Når barnet ikke liker maten!!

  • Trådstarter Moderator Kristin
  • Opprettet
M

Moderator Kristin

Guest
Hva gjør dere da? Får barnet noe annet? Eller må barnet vente til neste måltid?
Hvorfor gjør dere det sånn?
 
Hva gjør dere da? Får barnet noe annet? Eller må barnet vente til neste måltid?
Hvorfor gjør dere det sånn?
Kommer an på alder. Maten skal ligge på fatet og alt skal smakes på. Men trenger ikke spise opp. Ikke lov å si "jeg liker ikke" . Kan spise brødskive i stedet. Er det noe man vet ungene ikke liker og det er lørdag så kan vi lage 2 forskjellige pizzaer feks eller 2 forskjellige retter. Spiser vi thaimat en mandag så kan jeg lage fiskekake til ungene, men de må smake på thaimaten
 
Det spørs helt hva det er.
Toåringen her liker ikke pizza, selv om hun har smakt mange ganger. Da får hun noe annet de gangene vi har pizza.
Ellers sørger vi som regel for at det er minst et element på tallerkenen som vi vet hun liker.
Jeg synes det må være rom for at barn faktisk ikke liker, tenker bare på meg selv - hadde hatet det dersom noen tvang meg til å spise.
 
Lager ikke ny middag, men får gjerne skiver eller noe annet enkelt :)

Ble selv tvunget i mat jeg ikke klarte som barn, og deg vil jeg ikke utsette mine for.
 
Her må det smakes på ihvertfall. Minstemann er ett matvrak og spiser det meste, eldstemann er mer kresen og kan gjerne si æsj uten å ha smakt på maten. Han spiser sjelden og aldri mat som f.eks kylling og kjøtt. Spytter ut om vi klarer å få litt i munnen hans. Men gidder ikke lage flere middager. Eneste gangene vi lager egen middag til guttene er om vi voksne vil kose oss med f.eks reker noe vi vet ingen av de liker og de er alt for intense til å ha tålmodighet til å sitte ved bordet lenge nok til at vi fikk laget oss en skive med reker
 
Lager ikke egen middag, men sørger alltid for at det er noe hun liker, og alt må smakes på.
Spiser hun ikke selv om jeg vet hun egentlig liker det, får hun vente. Bruker å la middagen hennes stå på bordet etter vi er ferdige, så spiser hun den som regel litt senere :) ellers spiser hun gjerne en banan eller et eple til kvelds.
 
Som regel lager vi noe alle liker, for frøkna her spiser det hun får servert uansett.

Men om jeg har laget noe hun absolutt ikke takler så får hun spise det hun liker av det måltidet består av.
Lager aldri to middager.
 
Jeg har alltid gitt dem mat de liker, synes det er mye viktigere med trivsel og matlyst enn å tvinge i noe de ikke ønsker. Min erfaring er at etter hvert vil de likevel smake på "voksenmaten", og noen ganger liker de den og da velger de selv hva de vil ha. Jeg kommer aldri til å tvinge dem, har blitt det selv og jeg er vel den mest kresne av oss 4.
 
Her har vi variert litt mellom å ikke gi noe alternativ og det å gi noe. Kommer litt Ann på dagsform, hva har de spist den dagen osv.
 
Kommer an på alder og situasjon.
2 åringen forstår ikke bedre og kan få servert noe annet. Snart 7 åringen vet bedre.
Er 7 åringen sjuk derimot, kan hun få servert noe annet bare for å få i henne noe :)
 
Jeg lager en middag og det er det. Om jeg vil lage noe til oss som de ikke spiser feks kylling i sursøt saus steker jeg kyllingbiter til de og lar de spise de uten sausen på. De får eventuelt ketchup om de vil ha det. Ellers spiser de det vi har til middag, liker de det ikke spessielt spiser de mindre til middag og mer til kvelds og visa versa. Da lager jeg ikke noe styr men begynner de med æsj jeg liker ikke før maten er smakt på må de fint sitte seg ned å spise et minimum. Man kan ikke forvente å få livretten sin hver dag. Det får ikke jeg og det får ikke de.
 
Om jeg vet at de ikke liker det vi skal ha, lager jeg noe annet til de. De skal ikke lidd for at jeg lager mat de ikke liker, er enkelte matretter jeg ikke liker også som jeg lager til dem og noe annet til meg.
 
Nå er mine så store at hvis dem ikke liker det så får dem gå å lage seg noe annet selv ;)
Både reker og blåskjell gikk ned på høykant her forrige uke. Da ble jeg overrasket.
 
Lager ikke ny middag, men får gjerne skiver eller noe annet enkelt :)

Ble selv tvunget i mat jeg ikke klarte som barn, og deg vil jeg ikke utsette mine for.

Signerer denne. Kommer aldri til å tvinge barna til å spise noe de absolutt ikke ønsker å spise.
 
Helt greit å ikke like maten.
Lager ikke middag jeg vet barnet ikke liker, og introduserer nye ting med mat jeg vet blir spist.
Smører heller ikke skive med pålegg barnet ikke liker.

Alt må ikke smakes på, men toåringen spør selv om å få smake, så det blir smakt på likevel.
 
Her har vi ingen spisetvang og helt greit å ikke like maten (vi voksne liker ikke alt vi heller), men må smake før det er lov å si at man ikke liker. Lager ikke ny middag eller serverer noe annet hvis barnet ikke liker maten. Det er alltid noe på tallerkenen som det liker. Så blir det heller en ekstra skive til kveldsmat.
 
Ingen tvinges til å smake eller spise
Liker man ikke så får man noe annet
 
Greit å ikke like maten, men den bør smakes. Og lager både kjent og ukjent mat. Unger skal ikke vokse opp og bare spise pannekaker, spaghetti og tomatsuppe :p De trenger å utvide horisonten iblant.
Jeg lager ikke ny mat eller to middager, men som regel er det noe de liker. Og spiser de veldig lite så drøyer jeg det ikke så lenge før de får kvelds.
 
Lager ikke ny middag, men mi dag lages med i alle fall noen ingredienser de liker og avhengig av alder og hva det gjelder lager vi evt noe annet som kan spises med samme tilbehør.

Kombinasjonen av småspist og undervektig gjør at vi er obs på at det i alle fall er fornuftig mat som spises, så vi tilpasser noe. Noen ting er frivillig å smake på, noe må alle smake litt av men frivillig og spise etc Basert på hva der er. I går mente alle tre at de ikke likte kjøttkaker. Det var ikke valgfritt for å si det sånn. Og de likte der jo alle tre. Utfordringen er hun i midten som altså ikke spiste mer enn en og halvannen bitte liten potet (som i at jeg spiste nok 7-8 av dem, minst) hun er 7 år og trenger mer mat. Minstemor spiste mer enn henne dog ikke noe potet men totalt sett mer mat likevel.
 
Her har vi ingen spisetvang og helt greit å ikke like maten (vi voksne liker ikke alt vi heller), men må smake før det er lov å si at man ikke liker. Lager ikke ny middag eller serverer noe annet hvis barnet ikke liker maten. Det er alltid noe på tallerkenen som det liker. Så blir det heller en ekstra skive til kveldsmat.

Sånn blir det gjort her å, lager ikke noe annet, lager som regel normal mat så det er ikke noe som tilsier at de ikke skal like det! Må smake, og spise litt(alltid noe på tallerken som er godt), åsså er det aldri lengre enn 3 timer til neste måltid så det klarer de
 
Back
Topp