Hjelp! Ammer konstant

heltgrønn

Glad i forumet
Junilykke2018
♡Julekulene 2021♡
Frøkna sovner raskt ved puppen men sutter på den likevel. Legget henne i babynest eller gir henne til far og hun gråter hysterisk og vil tilbake til puppen. Dette skjer hele døgnet. Hun spiser, hører hun svelger og så sluttet hun igjen.

Jeg får ikke gjort noen ting om dagene.. Ammer konstant. Hun er 16 dager. nekter smokk og var forbi fødselsvekta fem dager etter fødsel.

Hva skal jeg gjøre?:arghh:
 
Dette er veldig veldig vanlig! De første fire ukene ca blir grunnlaget for melkeproduksjonen lagt for hele resten av ammeperioden, så mange nyfødte henger i puppen 24/7 i starten, for så gradvis bli mer måltider og pauser imellom. I magen fikk mini næring konstant, så det å kjenne på sult og ha pauser mellom måltidene er en gradvis utvikling - noen går det raskt for det.

Så det vil gå over, helt av seg selv, det viktigste er å prøve å gjøre det levelig for seg selv. Egentid vil komme senere :) Ha det du trenger tilgjengelig, mat, vann, fjernkontroll, mobil etc. Husarbeid er ikke din jobb nå, det får noen andre ta :) Roer mini seg i bæresjal? Det var redningen vår, da ble det nært nok uten at han måtte henge i puppen. Pappa kunne og ta ham i bæresjal så jeg fikk dusjet, gull verdt :)

Lest om det fjerde trimester? Det var god trøst for meg :)
 
Frøkna sovner raskt ved puppen men sutter på den likevel. Legget henne i babynest eller gir henne til far og hun gråter hysterisk og vil tilbake til puppen. Dette skjer hele døgnet. Hun spiser, hører hun svelger og så sluttet hun igjen.

Jeg får ikke gjort noen ting om dagene.. Ammer konstant. Hun er 16 dager. nekter smokk og var forbi fødselsvekta fem dager etter fødsel.

Hva skal jeg gjøre?:arghh:

Du skal sette deg ned, slappe av, og amme. Bare amme. :)
Alt annet kan vente. og slik kan de neste månedene/det neste året bli, men det er sånn det er å ha barn, og da må man endre forventningene sine litt.
Sett deg godt til rette med en god bok, eller en god serie, ha nok mat og drikke, og nyt at du kan gjøre verdens viktigste jobb, og ingenting annet. :)
 
Dette er veldig veldig vanlig! De første fire ukene ca blir grunnlaget for melkeproduksjonen lagt for hele resten av ammeperioden, så mange nyfødte henger i puppen 24/7 i starten, for så gradvis bli mer måltider og pauser imellom. I magen fikk mini næring konstant, så det å kjenne på sult og ha pauser mellom måltidene er en gradvis utvikling - noen går det raskt for det.

Så det vil gå over, helt av seg selv, det viktigste er å prøve å gjøre det levelig for seg selv. Egentid vil komme senere :) Ha det du trenger tilgjengelig, mat, vann, fjernkontroll, mobil etc. Husarbeid er ikke din jobb nå, det får noen andre ta :) Roer mini seg i bæresjal? Det var redningen vår, da ble det nært nok uten at han måtte henge i puppen. Pappa kunne og ta ham i bæresjal så jeg fikk dusjet, gull verdt :)

Lest om det fjerde trimester? Det var god trøst for meg :)
Du skal sette deg ned, slappe av, og amme. Bare amme. :)
Alt annet kan vente. og slik kan de neste månedene/det neste året bli, men det er sånn det er å ha barn, og da må man endre forventningene sine litt.
Sett deg godt til rette med en god bok, eller en god serie, ha nok mat og drikke, og nyt at du kan gjøre verdens viktigste jobb, og ingenting annet. :)


Såå enig i det dere skriver! Og jeg koser meg og er skikkelig barselkvinne :shy:
Har sett for meg alt dette, lite søvn og flere oppvåkninger på natt osv. Det går helt fint! Men hun sutter på puppen konstant med unntak av midt på dagen da hun sover tre timer sammenhengende. Men før og etter det så kan jeg ikke legge henne ned i mer enn fem minutter før hun smatter etter pupp og gråter..

