Har du prøvd tøybleier/har du vurdert tøybleier til barnet ditt?

  • Trådstarter Moderator Camilla
  • Opprettet
M

Moderator Camilla

Guest
Har du prøvd eller vurdert tøybleier?
Fordeler/ulemper med disse?
Kanskje du også lager de selv?

Jeg har aldri prøvd til mine :eek:
 
Ja, vi har brukt det siden fødsel. Både fordeler og ulemper med det, men vi har brukt engangs nå i én uke pga ferie og er helt sjokket over hvor mye søppel vi har ift vanlig. Bare å slippe det er jo en stooor fordel synes jeg :)
 
Eldstemann brukte bare tøy.
Mellomste hadde papir de siste med siden bhg satte seg sånn på bakbeina og trøblete til tøybleier så vi ga etter.
Yngste hadde tøy bare de første mnd, jeg savner dem enda men vi fikk ikke bukt med eksemet hennes
 
Jepp, brukt det på begge ungene. Ble engangs på minsten da vi pusset opp badet og nå komboer vi litt. Jeg foretrekker klart tøy.

Engangs gir sinnsykt med boss.
Det er enklere å få til dogåing med tøy enn engangs (og billigere siden det koster mye mindre å vaske en bleie med tre dråper i enn å kaste en)
Merker at vi bruker mer penger når vi må kjøpe bleier.
 
Brukte bare tøybleier (alt i ett -bleier) i to mnd. Da jenta vår var 4-6 mnd ca. Ble utrolig mye mer klesvask og styr. Og måtte drasse med bleiene fram og tilbake. Vi hadde mye annet å gjøre også så det ble mer stress enn noe annet. Endte med å selge de til en fin bruktpris, så jeg gikk faktisk i pluss (fordi vi hadde fått refundert 1000kr fra kommunen da vi kjøpte dem) alt i alt.

Veldig mye enklere med papirbleier.

Vi er veldig miljøvennlige på alle andre fronter, da. Får se om vi får til å bruke delvis tøy med lillesøster. Tenker kanskje nattbleier i tøy, og papirbleier på dagtid.

I Norge er papirbleier sinnsykt billig i forhold til andre land, særlig kjedenes egne (svanemerkede) bleier som Lev Vel og Lillego. Så det blir ikke mye dyrere. Å kjøre vaskemaskiner osv koster litt det også. I de fleste andre land lønner det seg mye mer økonomisk med tøybleier enn her
 
Ja, brukte på eldste til bleieslutt. Barnehagen ordnet dette også utrolig fint. Flere barn vi har fått, mindre tid har vi så da har vi brukt papir på de andre [emoji5]
 
Kunne aldri brukt det. Høres så utrolig tungvint ut!
 
Kunne aldri brukt det. Høres så utrolig tungvint ut!
Det er det altså ikke, så å dømme uten å vite er jo også i denne saken ikke helt sånn fornuftig.

Jeg har prøvd begge deler og tøybleier var å foretrekke. Jeg hadde valgt det igjen om vi fikk en til
 
Har brukt på et av barna, og kommer ikke til å benytte det igjen. Var helt overkommelig med tanke på arbeidet, men ungen HATET bleiene. Han ble hysterisk med en gang han gjorde noe i bleien, og mye av klærne hans ble for små over baken. Ble en annen hverdag når vi byttet til papir.

Jeg bruker tøybind og truseinnlegg i tøy, og kommer aldri til å bytte til plast igjen.
 
Bruker tøybleier på barn nummer tre nå. Er litt mer avslappet nå, på de to andre brukte vi og tøy på ferier, det dropper jeg nå (er mer enn nok å pakke med tre unger). Selve vaskingen er minimalt med jobb og vi har alltid bleier. Slipper å produsere ett tonn med avfall. Har gjenbrukt mye fra de eldste, men har kjøpt litt nytt, her refunderer renovasjonsselskapet opptil 2500kr per bleiebarn, så får igjen det vi har brukt.

Vi kombinerer tøybleier med EC (elimination communication), så vi bruker færre bleier. Nesten all bæsj går i do, og hun tisser på do hver gang vi setter henne der. Har ofte tørr bleie.
 
Jeg tenker å gjøre et forsøk på tøybleier på nestemann/jente :p
 
Det er det altså ikke, så å dømme uten å vite er jo også i denne saken ikke helt sånn fornuftig.

Jeg har prøvd begge deler og tøybleier var å foretrekke. Jeg hadde valgt det igjen om vi fikk en til

Kjenner ei som måtte bruke tøy på minstemann pga eksem, hun sa at det var et helvete.
 
Ville aldri brukt det. Jeg hater klesvask :eek: og jeg hadde ikke vasket bleier med andre klær altså, de måtte gått i egen maskin på 95grader.
 
Kjenner ei som måtte bruke tøy på minstemann pga eksem, hun sa at det var et helvete.
Vel, mulig det er hennes opplevelse

Min og mange andre sin, som ikke måtte, men valgte, og fant løsninger vi liker, synes tøybleier er veldig greit, vi liker det. Mange elsker det. Virkelig.

Jeg synes ikke papirbleier er helvete, så sterke ord bruker jeg ikke om så trivielle ting, men jeg foretrekker tøy altså. Seriøst. Mye søppel. Og lukt.
 
Ville aldri brukt det. Jeg hater klesvask :eek: og jeg hadde ikke vasket bleier med andre klær altså, de måtte gått i egen maskin på 95grader.
Det handler dog ikke om objektive sannheter men dine særheter og er derved ikke relevant for andre
 
Det er det altså ikke, så å dømme uten å vite er jo også i denne saken ikke helt sånn fornuftig.

Jeg har prøvd begge deler og tøybleier var å foretrekke. Jeg hadde valgt det igjen om vi fikk en til
Dømmer ikke, men ut i fra hva jeg har hørt andre har fortalt (som har brukt det), så synes jeg det høres ut som veldig mye styr for OSS. Jeg er miljøbevisst, men da får jeg ta det igjen på andre områder på akkurat dette med tøybleier :)
 
Dømmer ikke, men ut i fra hva jeg har hørt andre har fortalt (som har brukt det), så synes jeg det høres ut som veldig mye styr for OSS. Jeg er miljøbevisst, men da får jeg ta det igjen på andre områder på akkurat dette med tøybleier :)
Med tvillinger kan det bli litt heftig, den ser jeg :happy119
 
Vel, mulig det er hennes opplevelse

Min og mange andre sin, som ikke måtte, men valgte, og fant løsninger vi liker, synes tøybleier er veldig greit, vi liker det. Mange elsker det. Virkelig.

Jeg synes ikke papirbleier er helvete, så sterke ord bruker jeg ikke om så trivielle ting, men jeg foretrekker tøy altså. Seriøst. Mye søppel. Og lukt.

Så det er kun dine meninger som teller? Folk oppfatter tøybleier forskjellig, det må du nesten bare respektere.

Det handler dog ikke om objektive sannheter men dine særheter og er derved ikke relevant for andre

Seriøst?! Kanskje krg bare skulle la være å svare på tråden siden jeg ikke gidder styret det hadde medført for meg om vi hadde brukt tøy? Krg svarte på hovedinnlegget, beklager at jeg svarte feil.
 
Back
Topp