skriver her inne :) syns ikke dialekt har noe med skriftlig å gjøre.
 
Back
Topp