Er redd hun har vondt noen plass, kommer litt klikkelyder fra nakken når jeg løfter på henne så tenker det kan være noen låsninger? Blir jo litt redd som førstegangs for at hun er smertepåvirket.. Med da ville hun vel ikke spist godt og lagt slik på seg? Er ikke lett å være mor altså, Hehe.. :p
 
Såå enig i det dere skriver! Og jeg koser meg og er skikkelig barselkvinne :shy:
Har sett for meg alt dette, lite søvn og flere oppvåkninger på natt osv. Det går helt fint! Men hun sutter på puppen konstant med unntak av midt på dagen da hun sover tre timer sammenhengende. Men før og etter det så kan jeg ikke legge henne ned i mer enn fem minutter før hun smatter etter pupp og gråter..

Er redd hun har vondt noen plass, kommer litt klikkelyder fra nakken når jeg løfter på henne så tenker det kan være noen låsninger? Blir jo litt redd som førstegangs for at hun er smertepåvirket.. Med da ville hun vel ikke spist godt og lagt slik på seg? Er ikke lett å være mor altså, Hehe.. :p

Min yngste var sånn. Det var tungt i en periode ja! Jeg trodde aldri det skulle bli bedre!
Det ble heldigvis det :)
 
Såå enig i det dere skriver! Og jeg koser meg og er skikkelig barselkvinne :shy:
Har sett for meg alt dette, lite søvn og flere oppvåkninger på natt osv. Det går helt fint! Men hun sutter på puppen konstant med unntak av midt på dagen da hun sover tre timer sammenhengende. Men før og etter det så kan jeg ikke legge henne ned i mer enn fem minutter før hun smatter etter pupp og gråter..

Er redd hun har vondt noen plass, kommer litt klikkelyder fra nakken når jeg løfter på henne så tenker det kan være noen låsninger? Blir jo litt redd som førstegangs for at hun er smertepåvirket.. Med da ville hun vel ikke spist godt og lagt slik på seg? Er ikke lett å være mor altså, Hehe.. :p


Dette høres ut som en helt normal baby. :)
Klikkelyder er bare luft som presses ut av knokkelen, gjerne etter lang tid i ro, og er ikke farlig.
Det er det kiropraktorer gjør også.
Det er garantert ikke noe feil med barnet ditt basert på det du forteller her. :)

Dessverre forespeiles mange mødre at det vil bli amming hver 3-4 time, og at babyen sover i mellomtiden.
Det er langt ifra virkeligheten til de fleste.
Det er helt greit om du ikke nyyyter hvert sekund, og det er lov til å føle seg fanget og sliten.
Denne perioden varer kortere enn man tror, selv om det kan føles som en evighet når det står på.
Bare hold ut, hun forteller deg hva hun trenger, og det er stort sett pupp. ;)
 
Såå enig i det dere skriver! Og jeg koser meg og er skikkelig barselkvinne :shy:
Har sett for meg alt dette, lite søvn og flere oppvåkninger på natt osv. Det går helt fint! Men hun sutter på puppen konstant med unntak av midt på dagen da hun sover tre timer sammenhengende. Men før og etter det så kan jeg ikke legge henne ned i mer enn fem minutter før hun smatter etter pupp og gråter..

Er redd hun har vondt noen plass, kommer litt klikkelyder fra nakken når jeg løfter på henne så tenker det kan være noen låsninger? Blir jo litt redd som førstegangs for at hun er smertepåvirket.. Med da ville hun vel ikke spist godt og lagt slik på seg? Er ikke lett å være mor altså, Hehe.. :p

Hadde det vært noe galt hadde du nok merket det på andre ting :) Amming er smertestillende, så har hun ubehag er det ikke noe uvanlig da heller at de henger i puppen, men da ville du nok sett mer uro over det hele. Den første tida er intens altså! Husker første økedøgnet til min, samboer var på jobb, satte frem frokost til oss før han gikk, og allikevel fikk jeg ikke kommi meg ut av senga for å hente den før han kom hjem igjen :p ble bedre etterhvert da, på å få til ting selv om jeg ammet mye. Men det er intense greier, og vi blir altfor lite forberedt på dette stort sett!

Heia heia heia!
 
Takk for svar damer :Heartbigred
Får høre at hun bruker meg som smokk, og at jeg skjemmer henne bort. Leste enn plass at babyer ikke bruker mor som smokk men smokk som mor. Synes det var bra sagt. Jeg synes ikke jeg kan skjemme bort en nyfødt! Dessuten brekker hun seg av smokk så da vil hun tydeligvis ikke ha..

