Gift eller samboer? Dette er dine rettigheter

Ikke i bruk

Forumet er livet
Når man flytter sammen, er det gjerne ikke hvilke rettigheter man har som samboer man har fremst i hodet. Mange tror dessuten at samboerskap er likestilt med ekteskap, og kan derfor ende opp med å være dårlig stilt etter et eventuelt samboerbrudd.

For å sikre at begge parter har en noenlunde stabil økonomi ved et brudd, er det nødvendig å ta visse forholdregler.

Les hele artikkelen fra forbrukerøkonom Eva HER

Er dere samboere? Gifte? Single?
 
Vi er samboere, men her er vi enig om å skrive testamente og kontrakter når 1.er på vei, om vi ikke bare tar veien til rådhuset isteden.
 
Ikke samboere enda, skal gifte oss i 2019 da :p Flytter sammen når vi får felles barn! Er så mye pes når vi begge eiger å begynne å selge og slikt :p
 
Vi er samboere, og ser ingen grunn til å gifte seg for å få rettighetene som gift. Vi bor i ett veldig gammeldags samfunn når samboerskap enda ikke er likestilt som gift.
Men uansett vi har sikret oss, vi eier halveboligen hver, vi har forsikret oss slik at det dekker inn den tapte inntekten om en av oss skulle dø.
 
Vi er samboere :)
 
Vi er samboere og har hatt kontrakt i så lenge vi har vært det.
Samt testamente og alt er tinglyst og gjort gjennom advokat.
 
Vi er samboere. Har ingen sambokontrakt og kommer ikke til og ha det heller[emoji846].
Vi skal gifte oss innen 2019 er omme[emoji846].
 
Vi var sammen og samboere i 9 år før vi giftet oss. Jeg hadde sagt til mannen at jeg ville gifte meg før vi fikk barn, det var viktig for meg. Ikke lenge etter positiv test fridde han :) vi giftet oss mens jeg var gravid, og var gift og hadde samme etternavn før vårt første barn ble født. Det var viktig og riktig for meg ❤️

Jeg synes ikke man skal få barn med noen man ikke er sikker på at man vil være sammen med resten av livet. Ekteskap er en fin markering av å starte familie sammen
 
Samboere. Vi har snakket om samboer kontrakt, men foreløpig har vi ingen. Jeg stoler såpass på at han er så ærlig å redelig at vi deler det vi skal dele vist vi går fra hverandre [emoji5] vi har jo lån sammen, så er jo livsforsikringer osv knyttet mot hverandre.
Ikke umulig at vi en dag blir gift, men det blir nok ikke med det første [emoji23]
 
Vi er samboere, men skrevet samboer kontrakt på enkelte ting som er særeie, resten deles 50/50 ved et eventuelt brudd!

Men planen er å gifte oss etterhvert [emoji4]
 
Vi er samboere, og ser ingen grunn til å gifte seg for å få rettighetene som gift. Vi bor i ett veldig gammeldags samfunn når samboerskap enda ikke er likestilt som gift.
Men uansett vi har sikret oss, vi eier halveboligen hver, vi har forsikret oss slik at det dekker inn den tapte inntekten om en av oss skulle dø.
For noen, inkludert meg selv er giftemål viktig med tanke på arv og rettigheter, da mannen har en sønn fra før av og da kunne deg ha endt dårlig for mye om min mann skulle gå bort
 
Vi er gift. Har slektninger som var samboere med felles barn da de fikk fra hverandre. Hun lærte på den tunge måten at samboere og gifte har langt fra like rettigheter :( Kort fortalt: i et ekteskap er det helt innenfor at en drar tidlig for jobb å hente i barnehagen mens den andre jobber overtid. Begges innsats verdsettes like mye. I et samboerskap er det dessverre hver for sitt med mindre man har en samboerkontrakt på 50/50 fordeling.
 
Back
Topp