Leggetid i ferien

R

RoseBusk

Guest
Mine gikk å la seg kl 23.30 i kveld. Syntes det er ok å strekke leggetiden innimellom så lenge det ikke er hver dag.Hvor mange ekstra timer får skolabarna deres være oppe i skoleferien? Legger dem seg selv eller må du be dem legge seg?
 
Mine var i seng 21.20, hun som er ferdig med første sovna da han som er ferdig med fjerde fikk lese litt men sov med brillene på nesa og lyset på, med hodet på et donaldblad da jeg var nede litt senere.
 
Vi kjører som regel samme leggetid i ferie som vanlig hverdag. Men er vi ute eller på besøk stresser vi ikke hjem/inn for å sove :)
 
Vi kjører som regel samme leggetid i ferie som vanlig hverdag. Men er vi ute eller på besøk stresser vi ikke hjem/inn for å sove :)
Akkuratt samme her med mine, men di er `bare` 3,5 og 5 år :)
 
Akkuratt samme her med mine, men di er `bare` 3,5 og 5 år :)


Min er 6 år, men gjort det sånn hver sommer. Erfaring med at de ikke sover så mye lengre om morran uansett hvor sent det blir på kvelden.

Å føler dagene blir bedre med rutiner, gladere barn med nok søvn og vi voksne får slappet av litt på kveldem og ladet godt opp til neste dag :)
 
Alle her er mer fornøyde når det er legging ca til vanlig tid. Men ikke stress om det blir litt senere enn vanlig innimellom. Eldste på 6 sovner uansett flere timer etter legging så hun får gjerne være ute litt lenger nå på sommeren når hun har lyst:)
 
Min er 11, snart 12 men vi har fra 4 år hatt sene kvelder på sommeren , det gleder han seg til hvert år.
I år er det rundt 23
 
Her er vi ikke så streng med leggetiden i sommerferien. Vi har jo ikke noe vi må stå tidlig opp etter heller, så hvorfor stresse ungene i seng.
Nå legger 5 og 10 åringen seg stortsett likt. Ca 21-22. Alt etter hvor fint vær det er[emoji6]
 
Nå er min bare 4 år, men vi er ikke like strenge på leggetiden. Vi merker uansett på han om han kan være litt lenger oppe eller om han må legges til vanlig tid. Han sover også lenger om morningen om han legges senere, så det problemet har ikke vi.
 
Jeg er ikke så nater på at de må være i seng til fast tid siden vi ikke må opp, men mine barn har ikke godt av å rangle. Da blir de veldig sure og slitne så jeg får dem i seng senest klokken halv 8 (2 åringen) og ni (snart 7 åringen). Som regel litt før fordi de er slitne og vil legge seg, og da ser jeg ingen vits i å ha dem oppe bare fordi det er ferie :p De er veldig vanedyr.
 
Min er 6 år, men gjort det sånn hver sommer. Erfaring med at de ikke sover så mye lengre om morran uansett hvor sent det blir på kvelden.

Å føler dagene blir bedre med rutiner, gladere barn med nok søvn og vi voksne får slappet av litt på kveldem og ladet godt opp til neste dag :)
Det er sant, og om di hadde lagt seg foreksempel 21.30, hadde de våknet 06.30 uannsett , så her legges de rundt 19.-20.00 tiden :)
 
Hittil har vi strukket leggetidrn 1-1,5 time. Synes ikke noe om å skeie helt ut, hun blir så sliten.
 
Når de var bare 4, og 6 og 8 og sånn, da la mine seg ganske tidlig også.

Men med litt større barn så klarer de faktisk sove litt lenger og de er ute og leker med venner og da roper jeg dem ikke inn klokka sju sånn som resten av året.

Lillemor legges til vanlig tid, men de store er noe annet. Den tid kommer sikkert for mange av dere som svarer for små barn også.
 
Last edited:
Nei, jeg gjør ikke så ofte det for ungene blir helt utenfor og står gjerne opp tidligere.
Barna mine er 10 og 6, de holder rutinene mer enn 3 åringen som trenger ikke så strenge rutiner
 
Har tantebarn på besøk nå, og jeg føler jaggu meg for å legge meg før de [emoji23] jeg er oppe med min på snart1 år kl 06, ammer mye på natt, og synes d er grusomt at de legger seg kl 22 [emoji38][emoji38][emoji38][emoji38]
 
Ja, de drøyer leggetiden om sommeren, mine får ikke sove til vanlig tid. Mine har mindre søvnbehov om sommeren, og de tar det igjen om morgenen om de er veldig sene på kvelden.
 
Legges senere i ferien.
2åringen er såpass forskjøvet at vi rekker å gjøre noe før han skal ha lur nå (når ting åpner kl 10 og han har vært vant med lur i 11-12tiden så rekker man ikke stort) og samtidig slipper vi stå opp 6, og vi trenger ikke stresse med å komme oss hjem til tidlig leggetid.
8åringen får også være våken noen timer ekstra, sover glatt 2t lengre om morgenen om han ikke vekkes da.
 
Pleier å holde normale leggetider, men nå er det så varmt at de sliter med å sovne. Eldste på åtte legger seg normalt 20-20.30 om sommeren, men sovnet ikke før 00.15 igår!
 
Her har det sklidd ut. Yngste på 6 legger seg 19.30 til vanlig, men nå kl 20 er vi fortsatt oppe. Men skal gå i løpet av en halvtime tenker jeg.
Hun sover til gjengjeld mye lenger om morran, kan sove til 9.30 og.

Eldste på 9 blir en gang mellom 21 og 22. Han sover ikke mye lenger om morran da, våkner vel 7.30.
 
Back
Topp