Jeg nyter tiden og slspper av. Bare andre rundt som ikke helt virker å forstå..o_O
 
Takk for svar damer :Heartbigred
Får høre at hun bruker meg som smokk, og at jeg skjemmer henne bort. Leste enn plass at babyer ikke bruker mor som smokk men smokk som mor. Synes det var bra sagt. Jeg synes ikke jeg kan skjemme bort en nyfødt! Dessuten brekker hun seg av smokk så da vil hun tydeligvis ikke ha..

Jeg nyter tiden og slspper av. Bare andre rundt som ikke helt virker å forstå..o_O

Hadde jeg hørt på de rådene så hadde ikke min baby gått opp i vekt! (sannsynligvis stramt tungebånd så vi har hatt problemer)
Det er helt sykt at man fremdeles får slike utdaterte råd! Bra at du ikke hører på dem :)
 
Takk for svar damer :Heartbigred
Får høre at hun bruker meg som smokk, og at jeg skjemmer henne bort. Leste enn plass at babyer ikke bruker mor som smokk men smokk som mor. Synes det var bra sagt. Jeg synes ikke jeg kan skjemme bort en nyfødt! Dessuten brekker hun seg av smokk så da vil hun tydeligvis ikke ha..

Jeg nyter tiden og slspper av. Bare andre rundt som ikke helt virker å forstå..o_O
Var slikt med begge mine også :)
 
Takk for svar damer :Heartbigred
Får høre at hun bruker meg som smokk, og at jeg skjemmer henne bort. Leste enn plass at babyer ikke bruker mor som smokk men smokk som mor. Synes det var bra sagt. Jeg synes ikke jeg kan skjemme bort en nyfødt! Dessuten brekker hun seg av smokk så da vil hun tydeligvis ikke ha..

Jeg nyter tiden og slspper av. Bare andre rundt som ikke helt virker å forstå..o_O

Du vil få høre mange sånne "gode" råd, som ikke har noenting med virkeligheten til en baby å gjøre. ;)
Bare stole på hva babyen forteller deg, for dette er hun ekspert på! Du kan aldri skjemme bort en baby/et barn på pupp, samsoving, kos, oppmerksomhet, trøst, kjærlighet...
Hun trenger ikke smokk, hun trenger pupp. Du trenger ikke forståelsen til de som ikke forstår dette grunnleggende samspillet, du trenger ro og trygghet på at du gjør det du skal gjøre, og den har du egentlig i deg selv. ;) <3
 
Du skal jo ikke gjøre noe om dagen, når baby bare er et par uker. Det er amming det stort sett går i da. Helt normalt :)

Det er mange med babyer som sover mye (og alene) som ikke skjønner det der.
 
Man skal amme konstant når babyen er så liten! Det endrer seg. Folk som sier noe annet har ikke peiling.
 
Frøkna sovner raskt ved puppen men sutter på den likevel. Legget henne i babynest eller gir henne til far og hun gråter hysterisk og vil tilbake til puppen. Dette skjer hele døgnet. Hun spiser, hører hun svelger og så sluttet hun igjen.

Jeg får ikke gjort noen ting om dagene.. Ammer konstant. Hun er 16 dager. nekter smokk og var forbi fødselsvekta fem dager etter fødsel.

Hva skal jeg gjøre?:arghh:

La henne die så ofte hun vil og så lenge hun vil. Det blir bedre. Bruk bæretøy, mulig hun sover godt i ergonomisk bæretøy inntil deg, da er hun helt inntil deg og sovner kanskje uten pupp og lærer sakte å finne søvnen uten pupp.
Mimi var mange mnd før han godtok pappaen sin skikkelig og enda eldre før han godtok besteforeldre. Han sov ikke i vogn før han var 5mnd, han sov ikke noe sted unna på meg i 5mnd. Da kunne jeg gradvis tilvenne han vogna. Vi samsover og ammet i søvn til han var 1år. Først når han var 1år kunne pappaen legge. Den første mnd satt jeg i sofaen med Netflix og puppene ute. Fri bar. Men for å få gjort noe kjøpte jeg sjal, jeg hadde ikke overlevd uten. Da kunne jeg få tur og få gjort litt hjemme. Sjekk ut norsk bæregruppe på facebook. Og gjør det babyen din har behov for :)
 
Last edited:
Back
Topp